Česká vlajka byla vidět na Lago di Garda

Eva Skořepová | 16.09.2019

Již 69. ročník závodu Centomiglia na jezeře Lago di Garda byl odstartován v sobotu 7. 9. 2019 v 8.30 hod. ráno.


Naše posádka lodi Waratah se sešla v maríně Bogliaco u města Gargnano ve čtvrtek v 10.00 hodin.  Příprava lodě, tzn. jeřábování , vztyčení stěžně a kompletace takeláže nám zabrala téměř celý den. Když už byla loď schopná plavby, odpolední termika zeslábla… Ale alespoň bylo krásné počasí.

 

 

V noci ze čtvrtka na pátek přišla studená fronta s větrem 15–20 m/s. Vítr a déšť se udržely po celý pátek. Na vodu nevyplula žádná loď. Na cca 8/10 metrů zeslábnul až večer. Trénink se tedy nekonal. V sobotu ráno se nám podařilo vyplout  v 7.15  hodin a byli jsme první loď na vodě. Doladili jsme vše potřebné, vyzkoušeli ref hlavní plachty, který jsme ještě nikdy na této lodi ( T-850, Waratah, sesterská loď Hebe IV) nepoužili. Při zkušebním vytažení genakru se vloudila chybka a poškodili jsme jej tak, že pro závod nebyl k použití. Tato nehoda nás také stála spoustu času, takže na start jsme přijeli asi o minutu později a z ,,mrtvé“ vody. V době startu vítr zeslábnul na 3 m/s ale zhruba za 10 až 15 minut opět zesílil na 8 m/s. Po hodině už foukalo 10-12 m/s. To už jsme použili ref hlavní plachty. Vlny byly velké a loď při neustálém křižování jela dost neochotně. Nárazy do vln byly tvrdým testem materiálu. Postupně se rozpadla kladka na refu, poté na vedení otěže kosatky. Vše jsme provizorně opravili a pokračovali v křižování. Stálo nás to ovšem pár set metrů ztráty. Po otočení návětrné bóje jsme bohužel nejdříve museli nastrojit náhradu za poškozený genakr, Code 5. Jedná se v podstatě o genakr navíjený na rolfok, s plochým střihem a v našem případě plochou 85 m oproti klasickému, který má 105m. Prostě to jelo na zadoboční  vítr pomaleji, tedy okolo 10kn. Vítr ale postupně slábnul a po poledni, po otočení dalšího točného bodu, prokázal Code 5, na co byl vymyšlen. Ostré kurzy ve slabém větru jsme jeli velmi rychle a neustále se posouvali v závodním poli vpřed. V záloze jsme měli ještě Code Zero, podmínky pro něj ale nenastaly. Těsně před dalším točným bodem, průjezdem branou před městečkem Gargnano, jsme předjeli Maďarskou loď a ujali se vedení ve skupně. Při průjezdu se halzovalo a nám prasknul kiking, ale foukalo málo a oprava nás nijak zvlášť nezdržela. Následovalo cca 25 mil k dalšímu točnému bodu na jižním cípu jezera. Během tohoto úseku jsme se s Maďary několikrát vystřídali ve vedení, nakonec se vítr mírně stočil k západu a jeli jsme opět zadoboční kurzy, při kterých Maďaři plně využili větší plochu genakru s hlubším profilem a ujeli nám, na točném bodu skoro o 200 m. Křižování do cíle, zpět před marínu u Gargnana, se pro nás ve větru okolo 4m/s nevyvíjelo dobře. Maďaři byli o trochu rychlejší a dokonce jeli ostřeji, to se moc nevidí. Vítr vál celkem ,,rovně“ a změny byly v rozsahu max. 6-7 stupňů. Snažili jsme se točit do změn a mezera mezi námi se konečně přestala zvětšovat. Se soumrakem ale Maďaři zajeli příliš k východnímu břehu a konečně trochu ztratili… Dali jsme dva obraty do změn a byli před nimi. To už byla tma a oni ztratili i tu úžasnou rychlost a my jim začali zvolna ujíždět. Jeli jsme dál 6-6,5 kn. jako za světla a někdy okolo 22.00 hod. jsme dojeli do cíle jako první v naší skupině. Konečně, na čtvrtý pokus. Na pěkném čtvrtém místě dojel náš kamarád Jarda Sochor s Abraka Dabra – Benetau 7,5. V naší skupině jednotrupých lodí do 9,5m, bez trapézů a foilú startovalo devět lodí z pěti zemí. V absolutním pořadí jsme skončili 22 ze 103 lodí, včetně katamaránů, trapézových a foilových lodí všech velikostí atd. Letošní ročník měl znatelně nižší účast, především díky velmi silnému větru den před závodem… Chyběly hlavně posádky kajutových lodí jedoucích především na pohodu, tu předpověď po celý týden ne moc spolehlivá, neslibovala.

 

Z trenérského pohledu nebyla zrovna ideální příprava lodě před závodem, což nás později stálo dost metrů. Start byl průměrný, naštěstí na výhodnějším konci. V trimu na stoupačku při ostrých kurzech ve větru okolo 12m/s jsou ještě rezervy, i přes ref hlavní plachty byla loď přeplachtěná. Takticky se nám celkem dařilo a strategie stoupačky k cíli pravým (východním) křídlem vyšla. Letos jsme lépe používali pořadatelem nahranou aplikaci Kwindo, především ke sledování soupeřů. To nám vloni chybělo.

 

 

Posádka lodi Waratah startovala v tomto složení: kormidlo Zdeněk Kacálek, hlavní plachta Jiří Kvasnička, bowmeni Josef Neuwirt a Ladislav Kratochvíl.

 

Pro zajímavost: V neděli dopoledne vítr opět zesílil na 15m/s i více (na celý den) a jeřábníci odmítli jeřábovat lodě z vody. Předpověď opět nevyšla. Polovina posádky musela neplánovaně zůstat do pondělí a loď vytáhnout a odstrojit.                                                        

Zdeněk Kacálek

 


                                                                                      
 

Závodníci v článku

Starší články z kategorie Závody

Vážení závodníci, připomínáme, že dle vypsání závodu je třeba se na závod CERE regata ...

Náhradní mistrovství republiky se navzdory nepříznivé předpovědi vydařilo! Na Lipno do Černé v...

Poslední prázdninový víkend se na Lipně závodilo ve všech jachtařských klubech.

Na elektronické vývěsní tabuli (https://www.sailing.cz/noticeb...

V Kanadě v Point Claire Yacht Clubu se konalo mistrovství světa třídy Fireball. Závodilo se na...

Zobrazit všechny články


nahoru