V Helsinkách se na začátku srpna jelo ME lodní třídy 29er. Podmínky ani první start nebyl pro žádnou z našich tří posádek jednoduchý.
Více ve zprávách trenéra Davida Křížka:
7. srpna
V Helsinkách bylo zahájeno mistrovství Evropy mládežnické lodní třídy 29er. I přes horší dostupnost lokality se závodu účastní 138 posádek z 21 převážně evropských zemí. Pole je rozděleno do tří skupin. Původně se mělo závodit na dvou okruzích, ale nakonec se všichni střídají pouze na jednom. Včera vál při výjezdu čerstvý západní vítr. Na start se musí proplout kanálem před příděmi obřích trajektů a cruiserů. Občas se některý z nich neočekávaně rozjede a nastává panika. Posádky se snaží na poslední chvíli uhýbat na všechny strany a do toho trenéři na člunech v ještě větší panice. Navíc je v kanálu silný proud, vaří se zde voda a vlny jdou ze všech stran. Až přifoukne, tak to může být vážně drama.
Včera na vodu vyplouval jako první Matěj, který vyměnil nemocného Martina za celkem pohlednou Italku. Jejich cesta kanálem byla bez problémů, protože trajekt vyrazil až za jejich zádí. Místo je hodně úzké a z jedné strany jsou mělčiny. Na startu se pak čekalo asi 2 hodiny. Proběhlo několik pokusů, ale vítr se stále točil a slábl a zase sílil a skákal až o 50*. Nakonec naskočila bríza z jihu a vítr pěkně zesílil. Vše se chystalo ke startu. Konečně je to tady a velký závod začíná. Poslední instrukce a jde se na to. Startovní čára je ale doslova nalepená na pobřeží a lodě a pod nimi čluny se jen tak tak vejdou. Matěj jede ke startovní lodi a asi 30 metrů pod ní v rychlosti naráží do skály pod vodou. Ploutev se zasekává do trupu a nová kosatnice padá holení na přední lavičku. Pak několik pokusů o vytežení ploutve, převržení a loď je téměř na skalách na břehu. Pomáháme hozeným lanem, ale po postavení lodě se vše opakuje. Už je vytažená příprava a tak nemůžeme asistovat. Tentokrát je stavění a výjezd složitější. Ve vodě je více balvanů a posádka nestíhá start. Kosatnice má bolesti, do lodě teče, ploutev je rozbitá a Matěj odjíždí na břeh. Upozorňuji rozhodčí na zbytečně riskantně postavený start. Na další rozjížďku jej sice posouvají, ale nakonec to odnáší další tři lodě.
Ve druhé skupině pak připlouvá Jára s Peťou a Lukáš s Michalem. Fouká silnější bríza a jsou skvělé jachtařské podmínky. Ty občas kazí průjezd trajektu kolem spodní brány a bočákem do cíle, nebo velká ferry u návětrné bóje. Nakonec se odjely dvě rozjížďky. Lukáš s Michalem sbírali první zkušenosti na velké regatě 29erů. Letos ještě pojedou mistrovství světa na Optimistu. Výsledky nic moc, ale tyto zkušenosti v mladém věku jistě brzo zúročí. Jára s Peťou dobře startovali i stoupali a drželi svoji strategii. Na návětrné 14. místo a do cíle po třech kolech to ještě vylepšili na 11. Ve druhé rozjížďce po pěkném startu pokazili stoupačku a v cíli z toho bylo 27. místo ve skupině. Nakonec tedy po prvním dnu Jára s Peťou 52., Lukáš s Michalem 126. místo a Matěj, který nic neodjel 130.
Závodníky čekají 3 dny kvalifikace a následné přerozdělení do finálových skupin.
8. srpna
Další náročný den mistrovství Evropy lodní třídy 29er za námi. Tentokrát se čekalo na břehu na vítr, ale ten dlouho nepřicházel. Nakonec naskočila slabá bríza, která vydržela až do večera. Všechny tři skupiny odjely po 3 rozjižďkách a pořadí se opět hodně zamíchalo. Naštěstí pro nás velmi příznivě. Postarali se o to Jára s Peťou, kteří předváděli skvělé výkony. Podařilo se jim naplňovat strategické cíle, jeli dobře takticky a většinou i dobře startovali. V úvodní rozjížďce jeli na 5. místě, ale na zaďáka ztráceli na rychlost. Nakonec z toho bylo 9. místo. Na druhou rozjížďku pozměnili techniku jízdy na zaďáky a hned to bylo znát. Nejprve skvělý start a 1. místo na návětrné bóji. Pak krásný zaďák, několik soubojů a v cíli úžasné 2. místo. V poslední rozjížďce dne se klukům sice start příliš nepovedl, ale vše dotáhli a připsali si 5. pozici. Úžasně odjetý den a skok na celkové průběžné 14. místo ze 137 posádek.
Pozdě odpoledne pak závodila skupina ve které bojoval Lukáš s Michalem. Ti jsou zde především pro získávání zkušeností, ale dnes byly jejich podmínky. Díky špatným startům a řadě chyb to ale nedokázali zúročit. Nicméně, když se dostali na čistý vítr, kterého nebylo mnoho, tak jeli pěkně. Dnes dojezdy 35, 43 a 25. Po odečtu 3 bodů za nesplněný check-in je to 125. místo. Matěj má nemocného Martina a dnes mu utekla i Italka za svojí kormidelnicí, tak si udělal výlet do Helsinek a propadl se na poslední 137. místo. Je to velká škoda. Zítra má začít pořádně foukat.
Pořadatelé se snaží, ale některé věci prostě nefungují. Do kurzu zamíří trajekt, dvakrát projede velký člun a udělá vlny a to vše ovlivňuje závod. Místo konrol vest u trenérů by bylo lepší zajistit závodní okruh. Jinak nás hodně baví finština. Je to neuvěřitelný jazyk. Myslíme si, že si z nás jen dělají legraci a ve skutečnosti tajně mluví anglicky. Nicméně i Finové nechápou jiné národy a o Norech tvrdí, že jejich řeč zní jako zvracení. Inu každý to máme jinak. Snad je ještě naučíme něco česky. Zítra poslední den kvalifikace. Držte palce. Jára s Peťou dnes skočili z 52. na 14. místo. Doufám, že nebude v silném větru skok zpět. Do zlaté skupiny postupuje prvních 45 lodí.
9. srpna
Poslední den kvalifikace do skupin na mistrovství Evropy 29er máme za sebou. Všechny tři týmy byly zařazeny do modré skupiny, která závodila až odpoledne. Mohli jsme si tak v klidu pospat a po vydatné snídani jsme vyrazili do jachtařského obchodu. Těch je u přístavu celá řada a jsou úžasně zásobené. Připadám si tam jak v ráji a hodilo by se mi snad úplně všechno. První a druhá skupina mezi tím odjela dvě rozjížďky a náš tým mohl vyrazit na start. Navzdory předpovědi vítr rychle slábl a závodníky čekala nervy drásající bitva. Šlo o hodně. Jára s Péťou byli na dobré cestě do zlaté skupiny. Jen nic nepokazit.
Úvodní start se jim povedl, ale byl vytažen opakovač a vše začlo znovu. Ve druhém startu je po několika vzájemných soubojích odstavil tým SWE. Kluci mohli být více agresivní, ale nemají to úplně v povaze a tak se nakonec nechali odstavit. Úvod se jim moc nepovedl. Postupně ale stahovali a v cíli z toho bylo pěkné 17. místo. Zatím tedy plnili limit. Lukáš s Michalem nezvládli start a v cíli projeli na 30. místě.
Na programu byla už jen jedna poslední rozjížďka kvalifikace. Vítr opět zeslábl. Jára s Peťou krásný start na levé straně, která dlouhodobě vycházela i ranní skupině. Tentokrát to ale neklaplo a ze skvělého startu byl propad polem. Pruh uprostřed převládl a kluci se postupně propadli až na chvost. Lukáš s Michalem točili bójku na 23. místě a Jára s Peťou skoro poslední. Prostě peklo. Něco se jim pak podařilo sjet a do druhého zaďáku sjížděli na 34. místě hned vedle naší druhé posádky. Odhalzovali, ale nic už nepomohlo. V půlce zaďáku vítr úplně lehnul. První čtyři lodě byly sice v cíli, ale další se tam také potřebovaly nějak dostat. Chvilku se nic nedělo, ale pak se lodě začaly mírně houpat, pak více a pak si kosatníci stoupli před stěžně a začalo divoké kývání. V tu chvíli proti mě jela JURY na plný plyn pryč od závodníků směrem na břeh. Mával jsem na ně a signalizoval směrem k flotile. Jen kroutili hlavou a prchali jak děti. Dle všeho by bez houpání více než polovina lodí nestihla limit. To by samozřejmě hodně zamíchalo pořadím. Nikdo to tedy neřešil a poslední lodě do cíle dokonce natvrdo dopádlovaly. To je výsměch jachtingu. Navíc na mládežnické regatě. Nakonec Jára s Peťou 35 a Lukáš s Michalem 43.
Na břehu jsme to ještě konzultovali s ostaníma coachema. Již včera byl na World Sailing odeslán otevřený dopis týmu NED, ve které si stěžují na špatnou organizaci. Dnes se to rozhodně nezlepšilo. Následně jsem měl konverzaci s uprchlíkem z JURY. Ten se obhajoval tím, že závodníci mají možnost protestovat na soupeře a že nebudou vykonávat práci za komisi, která to mohla na návětrné zkrátit (neměli k tomu důvod). Dialog jsem uzavřel moji obavou o pravidlo 69, které by znamenalo řešení mé osoby a závodníků na mezinárodní úrovni a raději jsem odešel. Prostě jsem mu nechtěl říct, že je úplný ....
Dost bylo stížností. Zítra závod pokračuje a bude se bojovat již ve skupinách. Skvělou zprávou je, že Jára s Peťou postoupili z 32. místa do zlaté skupiny. I kdyby už neodjeli ani jednu rozjížďku, tak budou nejhůře na 45. místě. Tím opět vylepší zatím nejlepší výsledek Nikol Staňkové, která s Johanou Kořanovou vybojovala 57. místo v Medembliku. Tak držte palce ať je výsledek co nejlepší!!!
29er European Championships 2018 - HELSINKI FIN - 137 lodí (21 národů)
32. J. Čermák / P. Košťál - 11, 27, 9, 2, 5, 17, 35
123. L. Krsička / M. Krsička - 42, 43, 35, 44, 26, 30, 43
137. M. Vítovec / M. Krsička - RET, DNC, DNC, DNC, DNC, DNC, DNC - nemoc kosatníka
10. srpna
V Helsinkách začala druhá část závodu. Po rozdělení do skupin si závodníci připsali pouze jedno umístění po sedmi rozjížďkách a k tomu nyní začnou přičítat body, které si vyjedou až do konce závodu. Dnes to byl dlouhý den. Opět vstávání v 6:45h a po snídani na brífink do přístavu. Tam se nakonec čekalo na vítr, i když původní předpověď byla příznivá. Před polednem na vodu vyplula nejprve zlatá a stříbrná skupina. Po dlouhém čekání se podařilo odjet jednu rozjížďku. Jára s Peťou zajeli dobře první start, ale ten jim následně zrušili. Naopak druhý ostrý se jim již tolik nevydařil. Navíc nevyšla ani zvolená strategie a bylo z toho 39. místo v cíli. Následně byla odstartována další rozjížďka, ale ta byla v půlce stoupačky zrušena pro výraznou změnu směru větru. Blížila se hradba mraků a komise očekávala bouřku a prudké zesílení větru. Proto se všichni měli na pozoru. Nic se ale nedělo. Nakonec vítr zesílil a skočil doprava. Komise vyslala na vodu i bronzovou skupinu. Vítr úplně lehnul a čekalo se. Před 16 hodinou odjela na břeh stříbrná skupina, ale ostatní vyčkávali v bezvětří. Nakonec se před 17 hodinou podařilo na čtyři pokusy odstartovat zlatou skupinu. Járovi s Peťou se nedařilo. Po jednom kole točili na 41. místě. V dalším kole to nakonec o kousek vylepšili a cílem projeli ve slabém větru opět na 39. místě. Lukáš s Michale závodili v bronzové skupině a měli 4. nejlepší start z celé flotily. Paráda. Bylo ale těžké najít optimální strategii a po jednom kole se propadli na 20. místo. Na návětrnou bójku to pak vylepšili, ale nakonec zas něco ztratili v bráně před cílem. Nakonec pěkné 17. místo.
Žádné zábavné historky nečekejte máme toho všichni až nad hlavu. Dlouhé dny plné čekání a opakovaných startů. Předpovědi vždy hlásí brutální povětří, ale na poslední chvíli se vše mění na slabý vánek. Teď se chystáme grilovat večeři a fouká jak blázen. Snad to konečně naskočí. Nemyslím si, že by to klukům ve zlaté, nebo bronzové skupině pomohlo, ale je lepší plivat slanou vodu, než trpět v bezvětří. Navíc Jára s Peťou nemají co ztratit a lépe si užijí pořádné skluzy a Lukáš s Michalem potřebují nabrat zkušenosti. A upřímně řečeno, mně by to na tom člunu také mnohem víc bavilo, i když bych jim tiše záviděl. Tak zatím Jára s Peťou skvělé 42. místo a Lukáš s Michalem si polepšili na 116. Na kluky, kteří ještě jezdí na Opťáku je to super. Tak zítra držte palce ať nám konečně řachne.
29er European Championships 2018 - HELSINKI FIN - 137 lodí (21 národů)
42. J. Čermák / P. Košťál - (11, 27, 9, 2, 5, 17, 35) - 32, 39, 39
116. L. Krsička / M. Krsička - (42, 43, 35, 44, 26, 30, 43) - 123, 17
137. M. Vítovec / M. Krsička - RET, DNC, DNC, DNC, DNC, DNC, DNC - nemoc kosatníka
11. srpna
Do Finska konečně dorazil vítr a začalo se létat. Od rána cinkaly vanty a na vodě byla ta pravá divočina. Škoda jen, že pořadatelé nestojí za nic a je jen zázrak, že jsou zatím všichni v pořádku a že se tu nic vážného doposud nestalo. Do tvrdých podmínek rozhodčí vyslali stříbrnou a bronzovou skupinu. Naši nejmladší Lukáš s Michalem se cestou několikrát převrátili a celkem 15 krát stavěli loď ještě než se začalo závodit. Na startu, kde se pak ještě dlouho čekalo, pak šetřili síli do závodu. Start jim úplně nevyšel, ale předem bylo jasné, že to bude hlavně o dojetí. Drželi se dobře, ale pak přišlo převržení u návětrné bóje. Ta byla postavena pod ostrovem nad plavební dráhou. Vítr tam strašně skákal, pulzoval a navíc zde byly vlny ze všech stran od projíždějících lodí. Rychle ale loď postavili a s genakrem se řítili k bráně. Pak přišla halza a další pád do vody. Opět bojovné postavení a po dvoukolém souboji s větrem a vlastní lodí z toho bylo 30. místo v cíli. Během rozjížďky se přes závodní okruh prohnalo asi 50 historických plachetnic od 25 do 50 stop. Byla to nahlášená regata a rozhodčí o tom věděli. Nijak ale nezakročili. Velké lodě navíc otočily bójku a opět se hnaly napříč kurzem. To se pak neustále opakovalo. Často to vypadalo, že na okruhu závodí spíše kajutovky. Samozřejmě to přineslo obrovské množství velmi nebezpečných situací, kdy se posádky s genakrama řítili do stoupajících kýlových plachetnic. Kluci za sebou nechali v první rozjížďce 17 soupeřů. Před tou druhou se rozhodli nastoupat a vytáhnout a opětovně lépe zabalit genakr. To se jim vymstilo a po opakovaném převržení málem nestihli start. Navíc je to stálo spoustu sil. Můžete jim to opakovat tisíckrát, ale je to marný. Nakonec vyrazili s mírným zpožděním do rozjížďky. Cestou k návětrné bóji ještě předjeli pár převážně převržených lodí, když k nim přijel člun JURY a přikázal jim zastavit, aby mohl projet trajekt. To už je totální výsměch všemu. Kluky to tak rozhodilo, že se opět cvakli a stavění trvalo tentokrát tak dlouho, že vzhledem k časovému limitu již nebylo nutné pokračovat v rozjížďce. Byl konec nadějí na dojetí. Kluci sjeli jen dolů, kde se opět převrátili a málem skončili na skalách. Komise pak bronzovou skupinu poslala na břeh, což znamenalo už jen dvě další převržení. Během druhé rozjížďky jsem zajel k převržené finské lodi, abych se ujistil, zda je vše v pořádku. Dívčí posádka se zrovna pokoušela loď postavit, což se ani napotřetí nepodařilo a vždy tam stěžeň padnul znovu. Nechtěl jsem odjíždět a nechat je tam osudu a tak jsem vyčkával. Po další otočce ale nastalo drama. Kormidelnice měla otěže dvakrát kolem krku a lano jí zatahovalo přes záď pod převrženou loď. Ani vesta nepomáhala a navíc ji lano začínalo škrtit. Dojeli jsme s Matějem, který byl se mnou na člunu těsně k lodi a začal jsem lovit nůž, abych s ním skočil do vody. Na poslední chvíli ale kosatnice dokázala sundat jednu a následně i druhou smyčku a kormidelnice byla vyproštěna. Viditelně se jí ulevilo a po krátkém odpočinku a řádném nadechnutí loď postavily. Byl strašný pohled do očí té holky, kterou lano táhlo dolů. Už to nechci nikdy zažít. Zvažoval jsem zda o incidentu napsat, protože se toho pochopitelně chytnou odpůrci 29erů a budou tvrdit, že loď je nebezpečná a podobné kecy, ale toto se může stát na jakékoliv převržené lodi a když pojedete s čímkoliv v těchto podmínkách, tak věřte, že se bude cvakat jakákoliv třída. Chci proto, aby jste na to byli připraveni a měli nůž vždy po ruce a koukali po lodích a kontrolovali závodníky. Je to důležité a můžete zachránit lidský život.
Po návratu bronzové skupiny na břeh vyjela ta zlatá, ve které bojuje Jára s Peťou. To byla jiná liga. Perfektní lety na genakr nádherné halzy a řada těsných soubojů. Stříbrná skupina také odjela domů a kajutovky dozávodily. Závodní okruh tak byl konečně jen pro elitní skupinu. Kluci bojovali, ale dnes jim chyběla rychlost. Bylo to znát už od startu. Změnili jsme pak napětí takeláže, ale bylo to jen o málo lepší. Dojezdy tedy nic moc a celkově to znamenalo propad. Dopředu poskočili jachtaři do tvrdých podmínek, kteří nahradili lehčí posádky, dominující včera. Kluci bohužel nevychytali ani jeden den. I když měli také několik světlých momentů. Např. jako téměř jediní dokázali dojet poslední bočák z brány do cíle s genakrem. Byla to sice naprosto šílená jízda plná skoků, ale nakonec to ustáli. Zítra se pokusí vše vylepšit, ale jejich bodová ztráta narostla.
Na závodech mládeže je bezpečnost na prvním místě. Tady je to ale hrůza hrůz. Je zázrak, že se zatím nic vážného nestalo. Musíme se mít všichni hodně na pozoru.
29er European Championships 2018 - HELSINKI FIN - 137 lodí (21 národů)
45. J. Čermák / P. Košťál - (11, 27, 9, 2, 5, 17, 35) - 32, 39, 39, 37, 44, 40, 38
124. L. Krsička / M. Krsička - (42, 43, 35, 44, 26, 30, 43) - 123, 17, 30, DNC
137. M. Vítovec / M. Krsička - RET, DNC, DNC, DNC, DNC, DNC, DNC - nemoc kosatníka
12. srpna
Ve finských Helsinkách dnes skončilo mistrovství Evropy mládežnické lodní třídy 29er. V náročných podmínkách zde bojovalo celkem 137 posádek z 21 zemí světa.
Ráno se vyplouvalo do deštivého počasí a slábnoucího větru. Závodila zlatá a bronzová skupina. Jára s Péťou neměli co ztratit a šli do rizika. Bohužel jim opět nevyšel start a tak větší riskování znamenalo jen dotažení vzniklé ztráty. Po jednom kole byli v kontaktu s velkou skupinou, ale druhé kolo už nevyšlo a tak to byl jen rusko-český souboj o poslední místo. Kluci to nakonec uhájili a koště za černého Petra putuje do Petrohradu. Jára s Peťou museli riskovat, aby se dostali někam do poloviny skupiny. Jedině velký bodový zisk by jim pomohl zlepšit výsledek. Risk tentokrát nebyl zisk, ale i tak je 45. místo historicky nejlepším českým umístění na mistrovství Evropy třídy 29er. Je škoda, že se výsledky 7 rozjížděk z kvalifikace počítaly jen jako jedna neškrtatelná rozjížďka. To by hodně pomohlo, ale i tak mohou být se svým výkonem spokojení.
V bronzové skupině bojovali naši junioři, kteří doposud hodně váhali na startech a jen těžko prosazovali svá práva. Dnes však byli jak vyměnění. Nejprve vyřvali Britky a ještě jim vyhrožovali protestem. Nakonec si vybojovali dobrou pozici, slibně akcelerovali a dokonce udrželi rychlost a stoupavost. Prostě úplně nová posádka. Skvělé! Téměř celé kolo se pak drželi kolem 20. místa, ale pak přišlo nepochopitelné převržení a propad na poslední příčku. V dalším kole zabojovali a nakonec to opět vytáhli o 10 míst až na 37. místo. Kluci spolu jezdí velmi krátce a navíc se před posledním závodem v Kielu prohodili na svých postech. Je to ještě znát, ale rychle se učí. Snad získanou dravost zúročí za pár dnů i na mistrovství světa Optimistů na Kypru.
Původně bylo v plánu více rozjížděk, ale vítr opět zcela lehnul a navíc nad pobřežím proletělo pár blesků. Komise tedy poslala celou flotilu na břeh, kde se začalo slavit, balit a nakládat. V podvečer pak proběhlo “slavnostní” vyhlášení výsledků. Úroveň opět strašná. V klubu neměli stupně vítězů, tak nakreslili čísla fixem na papíry, které následně nalepili na schody. Navíc neměli ani nazvučení, čímž nebylo příliš slyšet moderování a nezazněla ani hymna vítězů. Vyhlášení tak bylo vyvrcholením celého organizátorského nezdaru. Naopak mezinárodní závodní komisi je třeba poděkovat za úctyhodný výkon. Na jednom okruhu, kterým projížděly trajekty, jachty, motoráky i celá regata kajutovek, dokázali odjet 38 rozjížděk všech tří skupin.
Závěrem bych chtěl poděkovat vám, že čtete mé výplody a někdy dokonce až do konce 🙂 Tím projevujete zájem o moderní lodní třídu 29er a podporu našim závodníkům. Je mi líto Matěje, který nemohl závodit. Je mi líto Martina, který to zde promarodil. Mám radost z Lukáše a Michala, kteří úspěšně kráčí vpřed a ještě jednou gratuluji Járovi s Péťou. Jsou moc fajn a navíc ukázali, jak dobří jachtaři jsou. Díky také rodičům, kteří absolvovali náročnou cestu přes Polsko, Litvu, Lotyšsko, Estonsko až do Finska a ráno je to čeká s celým cirkusem zpět. Zachovejte nám přízeň a držte palce na dalších regatách.
29er European Championships 2018 - HELSINKI FIN - 137 lodí (21 národů)
FRA - T. Revil / G. Guevel
NOR - M. Berthet / A. Franks-Penty
FRA - G. Aristide / N. Chuvin
45. J. Čermák / P. Košťál - (11, 27, 9, 2, 5, 17, 35) - 32, 39, 39, 37, 44, 39, 39, 43
124. L. Krsička / M. Krsička - (42, 43, 35, 44, 26, 30, 43) - 123, 17, 30, DNC, 37
137. M. Vítovec / M. Krsička - RET, DNC, DNC, DNC, DNC, DNC, DNC - nemoc kosatníka