Mistrovství světa na katamaránech třídy Tornado se ve Francii ve dnech 7.–14. 7. 2018 zúčastnilo 24 posádek z devíti zemí (AUS, AUT, CZE, FRA, GBR, GER, GRE, ITA, NZL).
Rozjížďky byly startovány v zálivu Středozemního moře před turistickým střediskem La Grande Motte, o organizaci se skvěle postaral místní klub. Zvolená lokalita slibovala teplé slunečné počasí, termický vítr a moře bez větších vln. Českou flotilu reprezentovala posádka CZE 62 – Zdeněk Pavliš/Michaela Pavlišová z Yachtklubu Kovářov a CZE 24 – František Němec/Lukáš Frōhlich za ALT Tornado. Odjelo se celkem osm z deseti plánovaných rozjížděk s jedním škrtem a jedna přípravná rozjížďka.
Průběh mistrovství popisuje kormidelník CZE 62 Zdeněk Pavliš:
„Do místa konání jsme přijeli o něco dříve, abychom se co nejlépe připravili na obhajobu loňského titulu. Po drobných opravách na lodi a úpravě nového genakru jsme se zúčastnili mezinárodní otevřené regaty sportovních katamaranů Challenge Ligneuil třídy C1,C2, která se jela ve stejné lokalitě a na kterou byli tornádisté zváni. Ve dvou dnech jsme odjeli 7 pěkných rozjížděk, vše se nám dařilo, nenašli jsme konkurenci a závod vyhráli. Do světového šampionátu jsme vstupovali dobře naladěni a s vědomím, že máme šanci na dobrý výsledek.
První rozjížďka světového šampionátu byla odstartována dopoledne, jezdilo se v přeskakujícím a nečitelném větru. Naprosto odlišné podmínky, než v předešlých dnech. Do posledního kola jsme vjížděli na osmém místě, ale u horní bójky vítr tak přeskakoval, že jsme se jen točili a nemohli dostat vpřed. Soupeři nám odjeli a my se hluboko propadli ve startovním poli. Bylo z toho 17. místo ! V dalších dnech se startovalo na odpolední vítr. Naše taktika, odstartovat a točit na pravé křídlo, vycházela v přípravném závodě vždy. V mistrovském závodě nikoliv. Ten, kdo to zkusil nebo mu nevyšel start, byl ztracen. Nám se starty dařily. Preferoval jsem start u prámu a využíval dobré stoupavosti lodě. Ve druhé jízdě jsme jeli ve skupině kolem šestého místa do gejtu s právem vnitřní lodě. To jsme sice v poslední chvíli po slovní přestřelce získali, ale při manévru u bójky v nevyhovujícím úhlu se nám při balení genakr omotal na peň. Než jsme jej vyprostili, následoval propad pořadím a dojezd na 12. místě. Následovala rozjížďka s dojezdem v první desítce. Nebyli jsme úplně spokojeni s výkonem lodě, ale mírné zlepšení nás potěšilo. Další den to bylo podobné a opět dojezd v desítce a navrácené sebevědomí. V páté rozjížďce opět po dobrém startu přišel pro nás nepříjemný moment. Ve druhém kole jsme jeli pátí ve skupině, která měla na osmé místo bezpečný náskok. Jenže v plné rychlosti s genakrem se Míša při výskoku do trapézu ocitla mimo loď. Musel jsem sbalit, otočit a Míšu vylovit. Dojezd na 13. místě po nadějném vývoji nás v této jízdě o to více mrzel. Po dni volna jsme do šesté jízdy vstoupili s chutí se poprat o výsledek. Opět jsme dobře odstartovali a drželi návětrnou pozici. Po dvě kola jsme v čelní skupině kroužili na čtvrtém místě. V posledním zadobočním kurzu jsme nechytli optimálně rytmus do vln a o čtvrté místo jsme přišli. Dojezd na 6. místě ale potěšil. Následující rozjížďka, to byla paráda. Stejný scénář, dobrý start, dobrá strana a i s větrem a vlnami jsme si rozuměli a tak v cíli nádherné 3. místo. Poslední den jsme si museli přivstat, rozhodčí se rozhodli odstartovat na ranní vítr. Stejně jako v den první, loterie. Vítr přeskakoval, slábl. Jízda byla zrušena a čekalo se na odpoledne. Vítr přišel a mohlo se startovat. Opět nám start vyšel a návětrnou bójku jsme točili jako pátí. Do druhého kola najížděli na čtvrtém místě a do třetího kola jsme vstupovali na třetím místě. Vítr se po průjezdu gejtem za naší trojicí stočil, pracně získaný náskok naši pronásledovatelé smazali a rozhodovalo se na zadobočním kurzu. Dobrou pozici jsme neudrželi a propadli se nakonec na pěkné 6. místo v rozjížďce. Další jízdu rozhodčí už nestihli v časovém limitu odstartovat a závod ukončili. Obsadili jsme konečné 10. místo v absolutním pořadí a 4. místo v mixech. Pozici z loňského roku jsme neobhájili. Ač se nám vyhýbaly technické problémy, nedokázali jsme po dobrých startech získanou pozici udržet a dojet do cíle. Nejvíce ztrát jsme zaznamenali ve třetích kolech, když už je pole roztažené a pořadí se příliš nemění. Jenže podmínky až tak konstantní nebyly a asi se vyvíjely v náš neprospěch. A smůla či chyba v páté jízdě se musela stát zrovna na světovém šampionátu. Pozitivně hodnotíme naše vítězství v přípravném závodě a zlepšení v závěru mistrovství.
Svoji premiéru na světovém šampionátu si odbyla posádka CZE 24, František Němec na kormidle a Lukáš Frōhlich na kosatce. V první rozjížďce je zaskočil přeskakující vítr, a loď s genakrem převrátili a rozjížďku nedokončili. V dalších jízdách se nedokázali protlačit na startu do první linie. Startovní pole se při panujících podmínkách dlouho roztahovalo a ze zadních pozic na startu se nedalo dostat vpřed. Dojížděli pravidelně na konci druhé desítky, což v konečném účtování stačilo na konečné 20. místo. Získali však cenné zkušenosti a velkou motivaci do závodění na velkých vodách.
Pořadatelé zorganizovali závod s nadšením. Perfektní práci odvedl hlavní rozhodčí a jeho tým. K dobré pohodě všech zúčastněných pomohlo teplé a slunné počasí. Vítr nechyběl a k tomu zajímavý doprovodný program. Líbilo se nám.“
Výsledky
Pořadí OPEN (24 lodí)
1. místo - GRE 1 Iordanis Paschalidis/Petros Konstantinidis …… 8b.
2. místo - AUS 3 Brett Burvill/Max Puttmann ……………………… 18b.
3. místo - GER 11 Estela Jentsch/Daniel Brown…………………… 26b.
….
10. místo - CZE 62 Zdeněk Pavliš/Michaela Pavlišová ………..……. 59b.
20. místo - CZE 24 František Němec/Lukáš Frōhlich………… ..……. 133b.
Pořadí MIX (6 lodí)
1. místo - GER 11 Estela Jentsch/Daniel Brown …………………… 10b.
2. místo - AUT 3 Dietmar Sallzmann/Silvia Salzmann ……………….. 15b.
3. místo - GER 211 Jϋrgen Jentsch/Sarah Jentsch …………………… 20b.
4. místo - CZE 62 Zdeněk Pavliš/Michaela Pavlišová …………..……. 22b.
Odkaz na stránky třídy: www.tornado-class.org
Odkaz na výsledky: http://www.tornado-class.org/wp-content/uploads/2018/07/Overall-tornado.pdf