Nejtěžší závod sezóny – úspěch v prologu

Dana Dvořáková | 30.07.2006

Závodníci týmu Atlantik minitransat se ve Francii připravují na nejtěžší závod v dosavadním životě. Chystá se totiž první ročník regaty lodní třídy Transat 6,50 z Les Sables d’Olonne na Azorské ostrovy a zpět do Les Sables d’Olonne. Informac

Zdravím vás všechny z Les Sables dOlonne, dějiště startu nejtvrdšího závodu osamělých mořeplavců letošní sezóny. Od února s Danem Vodičkou trénujeme a závodíme a máme již upluto 3000Nm na našich malých lodích třídy Transat 6,50, tedy 6,5m plachetničkách CZE 516 – ATLANTIK FT a CZE 468 – CK FISCHER. Nyní nás však čeká sólová regata, která bude sama o sobě měřit 2600Nm. Bude to měsíční závod, který povede dokonce dvakrát přes obávaný Biskajský záliv. Dalším úskalím bude tlaková výše nad Azorskými ostrovy a zejména frontální systémy a bouřky a jistě i obrovské nebezpečné vlny. Prostě bude to boj. Před odjezdem jsem si pořídil program na sledování vývoje počasí, ale doufám, že ukazuje špatně. Nad Azorami byl totiž vítr 35m/s. To by vyvolalo takové vlny, že by to smetlo celé pole lodí. Náš závod má tu vlastnost, že nejde zrušit, pozastavit, ani odvolat. Plujeme totiž bez možnosti komunikace s pevninou. Snad se to již vyfoukalo a my budeme mít klidnou plavbu.

Ihned po příjezdu do Les Sables jsme se vrhli na přípravu lodí. Velkým pomocníkem je nám Vojta Komárek z Bohemia Yacht (stavitel Transat 6,50), ale také Fedor Gavora ze Slovenska (plul se mnou v roce 1999 přes Atlantik) a Markéta Schwarzová, která pomáhá s přípravou a silně rozptyluje soupeře. Lodě se vyndaly z vody a obě mají nový antifouling. Loď ATLANTIK FT byla navíc zbroušena úplně na základ a také nová vrstva byla broušena pod vodou. Také přivezli nové baterie a Vojta opravil dobíječku. Na cestě jsou nové plachty a díky Martinovi Starému (FSE Roobline – Yacht Sport Starý) jsme opět vyměnili některá výtahová lana. Práce je stále dost.

Na tiskové konferenci a zahajovacím večírku se mluvilo jen francouzsky a tak jsme utvořili anglicky hovořící skupinku a pěkně zrelaxovali. Přišla řeč také na hrozící halucinace z veliké únavy a nedostatku spánku. Kristian Hajnsek říkal, že při Minitransatu byl tak unaven, že si myslel, že je ještě v přístavu v La Rochelle a chtěl vystoupit na molo. V polovině kroku se však naštěstí probral a padl zpět do rychle jedoucí lodě. Andraz Mihelin měl podobnou příhodu. Plul totálně vyčerpán a náhle se na palubě začali objevovat kamarádi a známí. Dlouho prý s nimi klábosil a oni pak rozhodli, že plavou domů a začali skákat do vody. On, že poplave s nimi a chtěl skočit, když jej strhl zpět záchranný popruh. Tak si říkám, že je dobré se poutat i v bezvětří.

Jedna z lodí doplula již na start dost poničená. Její kormidelník během přeplavby usnul a probudil se 3Nm od Les Sables na písečné pláži. Odnesl to kýl, ale už to má opravené a do závodu tak může nastoupit.

Po absolvování všech měření a kontrol byl na programu prologový závod. Prolog se jede prakticky před každým větším závodem a je nutné jej dokončit, aby byl závodník vpuštěn do hlavní regaty. Navíc je to veliká show. Jede se blízko pobřeží za veliké sledovanosti diváků. Na startu se sešlo všech 72 přihlášených lodí. Z toho bylo 34 z naší sériové kategorie. Jel jsem s Markétou na ATLANTIK FT – CZE 516. Měli jsme perfektní start a šli jsme okamžitě do čela. Po několika minutách nás však začal dotahovat super speciál Brossard. Ten nás podjel a postupně přestoupal. Tak jsme byli nuceni k obratu. Když jsme se vrátili zpět na vítr z prava, tak nám další soupeř otočil před špičku. Byly z toho dva obraty navíc. To ve slabém větru není nic moc. Po prvním kole se na nás tlačila novinářská loď a tak jsme otočili a jako jediní již nedostoupali na další bóji. V závěrečném kursu jsem pokazil výměnu plachty Code Zero za Top genakr a bylo z toho 6. místo. Je to nádherný úspěch, ale nechybělo moc a mohli jsme stát na pódiu před městskou radnicí při vyhlašování vítězů. Škoda. Hlavně aby se dařilo v hlavním závodě. Dan jel s Vojtou Komárkem na CK FISCHER – CZE 468 a dojeli na 27. místě.

Nyní máme lodě nachystané. Máme nové baterie. Dan má nový solární panel a já parádní plachty a konečně novou dobíječku. Celé město žije závodem. Každá loď má svého lokálního sponzora. Já mám prodejnu dětských oblečků, kde visí má fotka s lodí Atlantik FT. Jsou to fajn lidi. Plakáty a vlajky jsou po celém městě. Dnes navíc vyvěsili životopisy a fotky všech závodníků. Je zde spousta doprovodných akcí. Navíc je vedle kasina obrovské muzeum Vendée Globe a Minitransatu. V přístavu už je sotva k hnutí. Je tu děsně turistů a fanoušků.

Nervozita postupně roste. Předpověď opět nevypadá dobře. Stoupačka v silném větru obávaným Biskajem. Start je v neděli 30. července 2006 ve 13:02h. Závod bude možné sledovat na internetu na oficiálních stránkách závodu, ale samozřejmě i na www.minitransat.cz. Navíc spoustu fotek, rozhovory a aktuální zpravodajství z dějiště závodu přinese i server www.lode.cz. Držte moc a moc palce a pošlete nějaké povzbudivé maily a smsky. Na Azorách si to snad přečtu …

Ahoj David+

PS: Díky moc sponzorům ATLATIK FT, CK FISCHER, partnerům RODOP a KILCULLEN a také všem dodavatelům týmu, pomocníkům a fandům našeho projektu Atlantik minitransat.

David Křížek

Atlantik FT – CZE 516

Czech Ocean Team

www.minitransat.cz

Starší články z kategorie

MČR se konalo na Lipně ve dnech 6. – 9.7. Pořadatelem byl JK Černá v Pošumaví spolu s ČSJ. ...

Mistrovství světa a Promotion regatě třídy Cadet i nadále nepřeje počasí. „Rudí břichouši&#...

Od 20. července 2006 tráví české posádky lodní třídy Cadet na Balatonu, kde se v Maďarském městeč...

Dnes 24.7.2006 odjíždí česká mini výprava lodní třídy 2.4 mR na otevřené Mistroství světa do Hels...

Vypsání závodu CTL 061618, který se pojede 24.8.-27.8. 2006

Zobrazit všechny články


nahoru