Flying Phantom Extreme Sailing Series v Hamburku

Dana Dvořáková | 15.08.2017

Jachtařská dvojice týmu MASTERLAN - David Křížek a Milan Harmáček, se zúčastnila již třetího závodu Flying Phantom Extreme Sailing Series

Jachtařská dvojice týmu MASTERLAN - David Křížek a Milan Harmáček, se zúčastnila již třetího závodu Flying Phantom Extreme Sailing Series. Tentokrát se závodilo v německém Hamburku na řece Labe. Díky odlivu přesahujícímu 4 metry bylo pro pořadatele nesmírně náročné vše dobře načasovat. Závodníky pak čekal boj se soupeři, poryvovým větrem, ale také se silným proudem, který dosahoval rychlosti až 3 m/s. Náš tým si tentokrát nevedl příliš dobře a onemocnění kosatníka pak definitivně znemožnilo šance na lepší umístění. Celkem bylo odjeto 17 rozjížděk, ale MASTERLAN nuceně 6 vynechal. Nakonec si odváží 11., tedy předposlední místo. Celkovým vítězem se stal opět RED BULL Sailing Team, tentokrát ve složení Olivia Macay a Mich Wilkinson z Nového Zélandu.

Úvodní den závodu Flying Phantom Extreme Sailing Series se začínalo kvůli odlivu až pozdě odpoledne. Nejprve proběhl v 16 hodin bezpečnostní a technický brífink, kde se řešilo veškeré bezpečnostní vybavení, místo zdravotní evakuace v případě zranění na vodě a také komunikace VHF. Pak následoval brífink s hlavní rozhodčí a předsedou JURY. Po krátkém odkladu z důvodu bezvětří se nakonec vyplulo. Start úvodní rozjížďky se naší posádce celkem vydařil, ale chyběla akcelerace a tým ztrácel na manévrech. Naši závodníci jsou nejtěžší v poli, což je dobré v silném větru, ale znamená to velkou ztrátu v podmínkách, kdy jsou lodě na hranici foilování. A to byl přesně tento případ. Navíc kormidelník týmu zaváhal v poslední sekundě u spodní brány a dopustil se taktické chyby, která v nesmírně vyrovnané flotile znamenala pád až na poslední příčku. Ve druhé rozjížďce se týmu sice nevydařil start, ale za to se postupně propracovával kupředu až na 6. místo. Po prvním dnu to tedy bylo slibné 9. místo.

Druhý den se opět závodilo téměř večer. Vítr zesílil v poryvech až na 18 uzlů a jela se jedna rozjížďka za druhou. Celkem se jich do tmy odjelo šest. Náš tým zahájil slibným 8. místem, ale pak se nedařilo. Nevycházely starty, manévry a tým často prohrával doslova na cílové čáře. Následovaly tři dojezdy na 11. místě. Pak drobné zlepšení s dojezdy na 10. resp. 9. místě. I tak to znamenalo po druhém dnu propad na 11. místo.

V sobotu, tedy třetí den závodu, se týmy hned brzo ráno přesunuly o několik mil na okruh před přístavem Wedel. Tam foukal spíše slabší vítr a byl velmi silný proud. Navíc celý den pršelo a hodně se ochladilo. Našim se dařilo, ale rozjížďky se tentokrát nezapočítávaly. Je pravda, že okruh nebyl vždy zcela regulérní. Přicházel odliv a návrat do Mühlenbergu. Na tuto plavbu s genary na vysokých foilech přivítali závodníci na palubách svých létajících katamaránů mladé závodníky lodní třídy Optimist. Pro tyto jachtařské naděje to byl obrovský zážitek.

Závod pokračoval opět s přílivem až po 18 hodině. Kosatník posádky Milan Harmáček se už odpoledne necítil dobře, ale těsně před plánovaným vyplutím začal zvracet. Z čela se mu řinul pot, vypjatě dýchal, necítil ruku a nebyl schopen udělat ani pár kroků. Nakonec zabraly léky. Jak to přišlo, tak to odešlo, ale naděje na lepší umístění byly pryč. Posádky odjely dalších 6 rozjížděk a MASTERLAN byl ze hry.

Poslední čtvrtý den závodu se vyplouvalo už v 8 hodin ráno. Foukal opět slabší vítr na hranici foilování a v průběhu rozjížděk se měnil směr proudu. Bylo nutné dobře kalkulovat jeho vliv a průběžně měnit taktiku. V první rozjížďce dojel náš tým na 8. místě, pak na 11. a ve dvojnásobně bodované finálové rozjížďce na 10. místě. Přitom si MASTERLAN počínal vždy alespoň půl rozjížďky poměrně dobře, ale vždy umístění ztratil. Nakonec to znamenalo celkové 11. místo a tutéž příčku i v průběžném hodnocení celkové série. Zvítězil RED BULL Sailing Team z Nového Zélandu, před Culture Foil a ZEPHYR by Idreva z Francie.

K tomu není moc co říct. Snaha byla velká, ale zdraví máme jen jedno. Když selže, tak se nedá nic dělat. Milan si obnovil zranění z Madeiry, ale byl to schopen zvládnout, ale v tom stavu do kterého se dostal se nadalo dělat nic. Snad se nám vydaří poslední závod letošní série v Cardiffu. Je to skvělé místo pro jachting i pro diváky. Bude to obrovská show a očekává se návštěvnost až 100 tis. lidí. Čeká nás možná nejsledovanější závod v historii jachtingu,” řekl kormidelník David Křížek.

Přílohy ke stažení

  teamnew08-17-ger.pdf (3M)

Starší články z kategorie Závody

V termínu 25.08.2017 - 28.08.2017 se uskuteční na Lipně Mezinárodní mistrovství lodní třídy LASER...

Pořadatel a hlavní rozhodčí dnes vydal závazné dokumenty k závodu MMČR Optimist, který se uskuteč...

Tým MASTERLAN se v pondělí přesouvá do Hamburku na další závod Flying Phantom Extreme Sailing Ser...

V Gudowu na jezeru Lubie v Polsku minulý týden proběhlo MS lodní třídy Vaurien. Celkem závodilo 6...

Mezinárodní mistrovství Maďarska v lodní třídě Pirát vyhrála česká posádka Josef Sivý a Štěpán Si...

Zobrazit všechny články


nahoru