Loď HEBE V kotvila v Janově, takže převozní posádka ji potřebovala přemístit do přístavu v Palermu, aby mohla absolvovat závod Palermo-Monte Carlo.
Na toto si vyměřila týden plavby a dne 12. srpna vyrazila na přeplavbu. Po dvou dnech klidné plavby přišla série silných bouřek. Posádka se snažila před nimi se skrýt, ale v noci udeřil blesk těšně vedle lodě a vyřadil z provozu kompletně, čerstvě nainstalovanou
elektroniku.
Začal boj s časem. Do závodů zbývalo 6 dní a věděli jsme, že v noci se bez fungujících budíků nedá závodit. Navigátor Libor Hošek zajel autem do Mnichova, kde s pomocí Johana Hirnšala již byla připravena zásilka budíků a centrální jednotky. Mezitím se loď převezla do Palerma a začaly se odmontovávat vyhořelé komponenty. Zároveň se začal i řešit kompletně nový antifouling, neboť z výroby byl natřen na lak a odlupoval se. Nakonec se dne 20. srpna povedlo dát loď na vodu a stihli jsme i krátký trénink. Tady je nutno ocenit obrovské úsilí celé posádky, která si ani na chvíli nepřipustila možnost , že bychom se nepostavili na start.
Start slavného závodu Palermo–Monte Carlo na 540 námořních mil byl stanoven na 21. srpen, což je pro nás významné výročí 50 let od okupace sovětskými vojsky. Jako vzpomínku jsme si pustili od Karla Kryla Bratříčka a uctili toto výročí minutou ticha.
Do závodu jsme nastoupili v sestavě Martin Trčka, Zdeněk Jakoubek, Zdenál Sünderhauf, Kuba Havelka, David Kovařík, Libor Hošek a Honza Špidlen. Na startu se objevilo 54 lodí, od velkých maxi jachet až po malé plachetnice, jako je naše M 37. Na startovní lodi se objevil i monacký kníže Albert II. Monacký, který celou regatu odstartoval.
Start nám mimořádně vyšel a krátce jsme vedli celé pole lodí k otočné bóji. Následoval klasický závod a režim hlídek, na který jsme na HEBE V dlouhodobě zvyklí. Díky pečlivé navigaci Libora Hoška a správných rozhodnutí skippera Martina Trčky jsme se vyhýbali a ujížděli největším bouřkám. Vítr se většinou pohyboval od 6 do 18 uzlů a neustále jsme se snažili trimovat loď do maximální rychlosti. Plachty jsme měnili neustále ve dne i v noci. Některé lodě chytly silné bouřky s blesky a sílou větru až 70 uzlů, kdy ani
nestihly stáhnout plachty.
Do měřeného bodu mezi Sicílií a Korsikou v přístavu Porto Cervo jsme dojeli na 7. místě v kategorii ORC. Zde na nás vedoucí loď Maxi 72 LUCKY z New Yorku měla najeto 2 hodiny a 45 minut. Až v druhé polovině závodu se nám dařilo toto umístění neustále vylepšovat.
Cíl v Monte Carlu jsme protnuli v nočních hodinách po 3 dnech a 21 minutách na tvrdě vybojovaném 2. místě. Zvítězila italská loď Endlessgame – Cookson 50
CANT. Zavládlo nadšení na lodi a čekání na finální výsledek. Výsledek byl potvrzen a pak jen slavnostní závěrečné vyhlašování. Ještě v noci HEBE V odjela zpět do Janova.
Nyní se část posádky přesouvá na jezero Lago di Garda, kde na karbonovém speciálu T-boat 830i absolvuje tři závody. Na slavnou Cientomiglii nás přijede posílit Milan Koláček, který se zde chopí kormidla.
Zdenál Sünderhauf
Výsledky zde:
http://www.palermo-montecarlo.it/2018/en/classifiche/moncaco-orc-18.pdf