Česká republika zde má své zastoupení již od roku 1994, kdy jednu z etap vyhrála česká studentská posádka na polské brigantině HENRYK RUTKOWSKI. Dlouhá léta byla na startu v kategorii nejmenších plachetnic HÉBÉ Jaroslava Havelky, který nejenže posbíral mnoho trofejí, ale také přivedl k jachtingu mnoho mladých námořníků. Česká posádka se objevila také na irské plachetnici LORD RANK, která se však před nedávnem nešťastně potopila, jubilejního ročníku v roce 2000 se účastnila česká loď FREELORD. A v posledních letech hájí české barvy v té nejprestižnější kategorii těch největších plachetnic LA GRACE, replika historické lodi z druhé poloviny 18. století.
LA GRACE opět na stupních vítězů
Češi opět dokázali, že ač suchozemci, umí se porvat i s mořem zmítaným všemi živly. Plachetnice LA GRACE dokončila první etapu prestižního letošní regaty Tall Ship Races, která se odehrává na severu Evropy, na skvělém třetím místě, jak ve své nejprestižnější skupině A, tak v celkovém pořadí lodí napříč kategoriemi. Po zkorigování dojezdových časů podle příslušných hendikepů zvítězila posádka polské lodě FRYDERYK CHOPIN. Druhá příčka patří norskému SORLANDETU.
První letošní etapa vedla z Belfastu do Alesundu, trvala 7 dní a provázely ji rozmary počasí. „Byl to hodně těžký závod, v němž se střídaly silné bouře s bezvětřím. Pořadí na čelních pozicích bylo hodně vyrovnané a v náš neprospěch hrála velká účast domácích severských lodí zvyklých na rozmary zdejšího počasí i specifika této oblasti,“ uvedl kapitán LA GRACE Josef Dvorský.
Česká loď bojovala tvrdě od samotného začátku a s přehledem převedla ostatní lodě přes startovní čáru na prvním místě! Po dvou dnech závodu vedla jak ve své kategorii A, tak celkově. Pak ale přišla taktická chyba a loď zůstala uvězněná jeden a půl dne v bezvětří mezi břehy severního Skotska a souostrovím Hebridy. Mnoha ostatním lodím se za tu dobu podařilo uplout přes 150 námořních mil směrem k cíli. Štěstí se na české barvy opět usmálo východně od Shetland. LA GRACE se dostala do silné bouře a v ní začala soupeře opět dohánět.
„Naši loď zalévaly vysoké vlny, vítr fičel v lanoví, dřevěný trup úpěl, ale posádka se nevzdávala a to se vyplatilo,“ popsal drsné podmínky na moři kapitán a vyzdvihl výborné plavební vlastnosti lodi a jejího vybavení. „LA GRACE jsme postavili sice tak, aby věrně kopírovala svým vzhledem historické lodě, avšak svým námořním i bezpečnostním vybavením si nezadá s moderními loděmi. O tom svědčí i cena pro nejlépe připravenou loď, kterou uděluje komise Race control. „Jde o kontrolu, která je zaměřená na technické a bezpečností vybavení a provádí se na všech lodích před začátkem závodu,“ vysvětlil Josef Dvorský, který pochválil především odolnou takeláž. V náročných podmínkách obstála i lana české firmy Lanex,“ zdůraznil.
Po „Cruise in Company“ – přeplavbě z Alesundu do Kristiansandu, která je určená nejen k poznávání krás Norska, obdivování dalších historických plachetnic, ale také k poznávání odlišných kulturních i výcvikových zvyklostí jednotlivých posádek a možnosti plout na plachetnicích soupeřů, startuje v úterý 28. července druhá etapa z Kristiansandu do dánského Aalborgu.
V roce 2013, kdy se závod konal ve Středozemním moři, LA GRACE zvítězila ve své kategorii a stala se i celkovým vítězem závodu, na tento úspěch by ráda posádka české lodě navázala. Nepokouší se ale jen o vítězství na vodě, ale její posádka by jistě ráda získala i hlavní cenu – The Sail Training International Friendship Trophy, která je určená pro tu posádku, která nejvíce přispěje k přátelství, porozumění a poznávání mezi národy a volí ji kapitáni jednotlivých lodí – v praxi to znamená, ž eje to trofej pro loď, na níž se pořádají nejlepší večírky a která se stará na všech akcí o největší zábavu.
Více informací o závodu a přehlídkách historických plachetnic naleznete na www.sailtraininginternational.org/
Více informací o plachetnici naleznete na www.LaGrace.cz.
Pro informace o dění na plachetnici sledujte skupinu na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/ShipLaGrace/