Po dokončení závodu Marie-Agnes Peron jsme si dali jeden den skoro volna a poté jsme se začali velice pečlivě připravovat na další regatu. Tentokrát jsem chtěl, aby bylo vše perfektní. Kontrola lodí byla opět velice pečlivá a museli jsme dokoupit celou řadu dalších bezpečnostních prvků. Také číslo lodi na přední palubě jsem musel přetřít načerveno, aby bylo z vrtulníku dobře čitelné. Chyběli nám ještě nějaké mapy, fluorescein na obarvení vody v případě ztroskotání a podrobné mapy proudů. Vše jsme nakonec sehnali, loď vyladili a začali jsme se věnovat přípravě strategie.
Na startu byl český jachting zastoupen hned třemi loděmi sériové třídy. Já jsem jel na Atlantik FT – CZE 516 společně s Milanem Hájkem (tým interně přezdívaný – „Klucí z Boleváku“). Daniel Vodička jel s Irským závodníkem Endou O’Coineen na lodi CK Fischer – CZE
Pro nás to byl první skutečně offshore závod. Čekalo nás náročných 700Nm v tvrdých podmínkách. Nejprve start ve skupině 98 lodí v zálivu v Duarnenez, pak několik otočných bodů poblíž útesů a velice náročný průplav u Le Conquet, na jehožkonci je legendární maják Du Four. Zde lze očekávat proud až 6 uzlů a nepřeberné množství skalisek. Další pasáž je již na otevřeném moři k Wolf Rock u jiho-západní Anglie a nakonec nejvzdálenější bod, Fastnet Rock na jihu Irska. Zpět se jede již bez omezení, tedy na otevřeném moři až do zálivu v Douarnenez, kde bude cíl.
Já si beru na starosti navigaci a do nemapové GPS (mapové nejsou povoleny) vynáším asi 250 bodů. Studuji pečlivě jednotlivé průjezdové body a nástrahy kolem nich. Milan si bere na starost přílivy a odlivy a podrobné mapy proudů s časovým rozvrhem. Meteo předpovědí máme hned několik. Náš pozemní tým,
Nejprve nás čeká prologový závod. Na trojúhelníkové trati se jedou dvě kola a hned od startu je to pěkná mela. Jede se skutečně na doraz a všichni se chtějí blýsknout v tom nejlepším světle. My máme perfektní start, ale ztrácíme něco na mezní čáře u návětrné bóje. Je to jedna z prvních zkušeností v tak těsném poli lodí a tak se občas neubráníme menším chybám. Na taktice však převážně vyděláváme a Milan se s lodí velice rychle sžívá a to je dobrá zpráva. Nakonec protínáme cílovou čáru na 10. místě před favorizovanými týmy Orange a Cap Monde. Dan s Endou dojíždí na 35. místě. Zatím vše vypadá velmi dobře a s rychlostí lodi jsme spokojeni. Já mám radost z jízdy ve dvou. Je to paráda, když člověk není na všechno sám a spolupráci s Milanem si mohu jen pochvalovat.
V neděli je to však již naostro. Start 21. ročníku závodu MiniFastnet. Nervozita roste. Jsme na vodě asi 1h před startem. Kontrolujeme náměry a dolaďujeme poslední detaily před náročným závodem. START!!! Většina lodí je přes čáru a tak je dáno všeobecné odvolání. 5,4,1,START. Většina lodí opět přes čáru a vše se znovu opakuje. Na stožár startovní lodi jde černá vlajka a tak jsou všichni výrazně opatrnější. Nakonec je tedy napotřetí odstartováno. My s Milanem točíme na pravobok a jedeme na severní stranu zálivu. Nejprve to nevypadá příliš dobře, ale na konci očekáváme stočení, které přichází a my se držíme v přední skupině. Po 15Nm míjíme první otočný maják a plujeme na směr NW. Vítr se stáčí a je to opět stoupačka. Vyjíždíme více doleva a hodně získáváme. K mezní čáře a pokrytí pole zbývá 100m, ale vítr se stáčí zpět a my ztrácíme 10 lodí. Míjíme další maják a jedeme na sever do obávaného průplavu. Vítr se opět stáčí a je to znovu čistá stoupačka. Do nebezpečného místa vjíždíme naštěstí v dobrém čase a s 5 uzlovým proudem v zádech. Jedeme oblastí, kde za odlivu trčí skály z vody. Pod kýlem se míhají ostré útesy a já se snažím navigovat oblastí nejsilnějšího proudu. Na dně jsou desítky vraků lodí. Jedeme skutečně na hraně, ale vyplácí se to a z průplavu vyplouváme na celkovém 15. místě a jako první ze sériových lodí. Nyní nás čeká více než 100Nm k Wolf Rock. Jede se převážně levobokem s genou a je to hodně o rychlosti. Děsně ztrácíme. Předjíždí nás jedna loď za druhou. Jen na rychlost. Nedá se nic vymýšlet. Pracujeme s plachtami, měníme hloubku a tvar profilu, techniku jízdy, ale nic nepomáhá. Jsme strašně pomalí. Nejhorší je, že nás předjíždí i lodě naší sériové třídy. Čím je vítr v noci slabší, tím horší to pro nás je a tím více ztrácíme.
Druhý den jsme před Wolf Rock a zachycujeme několik změn a posouváme se opět dopředu. Několik lodí nás ale opět předjíždí na rychlost. Stále kontrolujeme zda nemáme zachycené řasy na kormidle a kýlu. Po otočení majáku většina lodí vytahuje na čeleň Code Zero. My po zkušenosti z předchozího závodu vytahujeme menší genakr a necháváme plnou genu. Ihned porážíme několik lodí a posouváme se rychle vpřed. Vítr se stáčí na zaďák a nahoru letí top genakr. Tentokrát nás na rychlost dostávají jen karbonové speciály. Vítr ale nevydrží dlouho a je to opět stoupačka. Do Fastnet Rock zbývá 20h. Vítr postupně slábne a tak druhý den ráno zbývá k legendárnímu majáku 22h. Nálada není nic moc. Pole se hodně roztrhalo a my stále ztrácíme na rychlosti. Konečně je Fastnet na dohled a znovu můžeme vytáhnout Code Zero. Porážíme několik lodí, ale vítr slábne. Nastává ta nejhorší varianta. Vítr se otáčí a my za slábnoucího větru proti proudu stoupeme k Fastnetu. Přední lodě mizí s genakry a s proudem v zádech a my se zastavujeme a doslova bojujeme o každý metr, abychom nezačali couvat. Nakonec proud slábne a my se točíme kolem majáku na zpáteční cestu. Zbývá 300Nm. Genakr držíme jen 2h a opět přichází protivítr. Tzn., že lodě vpředu mizí a lodě ze zadu nás snadno dotahují. Zoufale přemítáme nad naší pozicí, ale náhle proti nám přijíždí teprve na trase k Fastnetu Adria tým, SLO 509, jedni z favoritů Kristjan Hajnsek a Samuel Manuard, ale také další velcí favorité Degremont USA 575, Clay Burkhalter a Isabele Joschke. Ti využívají služeb jednoho z nejlepších jachtařských meteorologů na světě, který dělá též meteo pro Vincenta Riou na Open 60, ale jak je vidět, tak nikdo není neomylný a i super lodě se mohou ocitnout vzadu.
Stoupeme stále proti větru a vítr začíná sílit. Lodě mizí ve tmě a rozdíly se stupňují. Speciály hodně odstoupávají. Zvedají se vlny a začíná divoká jízda na horské dráze. Refujeme. Refujeme podruhé. Refujeme solent. Přemýšlíme o dalším refu, ale nejde to donekonečna. V lodi je spoušť. Vybírám vodu. Dobíjení baterií je vyloučené. Loď skáče na ostrých vlnách a my jsme po dalších dvou dnech jak zbytí psi. Spaní je vyloučené. Záda rozedřená a prostydlá od relingů. Na stehnech krvavé strupy od sezení na neposedné lodi. Do ran se dostává sůl z promočených super obleků. Široko daleko ani loď. Držíme pravou stranu a předpokládáme posun tlakové výše na SE a příchod stočeného větru. Ten nakonec po 90Nm přichází a my točíme na levobok. Je to trošku úleva, ale zanedlouho nás bolí i druhá půlka těla. Nutíme do sebe jídlo, abychom vydrželi. Strategie vychází, ale snad není pozdě. Nikde nevidíme ani loď. Blížíme se konečně k ostrovu D’Ouesant a máme předstoupáno 40°. Snad to bude stačit. V těchto místech jsou totiž obrovské proudy a my připlouváme nad ránem v nepravou chvíli. Padá hustá mlha. Vlhkost je 98%. Z plachet prší vysrážená voda. Je strašná zima. Lehám si na běžící generátor a snažím se zahřát. Ruce mi pálí, ale zima je mi pořád. Navíc přichází 5 uzlový proud, který nás žene pod ostrov, který je dalším otočným bodem. Vítr slábne a viditelnost v mlze je 50m. Jsme ve středu plavební dráhy. Proud nás stále žene dolů. VMG je -1,5 uzle. Když jedeme levobokem, jedeme 90° pod kurz a prakticky se díky proudu vzdalujeme, když otočíme, tak jedem úplně zpět. Do cíle to není již tak daleko. Stačilo přijet jen o pár hodin dříve a proud nás naopak protlačil tímto místem. Je jasné, že lodě vpředu opět získaly. Mám děsný vztek. Vítr uvadá a my couváme. Zima je nesnesitelná.
V 7h ráno proud slábne pod úroveň rychlosti větru a my opět pokračujeme v plavbě k cíli. Za ostrovem přichází zadoboční proud 5 uzlů. Voda se doslova vaří a my jedeme na stoupačku 9 uzlů. Stáčíme se více k východu, ale je to stále stoupačka. Před zálivem v Douarnenez ustupuje hustá mlha a objevuje se slunce. Před přídí máme soupeře. A další loď a další. Zbývá 15Nm do cíle. Jedeme na Code Zero, který po otočení majáku měníme na velký genakr. Kolem je najednou asi 15 lodí a bojuje se o každou lodní délku. Držíme se ve středu zálivu a získáváme. Jen tým Orange chytá záhadné proryvy pod břehem a na Code Zero se hrne kupředu. Máme za sebou 700Nm a teď to tu vypadá jak při prologu. Jeden rychlý speciál nás chce nadjet. Nedáváme mu šanci. Jede se loď na loď a my jsme v přední skupině. Dvě lodě bojují pod břehem. Je to čím dál tím ostřejší a některé lodě stahují genakry. My to rveme na maximum a získáváme. Horem nás ale nakonec dostává Orange a v cíli je tentokrát on o 5 sekund před námi. Byl to neuvěřitelný závod. Mám nepopsatelný pocit. Jsme na 16. místě z 55 sériových lodí a 42. v celkovém pořadí včetně speciálů. Poslední lodě doplouvají s velkou ztrátou až pozdě večer, když už vrcholí večírek. Kluci z Orange si pochvalují naše souboje v Prologu a v cíli hlavního závodu. Ujišťujeme je, že z porážky nejsme až tak smutní, že to byl stejně náš první závod. Valí oči a odcházejí někam na bar a něco melou francouzsky. Přichází belgicko-francouzký coach a závodník z Ecoveru a navrhuje spolupráci. Ihned zjišťuji, kde byly naše hlavní chyby v trimu a nastavení a je jasné, že tato spolupráce nás v budoucnu posune snad ještě více kupředu. Hodnotil naší taktiku v první fázi závodu. Kdy byl prakticky vedle nás a dokonce i Alex Thompson, který jel na AUS 196, byl po první části za námi.
Byl to prostě super závod. Všechno mě bolí a pár dní se budu z toho zotavovat, ale stálo to za to.
Dan Vodička jel s Endou O’Coineen a nakonec dopluli na 41. místě v kategorii sériových lodí.
Ahoj
PS: Děkujeme generálním sponzorům – Atlantik FT a CK Fischer, partnerům týmu – RODOP (mimochodem doufám, že kluci vyhráli MČR v Chorvatsku!!!) a Kilcullen. Dodavatelům týmu, mediálním partnerům a lidem z projektu. Také nás velmi těší soukromé iniciativy některých známých a kamarádů, kteří chtějí z vlastní vůle podpořit náš oceánský projekt. Díky vám všem.
Atlantik FT – CZE 516