V týdnu od 29. února do 4. března se na ostrově Gran Canaria konalo mistrovství Evropy lodních tříd Laser Standard a Laser Radial.
Vítězství v rozjížďce
Mezi muži ve třídě Laser předváděl výborné výsledky Viktor Teplý. Vyhrál jednu rozjížďku a nakonec v silné konkurenci 126 závodníků skončil na 21. místě a jako šestnáctý mezi Evropany. „Byl to těžký týden, jezdili jsme ve všech podmínkách a denně trávili na vodě sedm hodin. Vítr byl hodně nepředvídatelný, poryvy chodily zleva, jednou zprava, ale naučil jsem se v tom trochu vyznat. K dobrému výsledku mi pomohly také vydařené starty,“ uvedl Viktor. V této třídě závodili ještě dva naši reprezentanti, kterým podmínky neseděly a na vodě se trápili. Štěpán Novotný skončil na 114. a Jiří Halouzka na 121. místě.
Nadějný junior
Zejména závěr závodu se povedl junioru Jakubu Halouzkovi, který v neolympijské třídě Laser Radial muži zajel tři závěrečné rozjížďky v první desítce a celkově skončil na 13. místě. David Bezděk byl osmadvacátý.
Do lodi zatéká
Obrovský díl smůly si během celého závodu vybrala Veronika Kozelská Fenclová, ve třídě Laser Radial ženy. Nakonec doslova vybojovala 17. místo. Průběh závodu komentoval předposlední večer závodu Jakub Kozelský: „Letošní mistrovství Evropy je jeden z nejvíce frustrujících závodů, co jsem v poslední době zažil. Dnes jsem poprvé přišel domů až před 10. hodinou večerní. Vše začalo hned první den. Po dvou slušných rozjížďkách Verča zajela špatně poslední. Po startu na dobrém místě čáry nebyla schopna udržet lajnu a doposud slušná rychlost byla pryč. I na zaďáky ztratila několik míst... Vysvětlení přišlo záhy na břehu. Z lodě vyteklo více než 10 litrů vody. Po krátkém zkoumání se potvrdila jedna z nejdebilnějších závad na Laseru. Mikrotrhlina na dně komínku na stěžeň. V zásadě neopravitelná závada bez vyříznutí inspekčního otvoru v palubě a provedení laminace komínku zevnitř lodě. Práce minimálně na dva dny. Z tohoto důvodu žádáme měřiče o povolení výměny trupu. Měřič není ochoten výměnu povolit. Mikrotrhlina není pouhým okem vidět, závada se projeví zejména na vodě při zatížení stěžně. Můj test, kdy jsem z lodě vypumpoval vzduch a ukázal mu, že z komínku voda uniká, se mu nezdá dost průkazný. To řeším do 11 hodin do večera. Ráno brzo vstávám a podáváme odvolání k Jury. Jury žádost také zamítá. Evidentně mají pocit, že si vymýšlíme. Protest končí cca 20 minut před odjezdem na vodu. Ten den nás čekají tři rozjížďky. Fouká naštěstí méně, tak snad se nebude loď plnit vodou tak rychle. Po chybách v první rozjížďce zajíždí Verča 18. místo. Druhou rozjížďku rozjíždí dobře, ale opět velký propad o více než 10 míst. Mezi rozjížďkami s pomocí druhého kouče vytahujeme loď na motorák a snažíme se vylít co nejvíce vody. Nic jednoduchého v dvoumetrových vlnách. V poslední rozjížďce zajíždí 12. místo. Těžko soudit, co připsat vodě v lodi, co děravému větru a co mentálnímu handicapu, kdy víte, že loď není stoprocentní. Po rozjížďce nám měřič dělá doprovod na břeh. Evidentně nás má za úplné podvodníky. Po příjezdu na břeh pod jeho dozorem otvíráme loď a vytéká minimálně 5 litrů vody. Konečně měřič vidím, že loď má opravdu problém. Fakt díky, že jsme si to museli ověřit v dalších třech protrápených rozjížďkách. Dostáváme povolení vyměnit loď na jeden den. Tu děravou musíme opravit. Opět do hlubokého večera připravujeme druhou půjčenou loď a sháním nějakého opraváře. Ráno opět brzo vstávám a domlouvám se s místním opravářem jak opravit za jeden den neopravitelnou loď. Bohužel má čas až po rozjížďkách. Tento den čekáme na vítr na břehu i na vodě, ale nic neodjedeme. Nicméně den strávím hledáním nové lodě a logistikou, abychom měli loď k dispozici za dva týdny na Mallorce. Ta stávající je po roce a půl na odpis. Nepříjemnosti se snažím aspoň nějak pozitivně využít, a tak hledáme loď co nejpodobnější těm, které předpokládáme nafasovat na OH v Riu (anglická se středním záklonem stěžně a přiměřenou váhou, stejný set stěžňů). Večer pomáhám vysušenou loď opravit. Pomocí starého stěžně se snažíme vylaminovat vnitřek komínku na dně... Prasácká oprava, ale snad to bude na dva dny fungovat. Opět návrat domů pozdě v noci. Ráno opět brzké vstávání a pomoc při dokončení opravy. Bohužel oprava nedopadla ideálně a je problém vyndat provizorní formu. Také je problém, že se forma trochu zbortila a dno komínku je o cca 2 cm výše. Vše dokončujeme opět pár minut před odjezdem na vodu. Měřič k mému úžasu a překvapení nemá s opravou problém. Stěžeň je o 2 cm výše a jeho předozadní pohyb je částečně omezen. S legálním Laserem to nemá nic společného. Naštěstí je předpověď na slabý vítr poslední dva dny, tak by to nemuselo tak vadit. Alibismus rozhodování měřiče a Jury je neuvěřitelný. Raději nás nechají jezdit s ilegální opravou lodě, než aby nám povolili vyměnit trup. Trup, který by měl být one design. Ve finále jsem měl prudkou diskuzi s měřičem a měl jsem slušně našlápnuto k disciplinárnímu řízení. Naštěstí to bylo bez následku, už jsem byl fakt nasr... tou arogancí. Podařilo se jim Verče zničit celé mistrovství Evropy. Dnes po krátkém čekání jezdíme ve slabém nestabilním větru. Rychlost je dobrá, zejména na zaďáky se Verča slušně rozjela. Z toho mám radost, poslední dobou s tím trochu bojovala. V první rozjížďce veze na jedničce ucházející 17.místo s nadějí to trochu vylepšit, ale jedna bójka se utrhla a rozjížďka je přerušena. V obnovené rozjížďce parkuje na špatné straně na obě stoupačky a je z toho hrůzostrašná 47. Nálada na bodu mrazu a už bychom to nejraději zabalili a jeli domů. Rychle startuje další rozjížďka a Verča po ne ideálním startu vyrazí doprava a vítr napravo postupně zesiluje, a tak točí jedničku na 7. místě, na zaďák vylepšuje na 4., ale na druhou stoupačku po změně zleva přichází ještě větší zleva, a tak ztrácí pár míst. Na zaďák zase zabojuje a dováží do cíle pěknou šestku. Nakonec snad nebude tak špatně. Dneska to mají nahoru dolů skoro všichni. Ve třetí rozjížďce to odpálí druhá od pinu. Po prudké změně zleva v momentě startu zůstane na pinu asi pět lodí, ale evidentně ani tohle nepřiměje Španělku nad Verčou otočit a odváží ji proti změně. Po obratu si mohli krásně pokrýt celé pole, ale takto asi po minutě přichází velká pravá a je to z toho zase boj odzadu. Naštěstí ji opět podrží dobré zaďáky a vytáhne to na 27. Nic extra, ale na posun to stačí, průběžně tedy 19. místo. Bohužel bodová ztráta na top 15 narůstá. Zítra je poslední den, tak je ještě šance na nějaký posun. (Nakonec se posunula ještě o dvě místa nahoru.) Doufám, že toto je už definitivní konec smůly, co nás poslední dobou provází. Už bychom potřebovali trochu klidu na závěrečnou přípravu na OH.“
Ve třídě Laser Radial skončila na 84. místě ještě Martina Bezděková.
Zatímco na jiných kontinentech bylo jejich mistrovství poslední možnou kvalifikací na olympiádu v Riu, v Evropě se tak stane až na tradiční regatě Princess Sophia Trophy na Mallorce, která se pojede od 27. března do 2. dubna. Kromě Veroniky, která už má účast v Riu jistou, mají šanci se kvalifikovat ještě muži ve třídách Laser, Finn a RS:X.
Výsledky:
Laser Standard - 126 lodí
21. CZE - V. Teplý - 49,9,21,12,17,27,1,18,8,20,29,42 - 162b
114. CZE - Š. Novotný - 53,57,58,50,43,58,17,48,43,34,39,BFD - 442b
121. CZE - J. Halouzka - 63,62,DNC,48,54,51,57,59,54,55,42,52 - 534b
Laser Radial ženy - 99 lodí
17. CZE - V.K. Fenclová - 12,6,18,18,24,12,47,6,27,17,12,27 - 155b
84. CZE - M. Bezděková - 45,42,41,28,40,31,42,38,34,25,2,30 - 311b
Laser Radial muži - 42 lodí
13. CZE - J. Halouzka - 18,25,10,24,21,22,9,10,6,9,7 - 112b
28. CZE - D. Bezděk - 30,35,24,27,25,31,16,23,21,12,29 - 207b
Kompletní výsledky najdete zde: http://www.gcsiw.com/results-2013/