Jachtař David Křížek v cíli závodu Transat ag2r

Dana Dvořáková | 16.05.2008

Loď ATLANTIK FT v cíli na 23. místě

Ve čtvrtek 15. května ve 13 hodin a 23 minut proťala posádka David Křížek a Phil Sharp cílovou pásku závodu Transat ag2r na ostrově St. Barthélemy. Trasu závodu, dlouhou přes 3710 nm, zdolali za 24 dní, 23 hodin, 13 minut a 13 vteřin, což jim vyneslo 23. místo z celkem 26 startujících posádek. V průběhu závodu celkem tři posádky odstoupily, a tak se loď ATLANTIK FT stala poslední, která do cíle tohoto extrémního závodu doplula.

Rozhodl mrak a nedostatek zkušeností

David Křížek s Philem Sharpem měli na přípravu pouhé dva měsíce a z toho jen pár dnů na trénink s lodí. U takto extrémních závodů je pouhé doplutí samo o sobě úspěchem, avšak cíle naší posádky byly vyšší. Jako hlavní důvod umístění naší posádky na 23. pozici se jeví nedostatek zkušeností z takového typu závodu. I když právě kvůli získání zkušeností se David Křížek do tohoto závodu pustil. První polovina závodu ukázala, že se naše posádka umí držet na čele; stabilně si hlídala čtvrté místo, přičemž stále stahovala náskok soupeřů. Po průjezdu okolo Madeiry zvolili David a Phil severní trasu, jež se v tu dobu jevila jako zásadně výhodnější. Zlom přišel ve chvíli, kdy se naše posádka skvěle dotahovala na vítěze, ale mezitím vplula pod mrak, kde je nedostatek větru zablokoval jeden den na 6 hodin a stejně tak tomu bylo i druhý den. Ostatní soupeři tomu unikli doslova o vlásek a za příznivějších podmínek směřovali na jih do pasátových větrů. Tato druhá polovina závodu pak ještě ukázala na další nedostatky, zejména práce s meteo daty a následné aplikování v navigačním softwaru znamenaly ztráty cenných pozic. Až v samotném závěru se ukázalo, že meteo data přijímaná na lodi ukazovala pravidelně výskyt větru i v místech, kde nebyl a nemohl být. S tím pak také počítá navigační software, a pokud jej posádka poslechne, „zaparkuje“ na dlouhé hodiny v bezvětří. Jedná se o neduh tohoto systému a jeho neznalost stála posádku ATLANTIK FT jinak jistě dobré umístění. O jejich velkých šancích hovoří například fakt, že za dobu závodu se stali dvakrát držiteli rychlostního rekordu v uplutých mílích za 24 hodin.

Technika a zdravotní problémy

Pouhým konstatováním, ne výmluvou je celá řada technických a zdravotních problémů, které posádku cestou potkaly. Hned v úvodu si David Křížek protrpěl silnou mořskou nemoc a Phil zápolil s ošklivým zraněním na ruce. Postupně odcházela elektronika, přestal fungovat i autopilot a další monitorovací systémy. Tým francouzských techniků se na této lodi opravdu „vyznamenal“, a tak se takřka celý závod kormidlovalo ručně. Při kruté stoupačce proti větru sebrala jedna z vln náhradní peň a také se utrhlo uchycení hlavní plachty na stěžni. Ani to však nepředstavovalo zásadní problém. Pár dní před cílem vyhořel hlavní počítač a David dostal angínu, kterou následně léčil antibiotiky. Za zmínku rovněž stojí celkem „dietní“ závěr, jelikož posádka neměla dostatek potravin a pití na závěrečné čtyři dny. Začalo se tedy se zásobami šetřit. Naštěstí dopadlo na palubu pár létajících ryb, což ocenil hlavně Phil, a Davidovi se pak podařilo nachytat asi 19 litrů dešťové vody.

Šťastně v cíli

I přes angínu a nedostatek zásob si oba jachtaři užívali poslední dny závodu, kdy vanul příznivý vítr, což jen potvrzovala Davidova slova: „…tohle jsou ty momenty, kdy vím, proč to dělám.“ Přivítání v cíli ovšem bylo jako pro vítěze. Šampaňské teklo proudem, neustávaly gratulace a nechybělo ani tradiční vhození obou jachtařů do vody. David si pak dal se svou přítelkyní Lucií Váchovou dvojitou snídani a pár oblíbených káviček. Poté se šel svědomitě věnovat úklidu lodě a večer naši posádku čeká velká oslava dojezdu do cíle.

Výsledky závodu Transat ag2r:

1. SNEF et Cliptol Sport

PELLECUER Laurent–MOUREN Jean Paul

22 dní, 19 hodin, 13 minut a 55 vteřin

2. SOLAR INOX

GUERIN Ronan–POUPON Luc

22 dní, 23 hodin, 45 minut a 4 vteřin

3. CONCARNEAU–ST BARTH

PERON Eric–DANET Miguel

23 dní, 0 hodin, 9 minut a 26 vteřin

.

.

.

23. ATLANTIK FT

KŘÍŽEK David–Sharp Phil

24 dní, 23 hodin, 13 minut a 13 vteřin

Fotky ze závodu a dnešního dojezdu do cíle naleznete zde: http://www.davidkrizek.cz/fotogalerie.php

Jan Langšádl

PR' manažer Davida Křížka

GSM: +420 603 920 777

E-mail: media@davidkrizek.cz

www.minitransat.cz

www.davidkrizek.cz

Starší články z kategorie

Ve dnech 10.-12.5 se na malebném rakouském jezeře Attersee konal závod třídy Melges 24.

VV ČSJ vyzývá případné zájemce o pořadatelství MČR 2009 na moři, aby žádost o pořadatelství spole...

Dodatečné vypsání

Všem jachtařům sděluji smutnou zprávu, že nás opustil pan Jiří Reich

10. - 11. května, YC Dyje Břeclav, Nové Mlýny

Zobrazit všechny články


nahoru