Let do tropů

Dana Dvořáková | 12.04.2016

Z chladné Bretaně dolétla Fulgur-Evapco za méně než týden do tropů. Milan Koláček s Pierrem Brasseurem mají za sebou čtyři dny trvající bláznivý let po vlnách na ostří nože a před sebou znovu taktičtější část závodu

Kanárský expres

Severní vítr převažující podél západní části Pyrenejského poloostrova bývá někdy nazýván portugalským pasátem. Tentokrát byl mimořádně bouřlivý. Patnáct jachet startujících v transatlantické regatě Transat AG2R letělo na jih ve větru o rychlosti až 80 km/h. Za takových podmínek amatérští jachtaři obvykle nevyplouvají. Ostřílení závodníci včetně Milana Koláčka s Pierrem Brasseurem naopak surfovali po vlnách pod plnými plachtami se spinakerem.

300 mil za den, to už je pořádná porce. Takto letí na jih Kanárský expres složený ze sedmi nejrychlejších jachet Figaro. Mezi nimi je i naše Fulgur-Evapco. Od mysu Finisterre na Kanáry jen za tři dny. 930 mil (1700 km) za 3 dny na jachtě dlouhé 10 metrů. To dokážou jen ti nejlepší na světě. A patří mezi ně také jeden Čech. Jmenuje se Milan Koláček.

Jediná chyba může znamenat konec…

O tom se přesvědčil favorizovaný tým Skipper Macif jedoucí na 3.místě. V silném větru došlo k drobné chybě kormidelníka, která znamenala, že se loď rozhoupala a dostala se spinakerem do vody. Nápor vlny nevydržel stěžeň. Ostrá rána a nakloněná jachta se vrátila do vzpřímené polohy. Bez stěžně. Konec nadějím. S nouzovým oplachtěním doplula do bezpečí na Madeiru.

Také další mají vážné problémy. Lorientreprendre má roztrženou hlavní plachtu a musí k opravám do Portugalska. Cuisines Ixina přichází o dva spinakery ze tří.

Také Milan s Pierrem řeší závady. Nejsou ale tak vážné. Praskají kladky, které nevydrží enormní zatížení, je třeba zkracovat prodřený výtah spinakeru, na hlavní plachtě se láme spíra, spinaker potřeboval opravu několikrát. Vždy zdržení, ale nikdy takové, aby byli naši ze hry.

Čas na odpočinek

Milan s Pierrem mají za sebou již týden na oceánu. Do dneška se příliš nevyspali. V silném větru se za kormidlem střídali v noci po 40 minutách. Delší dobu nešlo maximální soustředění udržet. Podobnou plavbu je možné přirovnat k letu po dálnici se zhasnutými světly. Za tmavé noci. Dnes vítr zeslábl a konečně bude čas na odpočinek.

Milan Koláček z paluby

„Dnes je první den trochu klidněji. Stále pracujeme s plachtami, abychom byli co nejrychlejší. A jíme. Po fyzicky náročné plavbě posledních dnů jsme hladoví jako vlci. Také je nyní možnost vařit. Poprvé po čtyřech dnech. Na programu je úklid lodi. Těžké oblečení už je sbalené a vyvažuje. Také bude třeba uklidit kolem vařiče. Nepovedené kuchařské pokusy v posledních dnech po sobě zanechaly spoušť. Není divu, zkuste si ohřát jídlo na hřbetě spínajícího se mustanga. A na palubě? Začíná to být ostré. Kraťasy, tričko a pálící tropické slunce. Bez padesátky krému není možné na slunce vylézt.“

Nejkratší není nejrychlejší

V jachtingu nemusí být nejkratší trasa nejrychlejší. Tento ročník Transat AG2R je toho jasným důkazem. Nejkratší trasa do cíle vede od Kanárů na západ. Nikdo se však touto cestou nevydal. Je zavřená budoucím bezvětřím. Kdo chce zůstat v příznivém větru, musí daleko na jih. Až ke Kapverdským ostrovům.

Proto je třeba pohlížet i na pořadí v závodě s rezervou. Pořadí se určuje podle nejkratší vzdálenosti do cíle, nikoli podle optimální trasy. Proto se pojďme podívat na skutečné pořadí první osmičky vlastní optikou.

Pořadí

1 AGIR Recouvrement Adrien Hardy, Vincent Biarnes Francie

2 Gedimat Thierry Chabagny, Erwan Tabarly Francie

3 Bretagne – CMB Performance Sébastien Simon, Xavier Macaire Francie

4 Generali Nicolas Lunven, Gildas Mahe Francie

5 Bellocq Paysages – Sauveurs de Cornouaille Martin Le Pape, Eric Péron Francie

6 Cercle Vert Gildas Morvan, Alexis Loison Francie

7 Fulgur-Evapco Milan Koláček, Pierre Brasseur Česká republika

8 Artemis Sam Matson, Robin Elsey Velká Británie

Více informací o závodu zde.

Poloha lodí zde.

Milan Koláček

Pierre Brasseur

Milan se postaví na start spolu s Pierrem Brasseurem, se kterým se zná již od chvíle, kdy oba závodili v Classe Mini. Pierre si v loňském roce na své konto zapsal zatím největší úspěch, kterým bylo vítězství v závodě Transat Jacques Vabre ve třídě Class 40 spolu s Yannickem Bestavenem. Celkově již má Pierre za sebou 6 regat přes Atlantik a pro Milana bude cenným zdrojem zkušeností. V offshore jachtingu se i ti nejlepší musí stále učit.

Transat AG2R

Start

Kdy 3. dubna 2016

Kde Concarneau, jižní Bretaň, 47°52´N a 003°55´

Cíl

Kdy Předpokládaný dojezd do cíle 23. dubna 2016

Kde ostrov St. Barth, Malé Antily, 17°55´N a 062°50´W

Délka závodu 3800 námořních mil, cca 7000 km

Více informací najdete zde.

Loď, na které se jede

Závod se jede na sériově vyráběných jachtách Bénéteau Figaro II. Díky shodným závodním lodím, je závod mimořádně vyrovnaný a dramatický až do cíle.

Parametry Figaro Bénéteau

Design Marc Lombard

Délka 10,15 m

Šířka 3,43 m

Ponor 2,10 m

Výška stěžně 15,7 m

Výtlak 3050 kg

Balast 1100 kg

Vodní balast 2 x 220 l

Plocha hlavní plachty 38 m2

Plocha geny 30 m2

Plocha spinakeru 85 m2

Více informací o lodi najdete zde.

Fotografie

Fotografie pro tiskové použití najdete zde.

Prosím uvádějte: Foto Pavel Nesvadba

Další fotografie rádi poskytneme na vyžádání.

Pro jakékoli další informace či žádosti o rozhovor nás neváhejte kdykoli kontaktovat.

Daniel Vodička

Komunikace a PR

Tel: +420 777 325 456

daniel@lodninoviny.cz

Starší články z kategorie

Ve francouzském Cannes na Azurovém pobřeží skončil první letošní závod foilujících katamaránů Fly...

Podpořte Daniela Bínu na Startovači viz odkaz níže

Dnešního dne došlo k zablokování licencí u těch subjektů, které neplní své povinnosti a nemají uh...

V sobotu 30. 4. 2016 od 10:00 do 16:00 hodin - Yacht club D.I.M.Bezdrev

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem bojují se světovou špičkou

Zobrazit všechny články


nahoru