Rozhodl mrak a nedostatek zkušeností
David Křížek s Philem Sharpem měli na přípravu pouhé dva měsíce a z toho jen pár dnů na trénink s lodí. U takto extrémních závodů je pouhé doplutí samo o sobě úspěchem, avšak cíle naší posádky byly vyšší. Jako hlavní důvod umístění naší posádky na 23. pozici se jeví nedostatek zkušeností z takového typu závodu. I když právě kvůli získání zkušeností se David Křížek do tohoto závodu pustil. První polovina závodu ukázala, že se naše posádka umí držet na čele; stabilně si hlídala čtvrté místo, přičemž stále stahovala náskok soupeřů. Po průjezdu okolo Madeiry zvolili David a Phil severní trasu, jež se v tu dobu jevila jako zásadně výhodnější. Zlom přišel ve chvíli, kdy se naše posádka skvěle dotahovala na vítěze, ale mezitím vplula pod mrak, kde je nedostatek větru zablokoval jeden den na 6 hodin a stejně tak tomu bylo i druhý den. Ostatní soupeři tomu unikli doslova o vlásek a za příznivějších podmínek směřovali na jih do pasátových větrů. Tato druhá polovina závodu pak ještě ukázala na další nedostatky, zejména práce s meteo daty a následné aplikování v navigačním softwaru znamenaly ztráty cenných pozic. Až v samotném závěru se ukázalo, že meteo data přijímaná na lodi ukazovala pravidelně výskyt větru i v místech, kde nebyl a nemohl být. S tím pak také počítá navigační software, a pokud jej posádka poslechne, „zaparkuje“ na dlouhé hodiny v bezvětří. Jedná se o neduh tohoto systému a jeho neznalost stála posádku ATLANTIK FT jinak jistě dobré umístění. O jejich velkých šancích hovoří například fakt, že za dobu závodu se stali dvakrát držiteli rychlostního rekordu v uplutých mílích za 24 hodin.
Technika a zdravotní problémy
Pouhým konstatováním, ne výmluvou je celá řada technických a zdravotních problémů, které posádku cestou potkaly. Hned v úvodu si David Křížek protrpěl silnou mořskou nemoc a Phil zápolil s ošklivým zraněním na ruce. Postupně odcházela elektronika, přestal fungovat i autopilot a další monitorovací systémy. Tým francouzských techniků se na této lodi opravdu „vyznamenal“, a tak se takřka celý závod kormidlovalo ručně. Při kruté stoupačce proti větru sebrala jedna z vln náhradní peň a také se utrhlo uchycení hlavní plachty na stěžni. Ani to však nepředstavovalo zásadní problém. Pár dní před cílem vyhořel hlavní počítač a David dostal angínu, kterou následně léčil antibiotiky. Za zmínku rovněž stojí celkem „dietní“ závěr, jelikož posádka neměla dostatek potravin a pití na závěrečné čtyři dny. Začalo se tedy se zásobami šetřit. Naštěstí dopadlo na palubu pár létajících ryb, což ocenil hlavně Phil, a Davidovi se pak podařilo nachytat asi 19 litrů dešťové vody.
Šťastně v cíli
I přes angínu a nedostatek zásob si oba jachtaři užívali poslední dny závodu, kdy vanul příznivý vítr, což jen potvrzovala Davidova slova: „…tohle jsou ty momenty, kdy vím, proč to dělám.“ Přivítání v cíli ovšem bylo jako pro vítěze. Šampaňské teklo proudem, neustávaly gratulace a nechybělo ani tradiční vhození obou jachtařů do vody. David si pak dal se svou přítelkyní Lucií Váchovou dvojitou snídani a pár oblíbených káviček. Poté se šel svědomitě věnovat úklidu lodě a večer naši posádku čeká velká oslava dojezdu do cíle.
Výsledky závodu Transat ag2r:
1. SNEF et Cliptol Sport
PELLECUER Laurent–MOUREN Jean Paul
22 dní, 19 hodin, 13 minut a 55 vteřin
2. SOLAR INOX
GUERIN Ronan–POUPON Luc
22 dní, 23 hodin, 45 minut a 4 vteřin
3. CONCARNEAU–ST BARTH
PERON Eric–DANET Miguel
23 dní, 0 hodin, 9 minut a 26 vteřin
.
.
.
23. ATLANTIK FT
KŘÍŽEK David–Sharp Phil
24 dní, 23 hodin, 13 minut a 13 vteřin
Fotky ze závodu a dnešního dojezdu do cíle naleznete zde: http://www.davidkrizek.cz/fotogalerie.php
Jan Langšádl
PR' manažer Davida Křížka
GSM: +420 603 920 777
E-mail: media@davidkrizek.cz
www.minitransat.cz
www.davidkrizek.cz