Protože bych ráda ve své práci na pozici PR manažerky ČSJ pokračovala a dokončila projekty, které jsme úspěšně začali a vybudovali, chtěla bych jachtařské veřejnosti přehledně představit, co se během šesti let mé práce podařilo a také poděkovat všem, a především členům Výkonného výboru ČSJ, kteří mi umožnili se této zajímavé práci věnovat.
Hlavní cíle nastavené pro toto období byly:
- Medializace jachtingu
- Rozšiřování členské základny
- Příprava materiálů a prostoru pro jednání s potencionálními sponzory
Od roku 2015 fungují reprezentativní a plně funkční moderní stránky ČSJ. (Před tím byly technické a zaměřené pouze na vnitřní komunitu jachtařů). Neustále je doplňuji a udržuji aktuální. Několikrát týdně přidávám do Aktualit příspěvky ze všech významných akcí a závodů. Dle Google analytics má web měsíčně přibližně 10 000 uživatelů a 35 000 návštěv. Cca 80 % jsou opakované návštěvy. Po změně designu webu a přísunu aktualit ze závodů se počet uživatelů zvedl z tehdejších cca 2 000 na letošních 15 600 uživatelů v průměru měsíčně!
Facebook byl založen v roce 2015 – nyní má 2 263 to se mi líbí, 2 404 sledujících a dosah příspěvků až 10 000, příspěvky se v sezóně přidávají každý den, mimo sezónu několikrát týdně. Facebook jako aktivní živý profil slouží primárně jako informační kanál o právě probíhajících soutěžích a přináší čerstvé výsledky ze závodů nejrůznějších jachtařských kategorií.
Srovnání:
- Facebook v roce 2014 neexistoval
- na konci roku 2015 – 614 sledujících a cca 2 000 dosah příspěvků
- na konci roku 2016 – 974 sledujících a cca 4 000 dosah příspěvků
- na konci roku 2017 – 1217 sledujících a až 6 000 dosah příspěvků
- na konci roku 2020 – 2 404 sledujících a až 10 000 dosah příspěvků
Pro srovnání Česká golfová federace má 3 463 sledujících, Deutscher Segler Verband 3 737 sledujících.
Instagram, Youtube – další kanály, které byly založeny v minulém roce a postupně se rozrůstají.
Zajišťuji zpravodajství a obrazový materiál z akcí a toto zpravodajství pravidelně předávám do tradičních medií.
Osobně jsem se zúčastnila mnoha významných akcí, na další jsem zajistila fotografa, kameramana nebo reportéra. Dlouhodobě tak ČSJ úspěšně spolupracuje s Pavlem Nesvadbou, Martinou Barnetovou, Tomášem Lachmanem, Michalem Andelem a dalšími. Jednalo se o následující akce: olympijské a paralympijské hry a kvalifikace na ně, světové poháry, mistrovství Evropy a světa různých tříd konané v zahraničí, a především v ČR, námořní závody – La Solitaire de Figaro, Rolex Middle Sea Race, ME a MS ORC a další, LODM, MČR, vyhlášení Jachtaře roku, výstavy For Boat a Sportlife a mnoho dalších mezinárodních, národních i regionálních akcí.
Medializace jachtingu a prezentace ČSJ probíhá pravidelně – v průměru jedenkrát týdně posílám do celorepublikových i krajských médií (televize, rádia, tisk, internet) tiskové zprávy – reportáže ze závodů, pozvánky nebo rozhovory – připravené tak, aby se daly snadno v médiích využít, doplněné fotografiemi a videy.
Vytvořila jsem databázi kontaktů na zástupce celorepublikových a krajských médií, kteří se o jachting zajímají a pravidelně o něm informují (v současné době obsahuje 550 kontaktů). Ve většině krajů máme zástupce médií, kteří se jachtingu věnují.
Nic z toho by nefungovalo bez osobní komunikace – za šest let jsem se osobně seznámila se zástupci všech českých veřejnoprávních i komerčních televizí, významných rádií a největších deníků či časopisů. Bez pravidelné osobní komunikace s nimi by se jachting do tradičních médií dostával jen velmi obtížně.
Pravidelně o jachtingu informují tato celorepubliková média a s jejich redaktory, kteří zpravodajství zajišťují, jsem v přímém kontaktu – například:
Česká televize Prima CNN
TV Seznam iDnes + MF Dnes
Hospodářské noviny, přílohy, sportovní publikace
TV Praha, Český rozhlas, Rádio Beat, Deník Sport a mnoho dalších celostátních i regionálních médií.
Aktivně spolupracuji se všemi reprezentačními trenéry a většinou reprezentantů, se kterými se dobře znám. Vzniklo DESATERO PRO DOBRÉ PR AKTIVNÍHO REPREZENTANTA, které přináší základní pravidla, jak k vlastní medializaci přistupovat, co je potřeba dělat, jak se chovat. Většina reprezentantů a trenérů na sobě v oblasti PR pracuje, komunikace s nimi se v poslední době výrazně zlepšila, nebo je na vysoké úrovni po celou dobu. Z dobře připravených podkladů pak mohou vzniknout atraktivní výstupy.
Jachtař roku
Vyhlášení ankety Jachtař roku probíhá na Galavečeru českého jachtingu, za poslední roky se podařilo vybudovat pěknou tradici a kvalita a úroveň akce se stále zvyšuje.
Díky spolupráci ČSJ s Asociací lodního průmyslu (APL) (zajistila jsem podpis memoranda o spolupráci),čímž ČSJ získal pomoc zejména v legislativě a také napojení na rekreační jachtaře a majitele motorových lodí, které by se mohli stát donátory či sponzory svých klubů, se mi podařilo zajistit zdarma (barterem za reklamu na stránkách ČSJ) plochu na výstavách nejdříve LODĚ NA VODĚ a nyní FOR BOAT. Od roku 2015 má český jachting reprezentativní stánek na těchto největších a nejvýznamnějších českých výstavách lodí. Podílí se na doprovodném programu a získává nové zájemce z široké veřejnosti. Kluby a lodní třídy tak mají možnost úspěšné prezentace, kterou každoročně koordinuji a zajišťuji.
Olympijské festivaly, Olympiáda dětí a mládeže, Sport v okolí, výstava Sportlife, Dámská jízda pod plachtami – to jsou další příklady akcí, kde český jachting pravidelně prezentujeme.
Zejména při příležitosti mimořádných výsledků, olympijských kvalifikací, významných českých závodů a podobně jsem pořádala a zajišťovala několik setkání s novináři a tiskových konferencí.
Růst členské základny je prokazatelný zejména u dětí. Ve třídě Optimist v posledních letech startovalo na MČR přes 90 českých závodníků. Letos startovalo na MČR i přes Covid 19 110 závodníků. Velký nárůst zaznamenává i třída RS Feva. Velké kluby v Praze a Brně mají plný počet dětí ve všech dětských třídách, které provozují.
Trend je příznivý – roční nárůst kolem 15 % u dětí a kolem 5 % celkem.
Rok 2020 zatím není úplně kompletní, navíc se na něm podepsal koronavirus.
Připravila jsem materiály pro potencionální sponzory pro kampaň na Tokio 2020 – Publikace a materiály Český jachting a Český jachting hledá generálního partnera. Nyní jsem je upgradovala na další olympijský cyklus pro Paříž 2024.
V roce 2017 jsme připravili databázi kontaktních údajů potenciálních sponzorů, oslovili je a s některými proběhla jednání. Generálního partnera pro ČSJ se zatím zajistit nepodařilo, pouze dílčí sponzory na jednotlivé akce, kluby nebo závodníky. V současné době další jednání s potenciálními sponzory probíhají. Za šest let se zlepšila díky medializaci také pozice ČSJ při jednáních s veřejnou správou, což se odrazilo na výši rozpočtu, s nímž ČSJ nyní pracuje.
· Pravidelnou komunikací s atraktivním audiovizuálním obsahem zvýšit povědomí u široké veřejnosti o jachtingu, českých jachtařích, lokalitách a klubech, kde se dá jachting provozovat, a lodních třídách. Jachting úspěšně proniká do médií, a to i celostátních včetně televize.
· Zajistit vnitřní informovanost jachtařské komunity atraktivním a technologicky moderním webem a sociálními sítěmi.
· Přivést do klubů nové zájemce o jachting a tím vytvořit prostředí pro rozšíření členské základny. Růst členské základny je prokazatelný zejména u dětí. Ve třídě Optimist v posledních letech startovalo na MČR přes 90 českých závodníků. Letos se očekává přes 100 závodníků. Velký nárůst zaznamenává i třída RS Feva. Velké kluby v Praze a Brně mají plný počet dětí ve všech dětských třídách, které provozují.
· Propagace jachtingu a jeho zviditelňování stejně jako nárůst členské základny přispívá i ke snazšímu získávání grantů a finanční podpory od státních institucí, a to jak pro ČSJ, tak jednotlivé kluby nebo akce.
· Vytvořit prostředí pro získání sponzorů pro závodníky reprezentace (dospělé i mládežnické) – v současné chvíli jsou připraveny všechny podklady (monitoring tisku, představení jachtingu a ČSJ, návrh spolupráce pro partnery, video medailonky reprezentantů, databáze fotografií, životopisy reprezentantů a podobně) pro oslovování potenciálních sponzorů a partnerů jak PR komisí ČSJ, tak jednotlivými závodníky nebo zástupci klubů, lodních tříd či pořadateli závodů.
Ráda bych ve své práci pokračovala i v dalším čtyřletém olympijském období, abych mohla nadále zvyšovat popularitu a medializaci českého jachtingu, a tím přivést k jachtingu nejen více aktivních sportovců, zejména dětí, ale také silné sponzory a důležité partnery.
Eva Skořepová