Po loňské premiéře a 33. místě ze 405 lodí panovala v posádce spokojenost, nicméně zařazení SÁRY (Benetau 7.5) do skupiny speciálů podle délky nebylo zrovna šťastné řešení. V letošním roce jsme již měli loď proměřenou do hendikepu Yardstick a byli zařazeni do Grupe 2. Výsledné druhé místo v této skupině potěšilo a celkové 31. také. Ale popořadě.
Start byl naplánován na pátek 1. 6. v 19.30 hod. Startovní čára dlouhá cca dvě míle byla v jedné třetině rozdělena zakotveným parníkem, mezi ním a bójí u břehu startovaly foilové katamarány různých velikostí, trapézové jednotrupé lodě se třemi až osmi lidmi na hrazdě a jiná ,,letadla“. Diváci na břehu měli na co koukat. Zbylé dvě třetiny závodního pole startovaly od parníku směrem od břehu.
Celkem 301 lodí ve slabém větru vystartovalo překvapivě disciplinovaně a bez kolizních situací. Parník posléze vytáhnul kotvu a velmi opatrně sledoval celou flotilu až do soumraku.
Podle žlutého vytaženého genakru na naší lodi bych tipoval, že je to situace cca. hodinu po startu.
Genakr jsme vezli velmi krátce. Velkých motorových lodí a člunů se pohybovalo v závodním prostoru dost, ale velmi ohleduplně. Vítr z původních dvou metrů zvolna zesiloval a po západu slunce měl v poryvech rychlost i 12 m/s. Naše taktika držet pravý střed vyšla, vítr se postupně přitáčel zleva a my jsme na první točný bod u Konstanz vystoupali bez obratu a poslední 3–4 míle mohli jet na rychlost, což znamenalo 8–9 uzlů. Citelně nám chyběla možnost použít ref, naše plachta ho nemá a v nejsilnějších poryvech flatrování hlavní plachty přeci jen brzdilo. Přesto jsme se pohybovali na cca 25. místě. Další točný bod byl po odpadnutí o deset stupňů, což nám vyhovovalo a předjeli jsme několik lodí. Další část tratě byla už poctivou stoupačkou ve slábnoucím větru. Okolo druhé hodiny ranní jsme otočili poslední bójku a na genakr se vydali k cíli, který byl blízko prostoru startu. Při východu slunce vítr opět zesílil a my jsme provedli několik výhodných halz. Posunuli jsme se někam na patnácté místo a pohodovou jízdou rychlostí mezi 6–7 uzly jsme se těšili do cíle, který se rychle blížil a byl už i vidět. Bohužel tím naše radost nadlouho skončila, kolen sedmé ranní hodiny během deseti minut vítr ustal a z čelní skupiny jsme poslední tři lodě zaparkovaly necelé dvě míle od cíle. Po téměř dvou hodinách stání přišel vítr zezadu a s ním i spousta lodí…
Nálada klesla na bod mrazu, připadalo nám, že nás předjedou všichni. Za cílem přišla SMS od kamaráda, že jsme Celkově 31. a 2. ve skupině… Tak nakonec pěkný výsledek a cenné zkušenosti. RUND UM obnáší délku cca 100 km, převážně v noci. Údajně se přetahuje s Bol d‘Or na Ženevském jezeře o statut největšího evropského závodu pro sportsboaty. Letos byl počet startujících lodí nižší, pravděpodobně díky předpovědi silných bouřek, což se den před závodem večer vyplnilo a během závodu nás jedna těsně minula. Stejně jako na podobném dálkovém závodě na Lago di Garda – Centomilii, nám chyběl Code zero, což kapitán chce řešit a loď dovybaví. Loňský výsledek Zdenála a jeho posádky na T-830 HEBE IV jsme těsně nevylepšili, tak snad za rok.
Zdeněk Kacálek
Naše posádka jela ve složení - kapitán a hlavní plachta Jiří Kvasnička, kormidlo Zdeněk Kacálek, vše vpředu Ladislav Kratochvíl a Petr Kouřil.
Výsledky: