Povolování závodů a dalších jachtařských akcí
Dana Dvořáková | 03.04.2015
Informace potřebné pro všechny kluby zjišťoval Jan Krejčiřík, odpovídala Mgr. Katarína Koleničková, ředitelka Odboru plavby Ministerstva dopravy ČR.
Zákon o vnitrozemské plavbě (114/1995 ve znění 187/2014) v paragrafu 29h říká:
Akce na sledované vodní cestě
(1) Akci na sledované vodní cestě, s výjimkou vojenského výcviku nebo výcviku složek integrovaného záchranného systému, která vyžaduje úpravu, omezení nebo přerušení plavebního provozu nebo jeho zvláštní řízení, lze pořádat jen na základě povolení plavebního úřadu. Plavební úřad pořádání akce povolí na žádost jejího pořadatele, nebude-li tím ohrožena bezpečnost plavby a nedojde-li k nepřiměřenému omezení ostatních účastníků plavebního provozu. V povolení pro pořádání akce plavební úřad stanoví podmínky k zajištění bezpečnosti plavebního provozu.
1. Na běžné závody, při kterých jsme stejně vždycky do povolení dostali podmínku typu dodržovat Řád plavební bezpečnosti, o žádné povolení žádat nemusíme, protože taková akce nevyžaduje ani úpravu, omezení nebo přerušení plavebního provozu, ani jeho zvláštní řízení. O povolení budeme žádat jen tehdy, kdy něco z toho budeme potřebovat. Je to pravda?
Dosud (pokud to správně hledám a pamatuju se) toto upravoval Řád plavební bezpečnosti - vyhl. 344/1991, který říkal, že: Sportovní podniky, slavnosti na vodě a jiné akce, které mohou ohrozit bezpečnost nebo náležitý pořádek v plavbě, musí být předem povoleny Státní plavební správou.
Což podle výkladu SPS byly každé závody.
Pokud každý z účastníků závodu, tréninku, či jiné akce bude dodržovat pravidla plavebního provozu a dojde místy pouze k zahuštění provozu na vodní cestě, a tudíž není třeba omezení, úpravu, přerušení nebo zvláštní řízení plavebního provozu, není třeba o povolení žádat.
V zájmu vzájemného pochopení však považujeme za účelné, nastínit některé situace, které mohou úpravu, omezení nebo přerušení plavebního provozu nebo jeho zvláštní řízení vyžadovat. O povolení každé takové akce na sledované vodní cestě je třeba předem Státní plavební správu požádat a v průběhu konání akce plnit podmínky, které jsou v rozhodnutí o povolení akce plavebním úřadem stanoveny. Doporučuje se o povolení akce na sledované vodní cestě požádat formulářem ŽÁDOST O POVOLENÍ AKCE NA SLEDOVANÉ VODNÍ CESTĚ, který je zveřejněn na adrese
www.plavebniurad.cz.
Pro jachtařské soutěže, které vyžadují poměrně velký prostor na vodní ploše, nelze takový prostor snadno vymezit plavebním značením. Pro vlastní účely si organizátor soutěže zpravidla použije startovní a cílové bóje a boje, označující obraty plachetnic. Tím si orientačně vymezí linie probíhajících závodů. Soutěžní jachtařská pravidla mohou být a zpravidla jsou stanovena i odlišně od pravidel plavebního provozu a ta během soutěže dodržují účastníci soutěže mezi sebou. Lze předpokládat, že účastníci akce vědí, kdo s kým závodí. Případnou škodu, zejména materiální, která vznikne mezi účastníky akce např. vzájemnou kolizí plavidel, posoudí a o příčině a zavinění rozhodne rozhodčí komise nebo jiný subjekt oprávněný k těmto úkonům ve vztahu ke konkrétní činnosti a stanoveným pravidlům, nejedná-li se o následek, jehož závažnost si vyžaduje vyšetřování Policie České republiky.
Ve vztahu k plavidlům, která nejsou účastníky soutěže, musí soutěžící plavidla obecně dodržovat pravidla plavebního provozu. Ve vztahu k plachetnici, která není účastníkem soutěže a v krajním případě by se dostala do linie závodů, použije závodící plachetnice vůči ní pravidla plavebního provozu, jakož i tato plachetnice vůči plachetnici závodící. Rovněž tak se ve vzájemném vztahu chovají plachetnice, které sice jsou účastníky akce, ale pohybují se po vodní cestě před a po ukončení závodu. Před ostatními malými plavidly má plachetnice přednost. Musí však dát přednost každému plavidlu, které není malým. Dojde li v těchto případech ke kolizi plavidel, jedná se o plavební nehodu, která musí být bez prodlení oznámena Státní plavební správě, které přísluší její odborné šetření a stanovení příčiny.
Z výše uvedeného vyplývá, že povolení je třeba vždy pokud:
- bude pro pořádání jachetní soutěže třeba použít orientačních bójí. V podmínkách stanovených plavebním úřadem bude uloženo, kdy je třeba tyto bóje z vodní cesty odstranit, aby nad rámec trvání akce nevytvářely plavební překážku,
- pokud bude jachtařská soutěž probíhat na vodní cestě, kde je provoz jiných než malých plavidel, je třeba povolení, kde bude v podmínkách uvedeno, že plavba takového plavidla nesmí být akcí narušena,
- pokud je zapotřebí akci oddělit od ostatního plavebního provozu, případně kdy je v místě akce třeba vymezit koridor pro jiná plavidla, zejména při břehu. V podmínkách se stanoví způsob vymezení tohoto koridoru a současně se vydá opatřením obecné povahy o úpravě plavebního provozu,
- pokud ve vztahu k zanedbatelnému provozu na vodní cestě, kde se akce pořádá a není tam plavba jiných než malých plavidel a postačilo by, aby organizátor soutěže podle okolností např. pomocí obslužných plavidel nebo asistenční službou či hláskami zajistil, aby do soutěžního prostoru nezaplula jiná plachetnice, tedy kdy se jedná se o zvláštní řízení plavebního provozu,
- pokud akce vyžaduje zastavení ostatního plavebního provozu.
Státní plavební správa nemůže být koordinátorem akcí, které nevyžadují její povolení.
2. Před loňskou novelou bylo v zákoně o vnitrozemské plavbě (114/1995) ustanovení, které říká (par. 28, odst. 4): "Podrobná pravidla provozu na vodní cestě stanoví prováděcí předpis." Což předpokládám byl Řád plavební bezpečnosti, tj. 344/1991. To v aktuálním znění nevidím a nevidím ani jiný odkaz na pravidla provozu. Kde jsou dnes stanovena např. pravidla vyhýbání?
Ustanovení, které zmocnilo Ministerstvo dopravy k vydání prováděcího právního předpisu, který obsahuje pravidla plavebního provozu je obsaženo v § 29k zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů. Konkrétně se např. pravidla pro potkávání ve vyhlášce o pravidlech plavebního provozu nalézají na základě § 29k písm. i) zákona o vnitrozemské plavbě. Povinnost vůdců plavidel dodržovat tato pravidla je pak obsažena v § 29b zákona o vnitrozemské plavbě.
Konkrétně vyhýbáním jsou zřejmě myšlena pravidla pro potkávání, která jsou upravena v § 60 návrhu vyhlášky o pravidlech plavebního provozu.