HEBE III mezi tuleni...

René Sehnal | 04.06.2007

Poslední květnový víkend se HEBE III spolu s posádkou zúčastnila výročního podniku Nordseewoche v Severním moři. Respektive čtyř závodů, přičemž každý se vyznačoval svými specifiky. První ze série závodů Nordseewoche - Ergebnis Cuxport Cup se startoval ještě v deltě Labe před německým přístavním a rybářským městečkem Cuxhaven. Startovalo se v několika skupinách ORC, IMS, Minitransat, Family Cruisers atd. Celkově to znamenalo >75 lodí na startu. Cíl závodu byl na Helgolandu, což je souostroví cca 35 mil severozápadním směrem od delty Labe. Pro posádku HEBE III však skončil první závod hned po startovním znamení. Nádherně načasovaný start z první řady zhatil 2,5 uzlový proud ve směru startu, takže start byl sice z první linie, nicméně o fous předčasně. Než se podařilo pořadatelům najít vlajku X, byla HEBE III z dohledu. Na upozornění přes VHF jsme se sice vrátili, ale soupeři měli 20 minut k dobru. Za vydatné snahy jsme soupeře sice na Helgolandu dostihli, nicméně na handikep to nestačilo. Nádherné počasí a 15kn větru nenaznačovalo ani v nejmenším, že by narážky německých jachtařů o "bloody rocky Hell" měli reálný základ.

Druhý den ráno se startovalo opět a tentokráte v severském počasí. Teplota do šestnácti stupňů, vítr o polovinu méně. Pro nezasvěcené 8st Bf odpovídá cca 17m/s což je cca 37-42kn. Popisem - vlny jdou přes palubu :) Trasa závodu Nordseewoche - BHF-Bank-Cup Rund Helgoland byla stanovena kolem chráněné oblasti ostrovů Helgoland a Duna. Po odstartovaní nám moc času na závody nezbývalo. Hebe III prošla křestem severních oblastí a všechno vetché se s lodí loučilo. Nejprve jsme soupeře vystrašili kormidelním kolem, které jsme demontovali a exhibičně ukázali soupeřům. Pravidlo 11 v tu chvíli ztratilo na významu a voda kolem nás se okamžitě uvolnila. Ještě že má HEBE III kormidelní kola dvě. Jen se nám podařilo jedno opravit, mohli jsme odzkoušet postup i na druhém. Po první bóji přišel na řadu reach (raum). Při čtyřce kosatce docela fajn kurz. Nicméně čtyřka byla proti a v mžiku se proměnila v cár vláken. Poté co jsme použili 3 genu byla jízda zajímavější. Nicméně ne na dlouho. Při jedné z vln se blok kladek rozloučil s vozíkem a tak nám další chvilku sebralo uchycení bloku zpět na místo. Následovalo pak ještě zranění mastmana, jehož jedna vlna nadhodila a následný pád mu způsobil zranění ruky, které ho pro ten den vyřadilo z funkce. Pak ještě deklasování reach spinakru. Ani nelze říci, že by to bylo chybou posádky či spinoutem, prostě se jen ozvalo řřřřřřř a konec. V závěru dne se vítr utišil a spustil se déšť, přes který nebylo vidět na délku lodi. Zkrátka nás v přístavu příjemně překvapila zpráva, že jsme třetí. Po korigování hedikepem jsme sice o jednu pozici přišli, ale i tak výsledek hodný ztrát. Nicméně snad každý člen posádky rád přijal pohostinství Helgolandu.

Následující den nám Helgoland dopřál start závodu Nordseewoche - Hanseboot Acht za téměř úplného bezvětří. Celá etapa se nesla ve znamení taktizování mezi zakázanými koridory, odkud si nás zvědavě prohlíželi tuleni. Avšak v posádce vládla pohodová nálada a i přes nevydařený start (ty proudy jsou oříšek) jsme se rychle dostali na třetí místo, které jsme obhájili bez zásadnějších změn.

Odpoledne se pak za větru kolem 12kn startoval poslední závod série a to z Helgolandu zpět do Cuxhavenu. Vzhledem k dlouhé etapě na zadoboční vítr a proudům jsme zvolili obezřetnější start a ihned po startu jsme vytáhli největší spinaker, který Hebe III má. Po startu jsme se trochu agresivněji propracovali přes německé posádky až na druhé místo. Některé neustáli tlak a rozhodli se najít červenou vlajku, ale přes veškerou agresivitu jsme dávali pozor jak na lodě, tak na pravidla a tak emoce během plavby vychladly a na řešení protestu nedošlo. Nicméně boj o první místo trval celé čtyři hodiny a ať jsme zkoušeli cokoliv, rychlejší jsme nebyli. A tak HEBE III skončila na druhém místě o pouhých 10m.

Na závěr bych chtěl poděkovat za nádherné severské zážitky jak Neptunovi, tak lodi HEBE III. V neposlední řadě k úspěšnému tažení v sérii závodů Nordseewoche přispěla pohodová posádka ve složení Jarda a Jakub Havelkovi, Eva Marvalová, Petr Moucha, Štěpán Popelka, Tomáš Bezucha, Zdenál Sunderhauf a Renek Sehnal.

Kompletní výsledky a informace o závodě lze nalézt na webových stránkách http://www.nordseewoche.de

]Argo[

Starší články z kategorie Závody

Mistrovství ČR - Stylová regata,,Biograd - Chorvatsko

MČR v závodě družstev 2007 se konalo o víkendu 26.-.27.května na Brněnské přehradě v areálu Lodn...

Na oficiálních stránkách závodu naleznete vypsání závodu a další potřebné informace pro zájemce o...

V návaznosti na seminář rozhodčích uveřejnuji instalaci programové aplikace RaceControl pro rok 2...

Jednotlivé závody MČR jsou schváleny a tedy žádám předsedy lodních tříd o zasílání návrhů na vyps...