12. Česká námořní rallye – Chorvatsko 2008

Dana Dvořáková | 20.10.2008

V polovině října se opět konal tradiční svátek českého jachtingu – Česká námořní rallye. Přestože závod letos nebyl českým mistrovstvím, pořadatelé z TPS centra závod uspořádali na vysoké úrovni a oproti minulým ročníkům došlo k několika vylepšením

Především loňská flotila 10 šedých lodí Elan 340 se letos rozrostla o dalších 10 modrých lodí téměř identických. Modrá flotila Elan 340 je jen 1 rok stará a tedy o rok novější než šedá, má dakronové plachty sice novější, ale bez pevných vláken. Spinakr modrých lodí je o pár m2 menší a má plnější tvar, vhodný především na jízdu po větru. Předstartovní spekulace některých závodníků, že modré lodě budou pro tyto rozdíly pomalejší, se ovšem nepotvrdily, a naopak jsme na základě výsledků rozjížděk začali věřit více modrým. Rozhodně modré se zdají díky novějším plachtám nepatrně rychlejší při jízdě proti větru a šedé naopak po větru, díky delšímu a ploššímu spinakeru především na kurzy s bočním větrem.

Pro tyto rozdíly závodní komise rozhodla, že plachetnice budou hodnoceny nejen v absolutním pořadí, ale bude stanoveno pořadí ve dvou skupinách lodí: modrá a šedá. Přes tyto rozdíly ve stáří a oplachtění lodí se ovšem zdá, že odlišnosti lodí se celkově eliminují a závody mohou vyhrávat obě varianty. To činí flotilu modrých a šedých plachetnic Elan 340 téměř monotypovou a vhodnou pro závody „one design“, tedy téměř identických lodí bez handicapu.

Při sobotním losování lodí v marině Betina na ostrově Murter byly modrá i šedá flotila námořních jachet Elan 340 rovnoměrně rozlosovány mezi favority a outsidery regaty. Modrou loď vylosovali z favoritů Finnaři v týmu WIND.COM, CLEVERANCE s Jakubem Kozelským i IZOGLASS Kladno s Michaelem Maierem. Můj sdružený tým PERI + OHL ŽS vylosoval plachetnici šedou, tedy ve skupině s obhájci loňského vítězství ATLANTIK a favorizovanými mistry ČR na Melgesech HYVECO.

Samotný závod probíhal za větru slabšího i silnějšího, rozjížďky byly delší navigační mezi ostrovy i kratší okruhové mezi bójemi. O celkové prvenství bojoval především tým CLEVERANCE se skvělým jachtařským párem Kubou Kozelským a Veronikou Fenclovou a posádka lodi ATLANTIK s Lukášem Neumanem za kormidlem a s kapitánem Davidem Křížkem, trojnásobným přemožitelem Atlantického oceánu oceánu (viz. www.davidkrizek .cz).

Souboj o putovní zlatý pohár byl napínavý do poslední chvíle. Cleverance sice vítězili ve více rozjížďkách, ve třetí etapě se ovšem u pobřeží dostali do bezvětří a pořadí na konci závodního pole se jim již nepodařilo do cíle vylepšit. Proto si nemohli dovolit započítat již žádnou špatnou rozjížďku a hrozil jim match-racingový souboj o celkové vítězství s lodí Atlantik. Při tomto způsobu poslední finálové etapy se útočící loď s lepší škrtanou rozjížďkou vrhne na soupeře o prvenství bez ohledu na své pořadí a většinou jej nenechá ani odstartovat. Přestože Lukáš Neuman je v tomto způsobu finálových bojů mistr, nepodařilo se mu v početním oslabení jeho posádky na 4 lidi své soupeře na Cleverance vážně ohrozit. Snad to bylo skvělou taktikou i trimem Kuby a Veroniky, snad momentální lepší kondicí modré lodi, snad i početním oslabením Atlantiku. Určitě útok nemohl být veden v plné match-racingové síle, neboť ze třetí pozice útočily na prvenství Finnaři na lodi WIND.COM. Těm mohlo při špatném výsledku vedoucí šedomodré dvojice spadnout do klína i celkové prvenství a tak o zlatou medaili se v poslední sedmé rozjížďce utkali vlastně 3 lodě. (viz výsledky, aktuality a fotografie na www.yachting.cz/tps_centrum/12cnr).

Prvenství tedy letos nakonec s náskokem 6 bodů vybojovala posádka CLEVERANCE na modré Elan 340, celkově druzí a zlatí v šedých ATLANTIK o bod před WIND.COM na modré. Další poměrně vyrovnaná skupina sváděla boje o 4. až 8. místo, kde nakonec bramborovou medaili vybojovali v modrých třetí IZOGLASS Kladno s finnařským olympionikem Michaelem Maierem za kormidlem, 5. místo obsadil tým PERI kapitána Martina Pospíšila jako stříbrní v šedých, 6. místo pak obsadila bronzová šedá HYVECO s kapitánem Ladislavem Smutným.

I dále se opět střídaly s železnou pravidelností modré a šedé lodě a všem tak bylo jasné, že vliv rozdílů mezi modrou a šedou flotilou je malý a tento závod byl o kvalitě a sehranosti posádek, nikoli o losování rychlejších a pomalejších lodí.

Nabízí se tak srovnání s letošním zářiovým mistrovstvím ČR v námořním jachtingu na plachetnicích Bavaria 42 match. Monotypová flotila stejných lodí Bavaria se mi jeví rychlostně snad ještě vyrovnanější, protože lodě byly původně opravdu stejné se stejným oplachtěním. Také pořadatel YFA posunul české námořní závodění o velký kus dále.

Česká námořní rallye i Velká ceny YFA byly bezesporu dva vrcholy letošní námořní sezony a vzájemným soupeřením obou akcí se jen vylepšují. Například YFA zařadila do závodu i dlouhé navigační etapy (viz www.yfa.cz/velkacena) a Rallye bylo letos naopak obohaceno o více rozjížděk v jednom dni a celkem o více akčního závodění. Doufejme, že obě akce si udrží tuto vysokou úroveň i do dalších let.

Otázkou k zamyšlení je zda flotilu 20 lodí ELAN 340 také zařadit do závodu Mistrovství v námořním jachtingu v jeden čas a na jednom místě. Dle mého mínění se české posádky všech těchto tříd prolínají a ve skutečnosti jsou to neustále ti samí lidé. Závodníci pak stojí před volbou, zda jet na Elanech, Bavariích nebo dokonce v ORC, před volbou zda jít do větší konkurence v monotypu nebo za snazším výsledkem na lodi s dobrým handicapem. Ale i to je jachting a důležitá je možnost volby.

Pro nás závodníky je ovšem největší výhrou zdravá konkurence pořadatelů i jednotlivých akcí a při ní získává především český námořní jachting.

Martin Pospíšil

Starší články z kategorie Závody

Termín konání 25. - 26. 10. 08, Chomoutov LT Fin-4K, Fin-2, Evr- 2, Q- 2

4. - 5. 10. 2008, Máchovo jezero

Z důvodu započatého vypouštění Máchova jezera se ruší závody Baban Cup III. (CTL: 081730, 11.-12....

16. – 20. 9. 2008, Chorvatsko – Biograd na Moru, One Design - Bavaria 42 Match

26. 9. - 28. 9. 2008, Nové Mlýny

Zobrazit všechny články


nahoru