Oficiální vyjádření ČALT 420

Dana Dvořáková | 17.11.2016

Oficiální vyjádření ČALT 420

Oficiální vyjádření České asociace lodní třídy 420 (ČALT 420) k opakovaným výrokům trenéra SCM 29er Davida Křížka proti lodní třídě 420

V nedávné době se dostaly na veřejnost dva texty z pera Davida Křížka, které nás nutí reagovat. Prvním byla veřejně dostupná Zpráva o činnosti Sportovního centra mládeže 29er (SCM) za měsíc červenec, kde mimo jiné uvádí: “… Zároveň není možné, aby oficiální trenéři ČSJ verbovali mladé Optimisty na mrtvou třídu 420 ...“ [1] Druhým pak příspěvek na facebookové stránce Czech 9er se zesměšňující koláží a komentářem ve znění: “Svět lítá na skifech už víc jak 20 let a nyní začíná foilovat. Jen v Česku se rozhodli vykopat z hlíny staré 420ky. Nejhorší je, že se ale najdou rodiče, kteří na to své děti fakt nacpou”. [2]

Důrazně se ohrazujeme proti označení lodní třídy 420 (LT 420) za mrtvou třídu a myslíme si, že není možné, aby oficiální trenér ČSJ dehonestoval rodiče, kteří podpoří své dítě v postupu na jinou třídu než 29er. A dále považujeme označování snahy o opětovné navýšení počtu závodníků třídy 420 v ČR jako ryze české specifikum za účelovou dezinformaci. Jistě, v České republice v posledních letech došlo k postupnému odlivu závodníků ze třídy 420 na třídy jiné či úplně pryč z koloběhu závodního jachtingu. Co se však týká reálného světa za hranicemi ČR, tam i nadále, jak si ukážeme, zůstává LT 420 nejrozšířenější dvouposádkovou lodí pro mládež a své uplatnění zde najdou i mnozí dospělí. K tomuto účelu nejsnáze poslouží tzv. Class Reports, neboli hlášení o stavu mezinárodních asociací jednotlivých tříd podávaná organizaci World Sailing. Z nich je patrné, že LT 420 patří v celosvětovém měřítku k nejrozšířenějším třídám a rozhodně neustupuje do pozadí, jak je jachtařské veřejnosti opakovaně podsouváno. Krátký pohled na počty lodí poskytuje níže Tabulka 1.

Tabulka 1.: Výtah z Class Reports pro rok 2016 tříd 29er, RS500 a 420

počet Národních asociací, které zaplatily v roce 2015 poplatek Mezinárodní asociaci státy a počty lodí v nich, které splňují minimální požadavky World Sailing počet nových lodí vyrobených v roce 2015 počet nových lodí vyrobených v průběhu posledních 5 let
29er [3] 28

GBR (204)

GER (88)

AUS (77)

USA (51)

BRA (12)

150 584
RS500 [4] 4

GBR (200+)

FRA (50)

NED (50)

GER (37)

SWE (30)

30 250
International 420 [5] 30

GER (cca 400+)

FRA (cca 300+)

ITA (cca 300+)

BRA (cca 50)

NZL (cca 50)

USA (cca 50)

391 1642

Ve stejném duchu jsou i počty lodí na největších mezinárodních regatách letošního roku (dostupné z webových stránek jednotlivých závodů): v Kielu bylo čtyřistadvacítek přihlášeno 168, reálně jich pak závodilo “jen” 162, a na Mistrovství světa LT 420 se sešlo celkem 262 posádek, byť rozděleno do 3 kategorií (Open: 110 lodí, Ladies: 84 lodí, U17: 68 lodí). Na Mistrovství Evropy Juniorů LT 420 závodilo celkem posádek 126 (Open: 88 lodí, U17: 38 lodí). Pro porovnání 29erů v Kielu závodilo 86, na MS se jich sešlo 228 a na otevřeném ME 88. Jen pro úplnost uvádíme, že lodě třídy RS500 v Kielu vůbec nezávodily, MS se zúčastnilo 43 posádek a ME se v letošním roce nekonalo.

Co se týče podmínek specifických pro Českou republiku, pak je třeba vzít v potaz, že lodní třída 420 je svou klasickou konstrukcí více vhodná pro jezerní jachting než nyní módní skiffové (případně foilující) lodě, proti kterým je také více takticky zaměřená, snese daleko širší rozmezí povětrnostních podmínek díky menší ploše plachet a snadnější trimovatelnosti, než mohou poskytnout na rychlost orientované skify. Na vedení je jistě náročnější symetrický spinaker, čili kdo se naučí ovládat ten, může jistě posléze uspokojivě vodit i asymetrickou variantu. Dokonce i na 420 se často na zadní kurzy křižuje, čili je třeba ovládnout i tuto taktiku, zatímco genakrové lodě možnost osvojit si taktiku jízdy na čistý zadní vítr postrádají. Navíc LT 420 představuje jasný předstupeň pro olympijskou „470” a v neposlední řadě je finančně dostupnější než moderní skiffové alternativy. I přes současný regres v našich podmínkách, v okolních zemích i celosvětově je „420” stále významnou třídou užívanou k výcviku mládeže i dospělých, a zejména k aktivnímu závodění. Tato loď byla od počátku koncipována jako přípravná třída pro olympijskou LT 470 a poskytuje zároveň dostatek možností pro nastavení trimu a přitom ještě není tak složitá pro nastavení jako její větší olympijská sestra. Třída opakovaně vybírána World Sailing (dříve ISAF) pro Mistrovství světa mládeže a další mezinárodní regaty a díky své ovladatelnosti má potenciál přitáhnout k našemu sportu i další zájemce z řad veřejnosti mimo jachting. Přičtěme, že prakticky v každé posádce medailistů z posledních olympijských her prošel alespoň jeden z členů posádky v některé fázi svého jachtařského života LT420 a je jasné, že tato třída má co nabídnout, a bylo by pouze ke škodě českého jachtingu jako celku, nechat ji v našich podmínkách upadnout.

Pokud někdo uvádí, že “420” je zastaralou koncepcí, pak my tvrdíme, že naopak za léta jejího aktivního užívání se jasně ukázalo, že je třídou schopnou závodního nasazení v nejširším spektru podmínek, a i z toho důvodu je nadále široce užívána ve všech koutech světa. Jak jinak si vysvětlit zařazení čtyřistadvacítky do programu World Sailing Learn to Sail Boat. V brožuře k tomuto programu je v diagramu hodnotícím kvality lodi vysoko hodnocena právě závodní činnost spjatá s touto třídou. [6] Po celém světě je mezinárodní asociací schváleno pro stavbu trupů LT 420 celkem 13 výrobců. Dále v letošním roce probíhají poslední jednání a proměřování prototypu trupu nového výrobce “420” ve Španělsku a o obnovení výroby čtyřistadvacítek se uvažuje též v Mexiku.

V případném sporu proč podporovat v ČR též třídu 420 je třeba si mimo jiné uvědomit ohromnou náročnost třídy 29er a to fyzickou, časovou i finanční. Naproti tomu třída 420 poskytuje variantu náročnou o něco méně, i tak ale s perspektivou kvalitního závodění na národní i mezinárodní úrovni s potenciálním postupem do olympijského programu třídy 470 či jakékoliv jiné třídy.

Finanční náročnost opět nejlépe vystihují data volně dostupná, tj. Class reports, a pak webové stránky výrobců či prodejců plachet. Tedy detailně: průměrná cena nové lodi LT 29er bez plachet je 6577 GBP [3], sada plachet pak vyjde průměrně na 2235 EUR vč. daně. Nový trup LT 420 dle příslušného Class report vyjde průměrně na 5000 GBP [5] a kompletní sada plachet pak vyjde na cca 1700 EUR vč. daně. Tj. cena kompletní nové lodi LT 29er vychází téměř 8800 EUR, zatímco novou kompletní “420” lze pořídit okolo 6700 EUR. Co se třídy RS500 týče, pak volně dostupný je pouze údaj, že nové lodě (takeláž XL) lze pořídit od (v přepočtu) cca 9500 EUR. [8]

Dle informací z jednání komisí World Sailing (WS) resp. Mezinárodního olympijského výboru (MOV) je zřejmé, že spíše než k vyřazení lodní třídy 470 (LT 470) z programu Letních olympijských her (LOH) je zde riziko vyřazení celého jachtingu jako sportu. Jedná se hlavně o značnou finanční náročnost organizování soutěží v našem sportu, kdy pro olympijskou regatu musí pořadatel dodat kompletní závodní materiál všem posádkám, tj. kompletní ostrojené lodě vč. plachet. [7] Pro úplnost dodávám, že pro LOH 2020 v Tokiu byly již v roce 2013 (tehdy) ISAF schváleny následující třídy: 470 muži, 470 ženy, Laser (muži), Laser Radial (ženy), Finn (muži), 49er (muži), 49erFX (ženy), Nacra 17 (mix) a dvě skupiny windsurfů: RS: X muži a RS: X ženy. Po nátlaku MOV se mělo o seznamu tříd pro LOH 2020 znovu hlasovat v únoru 2017. I v nejméně optimistické variantě se počítalo se zachováním LT 470, byť již jen s jednou medailovou sadou jako závod smíšených posádek. Dle posledního vyjádření však (nyní již bývalý) president WS Carlo Croce, s podporou všech členů Výboru WS, nebude předkládat MOV nový seznam tříd pro LOH 2020 a World Sailing ponechá jednotlivé soutěže a vybavení dle původního návrhu s ev. přidáním kiteboardingu. [9] Místo pořádání ani třídy pro ev. olympijskou regatu LOH 2024 zatím schváleny nebyly.

Z výše uvedených důvodů ČALT 420 dlouhodobě podporuje původní návrh koncepce podpory jachtingu mládeže tak, jak je součástí Přílohy 1. Zápisu z jednání Komise mládeže – 25. 11. 2013, předložený tehdejším Vedoucím trenérem SCM Antonínem Mrzílkem. Pro náhled vizte Tabulku 2. [10] Tento návrh zcela smysluplně počítá s podporou dvou dvouposádkových lodních tříd pro mládež stejně, jako to činí například Royal Yachting Association ve Spojeném království či další národní svazy. [11] Naší snahou tedy není likvidace LT 29er v ČR, ale dlouhodobě tvrdíme, že obě třídy mohou i v našich podmínkách existovat vedle sebe a vzájemně se doplňovat.

Tabulka 2. Náhled koncepce podpory jachtingu mládeže v ČR dle návrhu z roku 2013

Žáci do 15 let Optimist Cadet RS Feva
Dorost do 17 let Laser 4.7, Laser Radial, ev. Evropa 29er, 420, ev. souběžně Cadet 29er, 420, ev. souběžně RS Feva
Junioři do 19 let Finn, Laser Radial, Laser Standard 49er, 470 49er, 470
Junioři výjimečně Laser Radial muži 29er, 420 29er, 470
Dospělí jen OH třídy jen OH třídy jen OH třídy
Podotýkáme, že s přihlédnutím k současné situaci by bylo vhodné tento návrh obohatit o linii Windsurfing, kterou původní plán, vzhledem k situaci v roce 2013, nezapracoval.

Jako doušku bych si přeci jen dovolil dotaz, proč si ALT 29er vybrala za cíl své antikampaně právě LT 420 a ne třídu RS500, která by mohla být její konkurencí daleko pravděpodobněji? Obě třídy jsou shodně skiffové konstrukce, osazené genakrem (asymetrickým spinakrem), prakticky s identickou plochou plachet (ve verzi RS500 XL) [12, 13] a jednou hrazdou. Dle svých zastánců jsou též srovnatelně finančně náročné a navíc jsou lodě třídy RS500 do ČR dováženy až v posledních cca 3 letech, zatímco LT 420 má po celou dobu své zastoupení v klubech i soukromých rukou s nepřerušenou kontinuitou závodní činnosti. Domníváme se, že se jedná o účelovou spolupráci na platformě Komise mládeže, která ve svém současném složení zcela jasně straní skiffům a snaží se potlačit třídy zde dlouhodobě etablované, s nezanedbatelnou závodnickou základnou. To nejlépe ilustruje pohled do žebříčku ČSJ (data dostupná on-line ze žebříčku závodníků ČSJ ke dni 14. 11. 2016) sebraný do Tabulky č. 3. Pro pořádek připomínáme, že v současném složení Komise mládeže mají své zástupce třídy Laser, RS, 29er a Bic Techno.

Tabulka č. 3. Kategorie mládež: počty závodníků, startů a získaných bodů dle lodních tříd

závodníků startů bodů
Cadet 32 268 668 180
Evropa 28 110 102 401
RS Feva 105 602 1 875 853
Laser 4.7 29 170 507 651
Bic Techno 37 163 491 702
29er 18 135 435 665
420 19 24 23 165

Na rok 2017 máme jako třída v plánu opět navýšit objem závodní i tréninkové činnosti na národní i mezinárodní úrovni a LT 420 dále propagovat. V této snaze nás naštěstí podporují rodiče i závodníci z řad mládeže, kteří si svobodně vybrali čtyřistadvacítku jako směr, kterým se ve svém oblíbeném sportu chtějí dále ubírat. Naštěstí jich není málo.

Přesto si dovolím na závěr pozvánku: pokud vás či vaše potomky zajímá závodní jachting a uvažujete, zda by LT 420 byla vhodnou alternativou, neváhejte se na nás obrátit a my vám rádi v praxi ukážeme, co můžeme nabídnout. Pokud vše dopadne podle plánu, budeme mít pro rok 2017 k dispozici kompletní závodní loď třídy 420, kterou budeme moci zapůjčit zájemcům na vyzkoušení v ostrém provozu vybrané regaty. Kontaktní informace naleznete níže.

V Praze dne 14. 11. 2016

Martin Vlach

President

Česká asociace lodní třídy 420, z. s.

e-mail: czech420sailing@gmail.com

tel.: +420 607 054 446

web: http://www.420.4sail.cz

facebook: http://fb.me/czech420sailing

Zdroje:

[1] Zpráva o činnosti SCM 29er za 07/2016, jako příloha k Zápisu ze zářijového jednání VV ČSJ, dostupná on-line: https://www.sailing.cz/dokumenty/Zapis%20z%20VV%2015-09-2016.pdf

[2] příspěvek na facebookové stránce Czech 9er, spravované Davidem Křížkem, dále sdílený mj. na osobní facebookový profil D. Křížka, dostupný on-line: https://www.facebook.com/czech9er/photos/a.1806067929616851.1073741835.1790521547838156/1873210056235971/?type=3&theater

[3] 2016 Class Report - Int. 29er Class, dostupný on-line: http://www.sailing.org/tools/documents/29ER2016ClassReport-[20072].pdf

[4] 2016 Class Report - RS500, dostupný on-line: http://www.sailing.org/tools/documents/RS5002016ClassReport-[20643].pdf

[5] 2016 Class Report - International 420 Class Association, dostupný on-line: http://www.sailing.org/tools/documents/4202016ClassReport-[20134].pdf

[6] Brožura World Sailing Learn to Sail Boat, dostupné on-line: http://www.sailing.org/tools/documents/420Brochure-%5B9155%5D.pdf

[7] Nino Shmueli - President mezinárodní asociace LT420 a Vicepresident mezinárodní asociace LT 470, ústní podání v průběhu 2016 General Assembly of International 420 Class Association, 16. 7. 2016, Hotel Marina degli Aregai, Sanremo, Itálie

[8] webová prezentace RS500, dostupné on-line: http://www.rssailing.com/en/explore/rs500/prices

[9] Vyjádření Presidenta a Výboru World Sailing ze dne 12. 11. 2016, dostupné on-line: http://www.sailing.org/news/41219.php#.WCjoW7WYrMU

[10] Zápis z jednání Komise mládeže – 25. 11. 2013, dostupné on-line: https://www.sailing.cz/dokumenty.php?detail=353

[11] Notice of Selection 1 - RYA Youth Classes (excluding Laser Standard, Laser Radial Girls & RS:X), dostupné on-line: http://www.rya.org.uk/SiteCollectionDocuments/Racing/youthjunior/Web%20Documents/Policies/2016-17/2016-17%20RYA%20UKYS%20Int%20Support%20Selection%20Policy%20FINAL%20v9.pdf

[12] web World Sailing - Classes & Equipment - RS 500, dostupné on-line: http://www.sailing.org/classesandequipment/I500.php

[13] web World Sailing - Classes & Equipment - 29er, dostupné on-line: http://www.sailing.org/classesandequipment/29ER.php

Starší články z kategorie Zprávy odborných komisí a HZS

Pracovní jednání komise rozhodčích ČSJ se uskuteční v sobotu 3. 12. 2016 v Praze na Strahově ihne...

8. - 10. 10. 2016, MÍSTO KONÁNÍ NECHRANICE - JACHT CLUB CERE

HZS ČSJ sděluje, že byl na webu ČSJ spuštěn systém sledování a vyhodnocování aktivity všech záchr...

Po skončení ME FEVA zůstala v Černé v Pošumaví jedna vysílačka. Vysílačka je uložena u Karla Šv...

Tato informace se týká pouze nových členů HZS ČSJ !!!

Zobrazit všechny články


nahoru