Naše olympionička Veronika Fenclová Kozelská (9. na OH v Londýně ve třídě Laser Radial, kvalifikovaná na olympijskou regatu 2016) je v Riu i se svým manželem a trenérem Jakubem již od 29. července. Syna Matýska nechali z bezpečnostních důvodů raději doma babičkám. „První den jsme vyložili s pomocí belgického týmu motorák a Laser z kontejneru a trochu se seznámili s okolím. Marina je celá rozkopaná a není v ní kromě mobilních záchodů vůbec nic. Zatím dosti nehostinné místo. Pozitivní je, že alespoň vítr prý již pár dní fouká kolem 5–7 m/s,“ naznačuje Veronika svoje první dojmy z Ria.
Po pár dnech tréninku Veronika hodnotí: „Na každém okruhu fouká jinak a je tam jiný proud a vlny. Je to poměrně náročný revír. Vítr je zde většinou super. Mimo zátoku dokonce foukalo až 15 m/s a v průměru 10 m/s. Jsou příjemné vlny vítr většinou kolem 8 m/s a teplo. Každý den se nám podařil smysluplně naplnit, a tak jsem s tréninkem spokojená.“
Trénink v Riu není bez rizika. „Špinavá voda, letadla prolétávající těsně nad hlavou (to byste nevěřili, jaký průvan udělá přistávající letadlo) a tankery jezdí všude kolem... Voda je hnědo-šedá, ale není to tak strašné, jak se všude píše,“ říká Jakub Kozelský. „Co se týká odpadků, tak s tím evidentně hodně pohnuli. Jen v oblasti linií proudů je jich víc a sem tam plave nějaká mrtvá slepice, ale to jsou fakt výjimky (stejně jako potkáte mrtvého kapra na Nových Mlýnech),“ vysvětluje s úsměvem. „Větším problémem je odpadní voda z kanalizace. To, že je to marině jako v septiku, vidí každý, ale jak moc je to špatné, to se my nedozvíme. Všichni změřené hodnoty úzkostlivě tají. My se jen snažíme dodržovat bezpečnostní opatření – Veronika nikdy nemá láhev s pitím v lodi, mám ji já v chladicím boxu, aby se nedostala do kontaktu s vodou, snaží se jezdit v brýlích, opatrně nakládáme s jídlem na vodě a podobně. Někteří už tady mají odtrénováno přes 100 dní a nikdy problém neměli, ale jsou tu i tací, co problémy měli. Moc se tím nezabýváme, neb to prostě nemá řešení. Nikdo už kanalizaci a čističky nepostaví, to nejde stihnout. V Riu žije přes 10 milionů lidí a 80 % odpadní vody teče rovnou do zátoky a blízkého okolí Ria. Takže je asi snadné si představit, jak voda vypadá, asi jako potůček za každou českou vesnicí, kde není kanalizace a čistička.“
Veronika s Kubou stihli tuto neděli i prohlídku slavných pláží Ipanema a Copacabana. „Vyzkoušeli jsme místní autobusovou dopravu, protože metro v neděli nejezdí. Jízdní řády tu neexistují, a tak jen odchytnout ten správný autobus je těžké. Řidiči jezdí jak blázni a když člověk vidí špatně na dálku, nemá šanci včas mávnout. Také tu v neděli zavřou pobřežní tříproudou silnici, kterou tak mají možnost využít lidi na kolech, bruslích či běžci. To se nám líbí moc. Narazili jsme i na jednu pěknou venkovní posilovnu,“ říkají.
10. srpna do Ria dorazila i rodina brněnských jachtařů Teplých. Ondřej, čerstvý juniorský mistr světa ve třídě Finn, Viktor, který se snaží kvalifikovat do Ria na Laseru, na němž závodil již v Londýně, a Roman, táta a trenér v jedné osobě, bývalý vynikají Finnař a výrobce lodí. „Teprve se rozkoukáváme, pro kluky to bude skutečně testovací závod, budou závodit na půjčených lodích, takže žádné velké výsledky neočekáváme,“ informuje Roman, „navíc Viktorovi stejně jako na červencové mistrovství světa v Kanadě nepřiletěly všechny věci, takže nemá oblečení, plachtu ani ploutev a kormidlo. Na poslední chvíli nám změnili let přes Sao Paolo a tam se to někde ztratilo. Snad vše do začátku závodu dorazí,“ doufá.
Závodit se bude na šesti okruzích, tři budou v zátoce Guanabara Bay a tři venku na moři. Na startu bude kolem 20 lodí v každé třídě těch nejlepších jachtařů světa. Závodit se začne v sobotu 15. srpna ve 13 hodin místní času a finálové jízdy jsou naplánovány na sobotu 22. srpna.
Eva Skořepová
Výsledky budou k dispozici zde:
http://www.sailing.org/olympics/rio2016/results/index.php
FOTO 1 – Linie proudu – vlevo relativně čistá voda z moře a vpravo už se tlačí špinavá ven. – Foto Jakub Kozelský
FOTO 2 – Veronika při tréninku – Foto Jakub Kozelský
FOTO 3 – Třída Finn – Foto ISAF
FOTO 4 – Foto ISAF