Tisková zpráva týmu Atlantik minitransat
23. srpna 2006 www.minitransat.cz
Bezvětří či technické problémy, co je příčinou pomalého postupu vpřed?
Závod Les Sables – Azores – Les Sables
V prvních dnech druhé etapy se David Křížek na lodi Atlantik FT ( který je po odstoupení Daniela Vodičky na lodi CK Fischer jediným naším reprezentantem v závodu) pohyboval na výborném 12 místě a od čela ho dělilo jen několik mil. Vypadalo to na velmi dobře rozjetý závod. Předpověď počasí však nevyšla tak, jak se předpokládalo a situace se rychle změnila. Závodníci na lodích mají velmi limitované informace o počasí, proto velká část z nich a mezi nimi i David, nestihla včas správně zareagovat. Rozlehlý pás bezvětří jachty zastavil. V bezvýchodné situaci hledá každý závodník své vlastní řešení. Nedostatek spánku a nervy drásající stání na místě si vybírají svou daň. Činit složitá rozhodnutí je v této situaci velmi obtížné.
Poslední dva dny vypadají, že bezvětří si nejvíce vybralo právě našeho reprezentanta. David uplul jen něco málo přes
Bezvětří nyní vystřídá vítr západních směrů. Od západu se navíc blíží první podzimní bouře severního Atlantiku. David je v polovině cesty a to nejhorší ho zatím teprve čeká. Až se dostane z míst bez větru, tak vpluje do bouřlivých vod Biskajského zálivu.
O závodu:
- nejtěžší závod letošní sezóny
- trasa z Francie na Azory a zpět přes obávaný Biskajský záliv
- osamělí jachtaři plují na lodích o délce pouze
- trasa 2 x cca 1300 námořních mil (přes
- celkem startuje 72 lodí
- první etapu nedokončilo 10 jachet
- spánek si závodníci mohou dopřát jen párkrát denně po maximálně 20 min intervalech
Co čeká závodníky v druhé etapě :
- sólo plavba o délce 1300 námořních mil (cca
- plavba bouřlivým severním Atlantikem
- žádná komunikace s pevninou (limitované přijímání meteo zpráv)
- bez možnosti sledování soupeře = stále musejí jet na 100%
- nemožná okamžitá záchrana v případě kolize (pomoc po spuštění SOS signálu dostupná až do dvou dnů, podle polohy lodě a stavu moře)
O českém reprezentantu Davidu Křížkovi - stručně:
– první český jachtař účastnící se tohoto extrémního závodu
– v první etapě závodu doplul na Azory z 34 závodníků na vynikajícím 14. místě (pokořil i 13 lodí z kategorie rychlejších prototypů)
– trenérem držitelky stříbrné medaile z OH Lenky Šmídové v Aténách
– trenér české reprezentace
– více na str.4
Další zprávy budou pravidelně k dispozici na www.minitransat.cz. Pokud budete potřebovat podrobnosti, fotografie a podklady k článkům, rozhovorů a dalším reportážím, prosím kontaktujte mediální zastoupení v ČR.
ATLANTIK FT – CZE 516
Yacht club RODOP
http://lessables-lesacores.geovoile.com/ - sledováni pozice
Mediální zastoupení v ČR
Jan Langšádl
Tel.: 603 920 777
Mail: media@minitransat.cz
Generální partneři projektu Atlantik minitransat
Atlantik finanční trhy
ATLANTIK finanční trhy, a.s. (ATLANTIK FT) je vedoucí nezávislý obchodník s cennými papíry s více než jedenáctiletou tradicí. Společnost poskytuje od svého založení makléřské služby domácím a zahraničním klientům z řad institucionálních investorů a fyzických osob.
ATLANTIK FT je členem a akcionářem Burzy cenných papírů Praha, a.s.
ATLANTIK FT je držitelem licence udělené Komisí pro cenné papíry, jež ho opravňuje k poskytování všech investičních služeb na kapitálovém trhu včetně obchodování se zahraničními cennými papíry.
ATLANTIK FT je členem profesního sdružení Asociace pro kapitálový trh (AKAT), které sdružuje nejvýznamnější obchodníky s cennými papíry na českém kapitálovém trhu. Cílem AKAT je rozvoj, standardizace a popularizace kapitálového trhu v České republice.
ATLANTIK FT je součástí akciové společnosti K&K Capital Group (KKCG). Na přelomu let 2001/2002 došlo k navýšení základního jmění o
Cestovní kancelář Fischer
Cestovní kancelář Fischer je jeden z největších touroperátorů v České republice s více než 100 000 zákazníky. Specializuje se na vysoce kvalitní výjezdovou turistiku. V nabídce jsou zájezdy do širokého portfolia přímořských destinací po celém světě. Od počátku svého působení na českém trhu se Cestovní kancelář FISCHER opírá o osvědčené klientské principy, mezi které patří zejména:
1.kvalita, rychlost a profesionalita
2. spolehlivost a jistota
3. osobní přístup k zákazníkům
4. odborná znalost
5. nové vize v oblasti cestovního ruchu
6. značka FISCHER jako synonymum těchto hodnot
Hlavní prioritou vedení společnosti je tyto principy neustále rozvíjet a prosazovat jejich uplatňování na všech úrovních firmy a u obchodních partnerů. S kapitálovým vstupem nového majoritního vlastníka společnosti K&K Capital Group a. s. do všech společností skupiny FISCHER v roce 2003 bude Cestovní kancelář FISCHER zvyšovat a rozšiřovat kvalitu služeb, které budou určené i pro náročnou klientelu. Znalosti trhu a potřeb zákazníků, podpořené finančně silným majoritním vlastníkem, jsou jen další zárukou její dlouhodobé stability. Strategickým cílem Cestovní kanceláře FISCHER je upevnit svou pozici na českém trhu a formou atraktivní nabídky zájezdů oslovit co nejširší skupinu zákazníků. Stále větší význam je věnován zejména turistice profesní, incentivní a tvorbě zájezdů dle individuálních představ a přání klientů.
Příprava týmu Atlantik minitransat
Tým Atlantik minitransat se připravuje na účast v extrémním sólovém závodu Transat 6,50. Příprava na závod je mimořádně náročná a vedle dlouhodobých tréninků jde i o účast v mnoha těžkých regatách. K nejnáročnějším patří závod Minifastnet, který zavede startující jachty k nechvalně proslulému majáku Fastnet Rock u Irska a je dlouhý
Co je Transat 6,50
Závod Transat 6,50 je sólový závod přes Atlantský oceán, startuje ve Francii na západním pobřeží a končí v Brazílii v Bahii. Délka závodu je
Po startu z Kanárských ostrovů poplují jachty nejprve v pasátu severní polokoule. Na cestě k rovníku je však čeká velká komplikace. Musejí proplout pásmem, které se nazývá Doldrums, neboli Rovníkové tišiny. Český název je matoucí, k tišinám má tato oblast daleko. Zde se setkává pasát severní a jižní polokoule. Slabý vítr všech směrů zde mnohokrát za den přerušují silné bouře. Je to navíc místo, kde se rodí ničivé hurikány mířící k americkým břehům.
V oblasti Doldrums jsou na vyčerpané závodníky kladeny mimořádné požadavky, spánek je zde téměř vyloučen, stále je třeba pracovat s lodí, sledovat počasí.
Na rovníku se startující dostávají do pasátu jižní polokoule. Počasí se sice uklidní, o to více však na závodníky doléhá únava. U brazilských břehů přichází šalebný pocit blízkého cíle. Nedostatek spánku si zde často vybírá svou daň. Není nouze o zlomené stěžně, jachtaři jen stěží dokáží potlačit nakumulovanou únavu.
Závod se jezdí každý lichý rok a na startu se objevuje více než 70 startujících z celého světa. Již od svého vzniku je Transat 6,50 vstupní branou mezi špičku světového sólového jachtingu. Účastnila se ho taková jména jako Bruno Peyron (absolutní světový rekordman v plavbě kolem světa), Michel Desjoyeaux (dnes nejlepší sólový jachtař světa) nebo Ellen MacArthur (držitelka rekordu v sólové plavbě kolem světa). Jen výjimečně se ve světové elitě objeví jachtař, který se Transatu 6,50 nezúčastnil.
Na jakých lodích se pluje
Závod se pluje na závodních speciálech, které jsou dlouhé pouhých
Jachty Transat 6,50 jsou velmi přeplachtěné, plocha plachet odpovídá lodím dvojnásobně větším, které mají až čtyrnásobný výtlak.
Plachty jsou motorem plachetnic. Ohromná plocha plachet dělá z lodi Transat 6,50 něco jako vůz Formule 1 na moři. Malou loď žene skluzem po vlnách a sebemenší zaváhání kormidelníka může být pro jeho další pokračování v závodu osudné. Závodní speciály neodpouštějí chyby.
Aby bylo možné se během závodu alespoň trochu vyspat, je na palubě instalován autopilot. Elektrickou energii pro jeho provoz a provoz ostatních navigačních přístrojů zajišťují solární panely a generátor.
Spánek
Všechny sólové závody jsou mimořádně fyzicky náročné. Jedním z důvodů je i nedostatek spánku. Transat 6,50 je v tomto směru extrémní. Tyto malé, ale mimořádně rychlé lodě kladou na závodníka největší nároky. Spí se ve velmi krátkých intervalech, často jen kolem 10 či 20 minut, celková doba spánku za den se pohybuje mezi
Spolehlivost
Při sólovém jachtingu je jachtař odkázán jen sám na sebe, své znalosti a schopnosti. To se týká i technického stavu lodi. Proto vše na palubě musí být maximálně spolehlivé. Jiné než nejlepší zařízení tu nemá místo, vše musí být pod stálým dozorem. I sebemenší defekt může ohrozit dobré umístění v závodu. Proto nedílnou součástí celé kampaně je i neustálá kontrola technického stavu lodi. Zde není prostor na kompromisy. Divoké moře dokáže najít i tu nejmenší slabinu.
Příprava
Na závod se tým Atlantik minitransat.cz připravuje již od září roku 2005, kdy zahájil přípravu meteorologickou a úpravu spánkového režimu. Intenzívní tréninky budou probíhat v zimních měsících ve Středomoří, na jaře se jachtaři přesunou na Atlantik. Od jara 2006 se tým bude zúčastňovat závodů lodí stejné třídy ve Francii. Počítá se též s účastí na českých a slovenských závodech v Chorvatsku.
Zimu 2006/07 stráví tým opět ve Středomoří, kde bude pokračovat zimní příprava. V průběhu roku 2007 je v plánu doladění jachty na hlavní závod a účast v dalších regatách. Na začátku září se již Atlantik minitransat.cz přesune na start Transatu 6,50.
Tým Atlantik minitransat.cz
Jachtaři
David Křížek, CZE 516 Atlantik FT
Závodnímu jachtingu se věnuje od 10 let, ale jinak tento sport provozuje již od raného dětství. Za svoji kariéru získal 16 medailí z Mistrovství ČR v různých lodních třídách. Zúčastnil se celé řady zahraničních závodů (6x Mistrovství světa a 8x Mistrovství Evropy). Je členem SECTOR No Limits týmu, sdružení nejextrémnějších sportovců světa.
V letech 1997 – 1999 absolvoval společně s Patrikem Hrdinou (2x OH Windsurfing) olympijskou kampaň v lodní třídě 49er a v roce 1999-2000 v průběhu půl roku 2x přeplul Atlantik. Jedenkrát na ultralehkém nafukovacím mini katamaránu SECTOR.
Je členem jachtařského týmu RODOP, který třikrát v řadě zvítězil na České námořní rallye. Má závodní a trenérské zkušenosti s celou řadou plachetnic, ať už olympijských, nebo neolympijských. V poslední době se stále více věnuje námořnímu jachtingu. V posledních letech navíc jezdil taktické závody v team a match racingu – bronz z mistrovství Evropy 2004.
Čtyři roky byl profesionálním trenérem jachtingu ve Sportovním centru mládeže při YC CERE. Podílel se na olympijské přípravě týmu Musil – Daněk ve třídě 470. Státní trenér na ISAF Youth World Championship 2002 v Kanadě a 2003 na Madeiře. V roce 2005 státní trenér české representace (Finn a Laser). Současný trenér Lenky Šmídové a Elizabeth Kratzig. Dříve trenér Lenky na Evropě v závodech světového poháru, na MS
S jachtingem začínal relativně pozdě, až v 17 letech. Již od počátku se věnoval výhradně jachtingu námořnímu. Od roku 1995 pracuje jako charterový kapitán pro nejrůznější charterové společnosti, navíc se zabýval údržbou a opravami jachet. Třikrát absolvoval plavbu přes Atlantický oceán ve funkci kapitána. Plul na mnoha dalších mořích a oceánech, například po celém Středomoří, v kanálu La Manche, Karibském moři nebo Indickém oceánu. Celkově má za sebou již téměř 60 000 námořních mil, tedy dohromady více než dvojnásobek obvodu Země.
Realizační tým
· Evžen Starý – profi-connect
Reklama a propagace projektu. Zkušenosti z mnoha projektů a kampaní. Mimo jiné též projekt přeplavby Atlantiku na ultralehkém katamaránu SECTOR.
· Ondra Uher- CompoTech
Kompletní řešení karbonových prvků, dodavatel a výrobce stěžňů, ráhen spinakerových pňů a veškerých uhlíkových doplňků.
· Ian Pinnell
Jeden ze zakladatelů firmy P&B. Velmi úspěšný designér a výrobce plachet. Jeho úkolem bude vývoj, výroba a úprava plachet pro obě lodě týmu.
· Lenka Šmídová
stříbrná olympijská medailistka z Athén 2004
· Lukáš Neumann
kormidelník týmu RODOP, ex-representant 49er, školitel SailingLine
· Martin Trčka
úspěšný reprezentant ve třídě Laser, účastník OH v Athenách
Úkolem adviserů je poradenství spojené s realizací projektu a propagací a zároveň sledování nového dění ve světě jachtingu.
· Doc.RNDr. Josef Brechler, Csc
Katedra meteorologie a ochrany prostředí Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy
· Ing.
prezident České asociace námořního jachtingu
Úkolem Meteo teamu je příprava analýz meteorologických jevů na trase závodu a optimalizace plavby vzhledem k momentálnímustavu počasí.
· Doc. MUDr. Karel Šonka, DrSc.
předseda České společnosti pro výzkum spánku a spánkovou medicínu
Úkolem Doc. MUDr. Karla Šonky bude úprava spánkového režimu nutného pro samotný závod a odborná kontrola dlouhodobé přípravy na tento extrémní spánkový režim.
· MUDr. Jaroslav Větvička
Lékař a fyziolog Českého olympijského týmu
· MUDr. Martin Weis
Interna a sono – výběr léků, mořská nemoc
· MUDr. Jan Bouda
Plastický chirurg – odborná pomoc, výuka sebezáchrany
Úkolem lékařů je vybrat vhodné stravovací doplňky, vitamíny a minerály a optimalizovat stravu a fyzickou přípravu závodníků. Dále zajistit prevenci proti mořské nemoci, připravit lékařský a chirurgický materiál a naučit závodníky přežít.
Tým Atlantik minitransat