Zajímavý rozhovor se světovým odborníkem na počasí, který v zimě navštívil Prahu, vyšel v dubnovém YACHTU.
Christian Dumard (55) se narodil v Paříži. V 80. a 90. letech byl profesionálním navigátorem v CORUM SAILING TEAMU a FRENCH AMERICA´S CUP TEAMU. Posledních 20 let se věnuje weather routingu a analýzám počasí před závody nejen pro závodní týmy, ale také pro pořadatele závodů (Trophée Jules Verne, Volvo Ocean Race, Figaro, Route du Rhum… Na Rolex Sydney Hobart posádka lodi ICHIBAN, využívala jeho služeb, když v závodě vyhrála. Naváděl Tomase Covilla při jeho mnoha sólových rekordech a spolupracuje s mnoha závodníky tříd Mini nebo Figaro, například s Milanem Koláčkem. V roce 2010 společně s Geraldem Bibotem založil společnost Great Circle, která poskytuje vysokou kvalitu dat týkající se počasí jak pro závodníky, tak pro organizátory velkých závodů jako jsou Volvo Ocean Race a Vendée Globe. Společnost Great Circle vyvinula nové nástroje k monitorování povětrnostních podmínek pro lodě různých parametrů a k předpovídání vývoje počasí v závislosti na průběhu závodu pro zajištění lepší bezpečnosti závodníků.
V polovině ledna se na Albertově v posluchárně přírodovědecké fakulty konala zajímavá přednáška Jachtařské akademie ČSJ na téma meteorologie a weather routing. Díky Milanu Koláčkovi a Zdeňku Sünderhaufovi dorazil vzácný host z Francie. Christian Dumard je v oblasti předpovídání počasí pro závodní jachting světovým odborníkem.
Christian působil mimo jiné v závodech jako je Volvo Ocean Race nebo Vendeé Globe. Je spoluautorem systému Squid, který si všichni účastníci mohli na konci přednášky, kterou si můžete poslechnout na webu Jachtařské akademie, prakticky vyzkoušet. Pro nás to byla ideální příležitost na zajímavý rozhovor.
Jak jste se dostal k jachtingu?
O jachting jsem se zajímal od svých 10 let a dostal jsem se k němu díky svým rodičům, když jsem s nimi a svou sestrou ve 14 letech poprvé vyplul na cestu kolem světa na 55 stop dlouhé plachetnici, která měla mimochodem zajímavý osud. Rodiče ji zakoupili od majitele, kterému byla ukradena na Falklandských ostrovech a po 7 letech náhodou nalezena v nedaleké opuštěné zátoce. Tahle loď stála u objevení vzácného pokladu čínského porcelánu na jedné potopené lodi, ale to je na docela dlouhý příběh. Po 3 letech plavby, čtení o navigaci z knih a učení se od táty jsem však kvůli zkouškám odletěl z Tahiti do Ottawy v USA, kde jsem dokončil v roce 1986 studia. Po skončení studií jsem pak závodil na spoustě lodí, napříkla v roce 1988 v týmu SÈTE jako vítěz Tour de France à la Voile, v roce 1991 jako navigátor týmu MARC PAJOT CANAL v Americkém poháru, dále ve FORUM SAILING TEAMU (jako mistr světa ve třídě Mumm 36 v roce 1995) a v roce 1996 v závodě Quebec-St. Malo.
Jakou pozici v posádce jste zastával?
Díky zkušenostem z plavby s rodiči okolo světa, kdy jsme si mohli nechat o GPS jen zdát, jsem se naučil perfektně a rychle se sextantem a osvojil si znalosti navigace, proto jsem býval nejčastěji na pozici navigátora, byl jsem jeden z nejmladších navigátorů v té době. Velmi rád jsem však střídal všechny pozice na lodi a jezdil v různých týmech. Byla to velká zkušenost pozorovat, jak fungují při závodech jiné týmy a jiní zkušení navigátoři.
Christian Dumard dělal weather routing například pro Francise Joyona, který na trimaranu IDEC SPORT vyhrál poslední závod Route du Rhum.
A jak jste se tedy dostal od jachtingu k weather routingu?
V 90. letech jsem se při pobytu v USA nechal inspirovat rozvojem internetu a po návratu do rodné země jsem v této oblasti začal podnikat, neboť v Evropě se s internetem teprve začínalo. Někdy v letech 2001 až 2002 byl internet už dost rozvinutý a bylo těžké se dále prosazovat, a proto jsem začal přemýšlet co dál. Zpátky k navigaci a závodům se mi příliš nechtělo, jelikož jsem nechtěl opouštět svou rodinu (ženu a naše tři děti), tak jsem se rozhodl zůstat u jachtingu, ale přitom být doma, a začal jsem se věnovat weather routingu.
Jak vzniká takový weather routing například pro závod Rolex Middle Sea Race?
To není zrovna snadné, jelikož je tento závod díky povětrnostním podmínkám velmi zrádný. Klima navíc ovlivňuje i láva ze sopky Stromboli, s čímž je nutné počítat. Dál hodně záleží na tom, jaký typ lodě si u mě weather routing objedná, na každou loď je nutné se dívat specificky z pohledu rychlosti posouvání se vpřed.
Zkuste nám popsat, jak jste to udělal pro českým tým BOHEMIA PRAHA DEBRA vedený Milanem Koláčkem při posledním závodě Rolex Middle Sea Race?
Vždy začínám sledovat počasí minimálně 10 dní před závodem. Připravuji pro danou loď různé varianty plavby s ohledem na různé modely počasí. Řeší se to, v jakém okamžiku dne bude loď na daném místě, a co vše ji může ovlivnit. Jako například noční či denní bríza, vysoké pobřeží, možnost tvorby bouřek, silné proudy v messinské úžině, to vše ovlivňuje rychlost lodě a s tím je nutné počítat při tvorbě plánu. Čím více se blíží den startu, tím se i upřesňuje teoretická nejrychlejší plavba. Večer před startem jsem udělal telekonferenční hovor s týmem a prošli jsme poslední nejpravděpodobnější trasu plavby, probrali jsme klíčové okamžiky, na co si dát pozor a jaké mohou nastat případné alternativní trasy. Poslední weather routing informace zasílám závodníkům těsně před startem a pak už je to jen na nich. Nikdy by se však nemělo zapomenout na to, že to nejdůležitější je na posádce a jak ona dokáže zvládnout udržet loď v maximální rychlosti a v ideální trase plavby po celou dobu závodu. Měl jsem velkou radost, že se to klukům povedlo a podařilo se jim vyhrát v ORC celkově a v IRC dojeli na druhém místě ze všech lodí.
Christian Dumard připravoval weather routing pro českým tým BOHEMIA PRAHA DEBRA vedený Milanem Koláčkem při posledním závodě Rolex Middle Sea Race, kde vyhrál celkově v ORC a byl druhý v IRC.
Jaký navigační program používáte?
Měl jsem možnost vyzkoušet různé navigační programy, mí zákazníci nejčastěji používají ADRENU a EXPEDITION. Pro stahování gribů používám SQUID.
Je mezi nimi zásadní rozdíl?
Při používání obou programů pro tvorbu weather routingu vychází velmi podobné výsledky. ADRENU nejčastěji používají francouzsky mluvící jachtaři a anglicky mluvící používají EXPEDITION. Každý má trochu jiné funkce a možnosti.
Navigační systému Squid, kterého je Christian Dumard spoluautorem
Jaké byste doporučil modely pro sledování vývoje počasí?
Pro plavby podél Francie a Velké Británie je nejúspěšnější Meteo France Arpege, ten vychází až po úroveň Sardinie. Pro oblast Středozemního moře například pro závod Rolex Middle Sea Race je úspěšný model ECMWF. Důležité u všech modelů je, v jakém skutečném rozlišení jej máte možnost získat. Doporučuji pracovat se skutečným rozlišením 1 km.
Jaký máte názor na závody v ORC a IRC handicapu?
Je to tak trochu hra s čísly a o tom, kdo dokáže svou loď technicky upravit do podoby, kdy pluje rychleji než hodnota porovnávacího handicapu na papíře. Tak aby získal výhodu před soupeři ještě na břehu. Je dobře, že se pravidla těchto handicapů jednou za čas pozmění a závodníci začínají svoji hru od začátku. Já osobně preferuji závody one design jako Class 40, IMOCA a různé třídy vícetrupých lodí.
Se Zdeňkem Sünderhaufem a Jakubem Havelkou
Jaký byl Váš nejzajímavější závod v poslední době z pohledu weather routera?
Bylo to nedávno, závod Route de Rhum 2018. Dělal jsem weather routing pro Francise Joyona, který plul na trimaranu IDEC SPORT. Měl starou, těžkou, ale spolehlivou loď. Plul na druhém místě a bylo to poslední noc před cílem na závětrné straně ostrova Guadeloupe. Francis se dotahoval na vedoucího Francoise Gabarta, který uvíznul v závětří ostrova. Napadlo mě, že zavolám do místní hospody a požádám je, zda by mi nedojeli na západní část ostrova vyfotit vítr, moře, prostě vše, z čeho bych mohl usoudit, jakou taktiku objetí ostrova zvolit. Našel se chlapík na motocyklu, který okamžitě vyrazil a vše vyfotil mobilem a poslal mi to na e-mail. Zvolil jsem taktiku, poslal jsem náčrtek telefaxem na trimaran Francisovi a ono se to podařilo a Francise vyhrál o pár minut!
Co bylo podle Vás klíčem k úspěchu?
Obeplout ostrov v noci co nejvíc u břehu. Před západem slunce byly výborné podmínky pro tvorbu noční brízy. Gabart jej obeplul ve větší vzdálenosti a nevyšlo mu to.
A není komunikace závodníků při závodě s pevninou ohledně taktiky a počasí zakázána?
Ano, je, ale u této třídy jsou povoleny telefaxy, aneb posílání krátkých zpráv anebo náčrtů. Jinak končí má komunikace s týmem těsně před startem.
Velmi zajímavá přednáška Jachtařské akademie v Praze na Albertově
Co byste poradil našim jachtařům, aby byli úspěšní a dařilo se jim?
Určitě bych jim doporučil dvě věci. Nastudovat dostupné teoretické materiály, což už je v dnešní době snadné získat, já jsem čerpal ve své době pouze z knih, a následně vyrazit na moře! A také jezdit závody s co nejvíce jachtařskými týmy a pozorovat a učit se od těch nejzkušenějších a nejlepších.
Děkujeme za rozhovor.
Text Milan Tomek
Foto Jaroslav Havelka
www.jacht-akademie.cz
Převzato z YACHTU 4/2019.