MS v lodní třídě Flying Dutchman

Eva Skořepová | 01.08.2018

Ve dnech 20.–28. 7. 2018 se konalo MS ve třídě FD. Po devíti letech se pořadatelství opět ujal nizozemský Medemblik. Startovní listina obsahovala 77 posádek z 15 států a tří kontinentů.


Českou republiku reprezentovaly posádky CZE 21 Jiří Hrubý a Roman Houdek a CZE 11 Petr Storch s Tomášem Palkovským.

 

Jiří Hrubý – Roman Houdek

 

Petr Storch – Tomáš Palkovský

 

 

Vše začalo důkladným (mnohdy až za hranou) měřením lodí. Jako každoročně, měla spousta posádek problémy s ploutvemi a kormidly. U nás byl problém se stěžněm. Kladka na výtah geny totiž byla dle pomocníka měřiče umístěna o 1,5 cm!!! výše. Zajímavé je to, že loni jsme jeli na stejné lodi se stejným stěžněm a vše bylo v pořádku. Nakonec se vše za naší přítomnosti přeměřovalo znovu (hloubka patky stěžně od paluby) a byla nalepena nová značka na stěžeň. Po té byla opět přiložena šablona a ejhle OK.

 

Po měření jsme s lodí zaparkovali na předem určeném místě a začali se věnovat leštění dna, ploutve a kormidla. Nevynechali jsme ani opravy drobných nedostatků tak, aby nás na vodě nic nepřekvapilo. V neděli dopoledne jsme pokračovali v započaté práci. Jak se později ukázalo, bylo to málo. Odpoledne jsme věnovali asi hodinovému tréninku.

 

V 18 hodin pak bylo MS slavnostně zahájeno. Čekalo na nás 9 plánovaných rozjížděk v průběhu pěti jachtařských dnů. Zde bych se zastavil na počtu rozjížděk u nás. Čtyřdenní závod a 16 plánovaných rozjížděk?

 

Jako každý den byl i v pondělí 23. 7. plánován start na 11:00. Vítr však trošku stávkoval, tak jsme si užili ještě chvilku na břehu. Okolo poledne se počasí umoudřilo a mohli jsme vyrazit. Vzhledem k počtu lodí se letos po dlouhé době nezávodilo ve skupinách, ale všechny lodě pěkně dohromady. Slabý vítr z východu o síle 3–4 m/s dost přeskakoval a ani co do síly v jednotlivých částech trati nebyl stálý. Bylo zapotřebí mít i „kliku“ na křídlo. Prostředek pole byl pak téměř mimo hru. Dojezdy našich lodí CZE 21 – 10., 35. a CZE 11 – 26., 24. Po prvním dnu pak celkově na CZE 21 – 20. a CZE 11 – 23.

 

Na úterní dopoledne byla předpověď velmi slabého větru od JV  a okolo 15 hodiny měl přijít čerstvý vítr od severu. K údivu všech jsme vyrazili na vodu opět na 11. hodinu. Po dvou nepovedených startech se napotřetí odstartovalo. Po necelém kole ale vítr úplně zhasl a rozjížďka byla přerušena. Následovalo dlouhé čekání na vítr. Teplota okolo 28 stupňů a úmorné slunce – koupání a schovávání pod plachty, kde byl alespoň trošku stín. Světe div se, okolo půl třetí se opravdu začal rozšiřovat vítr od severu a postupně zesiloval. Ve tři pak již foukalo okolo 6 m/s. Rozhodčí poučen z předchozích startů zvolil taktiku - hned černá vlajka. Nutno ovšem podotknout, že předchozí starty se nepovedly pouze zásluhou závodníků... Vítr sice trošku přeskakoval, ale třetí rozjížďka patřila co se směru a síly větru týče mezi dvě nejlepší. Dojezdy našich posádek CZE 21 – 18., CZE 11 – 17. Tím jsme také druhý závodní den ukončili. Odstartovala se sice ještě čtvrtá jízda, ale po změně, kdy se ani na karusel nedalo jet se spinakrem, byla opět přerušena. A to měli vedoucí lodě do cíle opravdu jen pár metrů. Po druhém dni si vedly české posádky následovně: CZE 21 – 19. a CZE 11 – 21.

 

Na ranním briefingu ve středu bylo rozhodnuto, že se třetí den závodu uskuteční tři rozjížďky. Předpověď hlásila postupně sílící vítr od severu, nicméně jsme opět vyjeli na 11. hodinu. Ne už tak Jirka s Romanem, kteří si z přerušené čtvrté rozjížďky přenesli BFD. První jízdu dne jsme odjeli za velmi slabého a ještě slábnoucího větru na hranici přerušení. CZE 11 – 23. a CZE 21 – BFD. Následoval start páté rozjížďky. V průběhu její první stoupačky vítr zesílil a jak jinak změnil směr o cca 20 stupňů. Obě naše lodě byly na špatném křídle a až do cíle se nepodařilo skrz pole dostat dopředu. Dojezdy CZE 21 – 30. a CZE 11 – 48. Na poslední středeční rozjížďku se vítr ustálil přesně dle předpovědi na 5-7 m/s a dokonce i co do směru. Jirka s Romanem konečně trefili start i první stoupačku a bylo z toho první místo na návětrné bójce. V cíli pak krásná dvojka. CZE 11 pak 23. Po třetím dnu celkově CZE 21 – 21. a CZE 11 – 26.

 

Večer se na nedaleké pláži konalo posezení při BBQ. To byl čas k navazování nových kontaktů. Navíc jsem snad dokázal nastínit několik problémů mezi českou a mezinárodní asociací FD. Vše se snad vyřeší při našem mistrovství v září.

 

 

Souboj na bójce č.2

 

 

Ve čtvrtek 26.7. byl volný den. Vymetená obloha, teploty opět okolo 30 st. a téměř žádný vítr. Mimochodem takto vysoké teploty panovaly po celý týden. Voda také dost přes dvacet. Jachting v tričku a trenýrkách. Volný den jsme využili k prohlídce města, nákupům a hlavně odpočinku od slunce.

 

 


V pátek se opět začalo závodit. Vítr východních směrů 3-4 m/s. Jízda proti větru ještě šla, ale spinakrové kurzy byly očistec. Z ranního proudění totiž zůstaly relativně vysoké vlny. Jízda s balonem tak byla velice obtížná. Jirku s Romanem úspěch v šesté rozjížďce povzbudil a zajeli 2x 8. místo. CZE 11 v první 33. a ve druhé to přišlo... Povedený start, na návětrné bójce do desítky. Říkal jsem si no konečně. Na raumy jsme sice vinou dávání místa na halzovací bójce asi 4 místa ztratili, ale pořád bylo o co hrát. V polovině stoupačky praskla hrazda. Koupání kosatníka a druhá polovina stoupačky bez hrazdy na jednom boku. Snad poprvé v mé jachtařské kariéře jsem proklínal sílící vítr. Na karuselový kurz jsem bojoval spíše než se soupeři se sebou. Jet na břeh nebo ne. Nakonec zvítězil bojový duch posádky. Na zadní kurz se podařilo hrazdu provizorně opravit. Byla z toho nakonec naše druhá škrtačka, 34. místo. Po čtvrtém závodním dnu bylo průběžné pořadí našich lodí CZE 21 – 16. a CZE 11 – 26.

 

Na  sobotu byla naplánovaná poslední devátá rozjížďka. Předpověď byla příznivá – sílící vítr JZ směru, ale blížící se silné bouřky. Při prvním startu bylo mnoho lodí na černou vlajku přes čáru. Rozhodčí tedy ještě před startovním znamením vyvěsil AP. Druhý start opět na BF a tentokrát vše klaplo. Start obou českých lodí nebyl ideální, ale volbou správného křídla se vše napravilo. V cíli z toho bylo CZE 21 – 8. a CZE 11 – 17.

 

Celkově se pak naše posádky umístily na CZE 11 – 26. (loni 42.) a CZE 21 po rozpačitém začátku mistrovství na krásném 11. místě (loni 15.).

 

A medailisté?
Zlato získali DEN 21 – bratři Bojsen-Mollerovi (jejich bodový zisk po 7 započítávaných rozjížďkách = 7)
Stříbrní byli HUN 70 – Majthenyi, Domokos
Bronz vybojovali ITA 4 – bratři Vespasiani

 



Celkové výsledky MS: http://www.fd-worlds.com/wp-content/uploads/2018/07/FD-final-total-results.pdf

 

fotogalerie:  http://www.saralin.de/

 

Závěrem se sluší zmínit, že umístění obou českých lodí do 1/3 startovního pole potvrzuje slušnou úroveň českého Dutchmana. Troufnu si tvrdit, že po překonání porodních bolestí s novou lodí, bude posádka CZE 21 Jiří Hrubý a Roman Houdek patřit do TOP TEN.

 

Tak zase příští rok na Novém Zélandu

Za CZE 11  Petr Storch

Starší články z kategorie Závody

MČR Star se pojede v rámci závodu 181718 Lighthouse Cup, a to pro třídu Star už od pátku 21. 9...

Aktuality o posádce a dění v Dánsku můžete sledovat na našem facebookovém profilu

V příloze naleznete vypsání závodu a plachetní směrnice na závod CTL 18-1213 Poběbradský Tema ...

Yacht Club Velké Dářko je známý nejen pořádáním závodů, ale také díky tradičnímu největšímu so...

V Yacht Clubu CEREse o víkendu 13.–15. 7. konalo mistrovství republiky v match racingu. Závodi...

Zobrazit všechny články


nahoru