Souhrnná zpráva z velikonočního soustředění optimistů

Dana Dvořáková | 27.04.2011

15. - 25. 4. 2011, Holandsko

V pátek 15.4.2011 odcestovala trojice optimistů (Mario, Radek a Veronika) na první letošní společnou akci do Holandska. V rámci 10-denního pobytu v „zemi tulipánů“ měli v plánu absolvovat dvě prestižní a skvěle obsazené mezinárodní regaty a hlavně trénovat v „jachtařském ráji“ na jezeře IJsselmeer.

První dva dny (16.-17.4.2011) se závodníci zúčastnili prvního závodu tradiční série United 4 Sailing (U4S) v Medembliku na IJsselmeer, kde se utkali s polem 166 optimistů z 6 různých evropských zemí. Foukal velmi slabý vítr 5-6 kts, který našim zrovna nesvědčil, o čemž vypovídá jejich umístění, nicméně je třeba připomenout, že na tuto regatu se nehlásí rozhodně žádní začátečníci a tak konkurence byla opravdu trvdá. Radek obsadil 99. místo, Veronika 110. a Mario 156. místo.

V neděli 17.4.2011 po závodu jsme zůstali na vodě a pokračovali ještě 2-hodinovým tréninkem. Regulérní trénování zahrnující fyzickou přípravu, strečink, posilování a hlavně 6-7 hodin praktického tréninku na jezeře zakončený denními cvičnými „green fleet“ rozjížďkami spolu s našimi trénikovými partnery, 45 závodníky z Norska, Švédska a Holandska, večerní relaxaci v bazénu s tobogánem a teorii jsme ovšem zahájili až od pondělí. V trénování na jezeře IJsselmeer poblíž malebného městečka Medemblik jsme takto pokračovali až do čtvrtka 21.4.2011. Po celou dobu našeho holandského pobytu nás provázelo takřka letní počasí s teplotami na místní poměry v tomto ročním období nezvykle šplhajícími vysoko nad 20°C. Vítr byl sice převážně slabý, mezi 6-10 kts, zato však stálý a roztažený rovnoměrně po celé širé hladině, takže ideální k trénování techniky jízdy. Pěkně foukat začínalo až kolem 11. hodiny, a tak jsme nemuseli vstávat příliš brzy a měli jsme dostatek času na ranní běh, a tolik potřebný strečink a posilovací cvičení. Slunce v Holandsku zapadá cca o 2 hodiny později než u nás doma, přestože čas je zde stejný, tedy středoevropský čas (GMT+1). To bylo moc prima, protože jsme trénink mohli bez problémů protáhnout až do půl sedmé večer. K večeru vítr sílil na 10-14 kts a tvořily se pro zdejší revír typické vlny ve kterých se skvěle trénovala práce s plachtou na bočních a zadních kurzech. Denně jsme na vodě odpracovali poctivých 6-7 hodin intenzivního tréninku s krátkými přestávkami na občerstvení na vodě. 3 závodníci na jednoho trenéra se ukázalo jako ideální poměr pro pilování technických dovedností a zejména korekci specifických chyb jednotlivých závodníků. Měli jsme také mnoho příležitostí zkoušet a porovnávat různý trim v různých podmínkách. Vzhledem k plánovanému čtvrtečnímu přesunu na Braassermermeer jsme museli poslední den v Medembliku oželet obvyklou večerní relaxaci v bazénu a věnovat se místo toho balení lodí, motorového člunu a veškerého vybavení k přesunu do dějiště Velikonoční regaty.

26th Magic Marine International Easter Optimist Regatta 2011 se tradičně koná na jezeře Braassermermeer, které se nachází nedaleko amsterodamského letiště Schiphol. Jezero není velké, rozlohou odpovídá přibližně naší největší Novomlýnské nádrži u Pavlova. To je však jediné, co je srovnatelné. Je to větrný revír se skvělou infrastrukturou a dokonalým klubovým zázemím s výbornými razhodčími. Již od příjezdu s naloženými vleky byla patrná nápadně dobrá organizace velké akce s účastí 222 závodníků z 11 zemí. České zastoupení bylo na této regatě poprvé. Byli jsme překvapeni složením závodníků přihlášených do této regaty. Ze všech zemí zde byli jen špičkoví závodníci vybraní na základě národních eliminací. Byly zde opravdu mimořádně silné týmy z domácího Holandska, sousední Belgie a Německa, ale i z Velké Británie, Irska a Portugalska a také ze Skandinávie - z Finska, Norska a Švédska (s Nory a Švédy jsme se již znali z Medembliku), bylo zde ale také početné reprezentační družstvo až z USA. Naši tři závodníci tu byli tak trochu jako "exoti" - jediní ze země bez moře, kde je jachting okrajovým sportem. Když jsme zjistili, s kým tu budeme měřit své síly a dovednosti, neubránili jsme se obavě z drtivé prohry. Regata byla rozvržena do 4 dnů, závodníci byli rozlosováni do 6 barev po 37, společně potom startovalo vždy 74 lodí, tedy vždy 3 starty různě poskládaných skupin po sobě. Jezdily se cca hodinové dvoukolové rozjížďky na lichoběžníkové trati s karuselem a dlouhou stoupačkou do cíle. Z plánovaných 8 kvalifikačních rozjížděk se jich odjelo 6: 2 v pátek odpoledne, tři v sobotu a jedna v neděli. Vítr byl převážně slabý až středně silný od 5 do 15 kts. Po celou dobu bylo nebe azurové a teploty letní, zvláště v neděli, kdy až do 15:30 bylo téměř absolutní bezvětří a zmáhající horko vyhnalo děti ke koupání v jezeře. To zde podle slov organizátorů při této regatě v její 25-leté historii prý ještě nebylo. I v neděli ale nakonec podle předpovědi vítr přišel a odjela se sice jen jedna, zato však moc pěkná, večerní rozjížďka všech 3 skupin. V kvalifikační části se škrtal výsledek nejhorší rozjížďky a závodníci potom byli rovnoměrně rozděleni do 3 flotil: zlaté, stříbrné a bronzové. Naši závodníci si v kvalifikační části závodu vedli nad očekávání dobře a svým daleko zkušenějším a vyježděnějším soupeřům byli důstojnými partnery. Veronice a Radkovi unikla stříbrná skupina o pouhé 4, resp. 8 bodů. ProVeroniku bylo osudové (a ve svém důsledku i velmi poučné) přehlédnutí uděleného BFD, kterým si vysloužila DNE a tím posléze ztrátu cenných 15 bodů. V pondělí se jely již jen 2 finálové rozjížďky. Všichni Češi jezdili s bronzovou skupinou. Bodovali všichni. Nejlépe si vedl Radek, který hlavně díky 3. místu v jedné z finálových rozjížděk nakonec vybojoval 5. místo ve své skupině a skončil celkově 153., Veronika se umístila jen 4 místa za Radkem, tedy na 9. místě v bronzové skupině, celkově 157. I Mario ve finále zabojoval a posunul se na konečné 60. místo ve skupině a 208. místo v celkovém pořadí z 222 zúčastněných závodníků. První 3 místa ve zlaté finálové skupině obsadili domácí závodníci, nejúspěšnějším národním týmem byli Irové. Vzhledem, k náročnosti závodu jsme byli s výsledky našich svěřenců spokojení. Sportovní úroveň závodu byla přinejmenším srovnatelná s Mistrovstvím Evropy (alespoň jak jsme ji zažili vloni v Polsku), organizace závodu byla dokonalá, trať náročná a vždy skvěle postavená. Speciální zmínku zaslouží práce mezinárodní jury. Takovou aktivitu rozhodčích jsme dosud nikde neviděli (dokonce ani letos v únoru v Kataru). Penalizace byly velmi časté a práh pro jejich udělení byl položen velmi nízko. Mnoho penalt bylo uděleno během startovní procedury a krátce po startu a také při objíždění značek. Starty byly, podobně jako na U4S, charakteristické tím, že lodě v poslední minutě byly na čáře bez jakéhokoliv "pronešení" pod čáru, jaké vídáme na méně kvalitních velkých regatách třeba v Itálii nebo na Balkáně, o našich domácích regatách nemluvě. Opakované starty s černou vlajkou byly spíše pravidlem a mnoho lodí odjíždělo s BFD. Také naši závodníci si všichni BFD vysloužili (byli za to pochváleni, protože konečně jsme dosáhli toho, že se snaží udržet na startu v první řadě). Na trati bylo závodní pole velmi kompaktní a bojovalo v těsném kontaktu od startovní až po cílovou čáru.

Mario, Radek a Veronika mají za sebou 10 dnů poctivé dřiny na vodě, spoustu nových zkušeností a úžasných jachtařských zážitků.

Nejbližší další plánovanou akcí bude trénink před a účast na Dutch Youth Regatta, 2.-5.6.2011, IJsselmeer, Workum, Holandsko. Trénovat budeme spolu s holanďskými optimisty (bližší informace budou zveřejněny na http://sailingacademy.cz).

Z Jesenice zdraví

Boris Živný

YachClub SK Mondi Štětí

Více informací a fotografie z holandského soustředěni CSA najdete na http://optimistclass.cz

Soustředění se uskutečnilo ve spolupráci a s laskavou podporou YachtClub SK Mondi Štětí http://www.jachting-steti.cz

Starší články z kategorie

Více informací naleznete v příloze

V pátek 15.4.2011 odcestovala trojice optimistů (Mario, Radek a Veronika) na první letošní společ...

Vážení přátelé, níže naleznete pozvánku na regaty a akce YC Dyje v roce 2011

Dovolujeme si tímto oznámit zrušení závodu CTL 112103 Jarní Team race, který byl plánován na Brně...

CTL 112403

Zobrazit všechny články


nahoru