Tisková zpráva týmu Atlantik minitransat

Dana Dvořáková | 24.08.2006

Část startovního pole se ocitla v bezvětří, zatímco jiní letí vpřed plnou rychlostí. David je bohužel v té první skupině. Je však příčinou jen bezvětří? Nemá na palubě i nějaké technické potíže?

Tisková zpráva týmu Atlantik minitransat

23. srpna 2006 www.minitransat.cz

Bezvětří či technické problémy, co je příčinou pomalého postupu vpřed?

Závod Les Sables – Azores – Les Sables

V prvních dnech druhé etapy se David Křížek na lodi Atlantik FT ( který je po odstoupení Daniela Vodičky na lodi CK Fischer jediným naším reprezentantem v závodu) pohyboval na výborném 12 místě a od čela ho dělilo jen několik mil. Vypadalo to na velmi dobře rozjetý závod. Předpověď počasí však nevyšla tak, jak se předpokládalo a situace se rychle změnila. Závodníci na lodích mají velmi limitované informace o počasí, proto velká část z nich a mezi nimi i David, nestihla včas správně zareagovat. Rozlehlý pás bezvětří jachty zastavil. V bezvýchodné situaci hledá každý závodník své vlastní řešení. Nedostatek spánku a nervy drásající stání na místě si vybírají svou daň. Činit složitá rozhodnutí je v této situaci velmi obtížné.

Poslední dva dny vypadají, že bezvětří si nejvíce vybralo právě našeho reprezentanta. David uplul jen něco málo přes 50 mil, což v normálních podmínkách zvládne za méně než 10 hodin. Ostatní jachty, které byly ovlivněny bezvětřím méně, se přehnaly vpřed. David se propadá startovním polem. Příčinou však nemusí být jen nedostatek větru. Není ani vyloučené, že se David potýká s technickými problémy. Protože není možná komunikace s lodí, nevíme přesně, co se na palubě děje. Na lodi Atlantik FT může mít David potíže s plachtami, může mít poškozená kormidla, jachta může být zasažena srážkou s velrybou. Je možné, že se David snaží opravit některé poškozené přístroje, není vyloučené ani to, že bojuje s nějakou nemocí. To vše jsou úskalí sólového jachtingu, se všemi těmito problémy se David musí poprat sám.

Bezvětří nyní vystřídá vítr západních směrů. Od západu se navíc blíží první podzimní bouře severního Atlantiku. David je v polovině cesty a to nejhorší ho zatím teprve čeká. Až se dostane z míst bez větru, tak vpluje do bouřlivých vod Biskajského zálivu.

O závodu:

- nejtěžší závod letošní sezóny

- trasa z Francie na Azory a zpět přes obávaný Biskajský záliv

- osamělí jachtaři plují na lodích o délce pouze 6,5 m

- trasa 2 x cca 1300 námořních mil (přes 5000 km)

- celkem startuje 72 lodí

- první etapu nedokončilo 10 jachet

- spánek si závodníci mohou dopřát jen párkrát denně po maximálně 20 min intervalech

Co čeká závodníky v druhé etapě :

- sólo plavba o délce 1300 námořních mil (cca 2500 km)

- plavba bouřlivým severním Atlantikem

- žádná komunikace s pevninou (limitované přijímání meteo zpráv)

- bez možnosti sledování soupeře = stále musejí jet na 100%

- nemožná okamžitá záchrana v případě kolize (pomoc po spuštění SOS signálu dostupná až do dvou dnů, podle polohy lodě a stavu moře)

O českém reprezentantu Davidu Křížkovi - stručně:

první český jachtař účastnící se tohoto extrémního závodu

v první etapě závodu doplul na Azory z 34 závodníků na vynikajícím 14. místě (pokořil i 13 lodí z kategorie rychlejších prototypů)

trenérem držitelky stříbrné medaile z OH Lenky Šmídové v Aténách

trenér české reprezentace

více na str.4

Další zprávy budou pravidelně k dispozici na www.minitransat.cz. Pokud budete potřebovat podrobnosti, fotografie a podklady k článkům, rozhovorů a dalším reportážím, prosím kontaktujte mediální zastoupení v ČR.

David Krizek

ATLANTIK FT – CZE 516

Yacht club RODOP

krizek@minitransat.cz

www.minitransat.cz

http://lessables-lesacores.geovoile.com/ - sledováni pozice

Mediální zastoupení v ČR

Jan Langšádl

Tel.: 603 920 777

Mail: media@minitransat.cz

Generální partneři projektu Atlantik minitransat

Atlantik finanční trhy

ATLANTIK finanční trhy, a.s. (ATLANTIK FT) je vedoucí nezávislý obchodník s cennými papíry s více než jedenáctiletou tradicí. Společnost poskytuje od svého založení makléřské služby domácím a zahraničním klientům z řad institucionálních investorů a fyzických osob.

ATLANTIK FT je členem a akcionářem Burzy cenných papírů Praha, a.s.

ATLANTIK FT je držitelem licence udělené Komisí pro cenné papíry, jež ho opravňuje k poskytování všech investičních služeb na kapitálovém trhu včetně obchodování se zahraničními cennými papíry.

ATLANTIK FT je členem profesního sdružení Asociace pro kapitálový trh (AKAT), které sdružuje nejvýznamnější obchodníky s cennými papíry na českém kapitálovém trhu. Cílem AKAT je rozvoj, standardizace a popularizace kapitálového trhu v České republice.

ATLANTIK FT je součástí akciové společnosti K&K Capital Group (KKCG). Na přelomu let 2001/2002 došlo k navýšení základního jmění o 90 mil. Kč na konečných 141 mil. Kč, což činí ATLANTIK FT nejlépe kapitálově vybavenou nebankovní společností na českém trhu.

Cestovní kancelář Fischer

Cestovní kancelář Fischer je jeden z největších touroperátorů v České republice s více než 100 000 zákazníky. Specializuje se na vysoce kvalitní výjezdovou turistiku. V nabídce jsou zájezdy do širokého portfolia přímořských destinací po celém světě. Od počátku svého působení na českém trhu se Cestovní kancelář FISCHER opírá o osvědčené klientské principy, mezi které patří zejména:

1.kvalita, rychlost a profesionalita

2. spolehlivost a jistota

3. osobní přístup k zákazníkům

4. odborná znalost

5. nové vize v oblasti cestovního ruchu

6. značka FISCHER jako synonymum těchto hodnot

Hlavní prioritou vedení společnosti je tyto principy neustále rozvíjet a prosazovat jejich uplatňování na všech úrovních firmy a u obchodních partnerů. S kapitálovým vstupem nového majoritního vlastníka společnosti K&K Capital Group a. s. do všech společností skupiny FISCHER v roce 2003 bude Cestovní kancelář FISCHER zvyšovat a rozšiřovat kvalitu služeb, které budou určené i pro náročnou klientelu. Znalosti trhu a potřeb zákazníků, podpořené finančně silným majoritním vlastníkem, jsou jen další zárukou její dlouhodobé stability. Strategickým cílem Cestovní kanceláře FISCHER je upevnit svou pozici na českém trhu a formou atraktivní nabídky zájezdů oslovit co nejširší skupinu zákazníků. Stále větší význam je věnován zejména turistice profesní, incentivní a tvorbě zájezdů dle individuálních představ a přání klientů.

Příprava týmu Atlantik minitransat

Tým Atlantik minitransat se připravuje na účast v extrémním sólovém závodu Transat 6,50. Příprava na závod je mimořádně náročná a vedle dlouhodobých tréninků jde i o účast v mnoha těžkých regatách. K nejnáročnějším patří závod Minifastnet, který zavede startující jachty k nechvalně proslulému majáku Fastnet Rock u Irska a je dlouhý 700 mil (1300 km), Open Demi Clé vedoucí bouřlivými vodami se silnými proudy a útesy u břehů Bretaně, či sólový závod na Azory a zpět, dlouhý 2700 mil (přes 5000 km). První velice složitou zkouškou však bude pro naše jachtaře sólová kvalifikační plavba z Chorvatska na jih Francie dlouhá více než 1000 mil, tedy téměř 2000 km.

Co je Transat 6,50

Závod Transat 6,50 je sólový závod přes Atlantský oceán, startuje ve Francii na západním pobřeží a končí v Brazílii v Bahii. Délka závodu je 4200 mil, tedy cca 8000 km. Jedinou zastávkou na trase jsou Kanárské ostrovy, kde si závodníci odpočinou po divoké plavbě z podzimní Evropy. Jak lidé, tak lodě potřebují na ostrovech všechen čas věnovat odpočinku a opravám. Delší část plavby je teprve čeká.

Po startu z Kanárských ostrovů poplují jachty nejprve v pasátu severní polokoule. Na cestě k rovníku je však čeká velká komplikace. Musejí proplout pásmem, které se nazývá Doldrums, neboli Rovníkové tišiny. Český název je matoucí, k tišinám má tato oblast daleko. Zde se setkává pasát severní a jižní polokoule. Slabý vítr všech směrů zde mnohokrát za den přerušují silné bouře. Je to navíc místo, kde se rodí ničivé hurikány mířící k americkým břehům.

V oblasti Doldrums jsou na vyčerpané závodníky kladeny mimořádné požadavky, spánek je zde téměř vyloučen, stále je třeba pracovat s lodí, sledovat počasí.

Na rovníku se startující dostávají do pasátu jižní polokoule. Počasí se sice uklidní, o to více však na závodníky doléhá únava. U brazilských břehů přichází šalebný pocit blízkého cíle. Nedostatek spánku si zde často vybírá svou daň. Není nouze o zlomené stěžně, jachtaři jen stěží dokáží potlačit nakumulovanou únavu.

Závod se jezdí každý lichý rok a na startu se objevuje více než 70 startujících z celého světa. Již od svého vzniku je Transat 6,50 vstupní branou mezi špičku světového sólového jachtingu. Účastnila se ho taková jména jako Bruno Peyron (absolutní světový rekordman v plavbě kolem světa), Michel Desjoyeaux (dnes nejlepší sólový jachtař světa) nebo Ellen MacArthur (držitelka rekordu v sólové plavbě kolem světa). Jen výjimečně se ve světové elitě objeví jachtař, který se Transatu 6,50 nezúčastnil.

Na jakých lodích se pluje

Závod se pluje na závodních speciálech, které jsou dlouhé pouhých 6,50 metru, jejich výtlak je 1000 kg. Výška v podpalubí zdaleka nedostačuje k tomu, aby se zde dospělý muž postavil. Pohyb po čtyřech je tím nejčastějším. Život na lodi navíc mimořádně znesnadňují prudké pohyby jachty na vlnách. Na závěsném vařiči lze ohřát maximálně konvice vody. Vaření nepřipadá v úvahu.

Jachty Transat 6,50 jsou velmi přeplachtěné, plocha plachet odpovídá lodím dvojnásobně větším, které mají až čtyrnásobný výtlak.

Plachty jsou motorem plachetnic. Ohromná plocha plachet dělá z lodi Transat 6,50 něco jako vůz Formule 1 na moři. Malou loď žene skluzem po vlnách a sebemenší zaváhání kormidelníka může být pro jeho další pokračování v závodu osudné. Závodní speciály neodpouštějí chyby.

Aby bylo možné se během závodu alespoň trochu vyspat, je na palubě instalován autopilot. Elektrickou energii pro jeho provoz a provoz ostatních navigačních přístrojů zajišťují solární panely a generátor.

Spánek

Všechny sólové závody jsou mimořádně fyzicky náročné. Jedním z důvodů je i nedostatek spánku. Transat 6,50 je v tomto směru extrémní. Tyto malé, ale mimořádně rychlé lodě kladou na závodníka největší nároky. Spí se ve velmi krátkých intervalech, často jen kolem 10 či 20 minut, celková doba spánku za den se pohybuje mezi 3 a 4 hodinami, ve výjimečných případech závodníci nezamhouří oka po dobu 48 hodin. K tomu, aby bylo možné takto vzniklou únavu překonat, je nutné extrémní spánkový rytmus ve spolupráci s odborníky trénovat.

Spolehlivost

Při sólovém jachtingu je jachtař odkázán jen sám na sebe, své znalosti a schopnosti. To se týká i technického stavu lodi. Proto vše na palubě musí být maximálně spolehlivé. Jiné než nejlepší zařízení tu nemá místo, vše musí být pod stálým dozorem. I sebemenší defekt může ohrozit dobré umístění v závodu. Proto nedílnou součástí celé kampaně je i neustálá kontrola technického stavu lodi. Zde není prostor na kompromisy. Divoké moře dokáže najít i tu nejmenší slabinu.

Příprava

Na závod se tým Atlantik minitransat.cz připravuje již od září roku 2005, kdy zahájil přípravu meteorologickou a úpravu spánkového režimu. Intenzívní tréninky budou probíhat v zimních měsících ve Středomoří, na jaře se jachtaři přesunou na Atlantik. Od jara 2006 se tým bude zúčastňovat závodů lodí stejné třídy ve Francii. Počítá se též s účastí na českých a slovenských závodech v Chorvatsku.

Zimu 2006/07 stráví tým opět ve Středomoří, kde bude pokračovat zimní příprava. V průběhu roku 2007 je v plánu doladění jachty na hlavní závod a účast v dalších regatách. Na začátku září se již Atlantik minitransat.cz přesune na start Transatu 6,50.

Tým Atlantik minitransat.cz

Jachtaři

David Křížek, CZE 516 Atlantik FT

Závodnímu jachtingu se věnuje od 10 let, ale jinak tento sport provozuje již od raného dětství. Za svoji kariéru získal 16 medailí z Mistrovství ČR v různých lodních třídách. Zúčastnil se celé řady zahraničních závodů (6x Mistrovství světa a 8x Mistrovství Evropy). Je členem SECTOR No Limits týmu, sdružení nejextrémnějších sportovců světa.

V letech 1997 – 1999 absolvoval společně s Patrikem Hrdinou (2x OH Windsurfing) olympijskou kampaň v lodní třídě 49er a v roce 1999-2000 v průběhu půl roku 2x přeplul Atlantik. Jedenkrát na ultralehkém nafukovacím mini katamaránu SECTOR.

Je členem jachtařského týmu RODOP, který třikrát v řadě zvítězil na České námořní rallye. Má závodní a trenérské zkušenosti s celou řadou plachetnic, ať už olympijských, nebo neolympijských. V poslední době se stále více věnuje námořnímu jachtingu. V posledních letech navíc jezdil taktické závody v team a match racingu – bronz z mistrovství Evropy 2004.

Čtyři roky byl profesionálním trenérem jachtingu ve Sportovním centru mládeže při YC CERE. Podílel se na olympijské přípravě týmu Musil – Daněk ve třídě 470. Státní trenér na ISAF Youth World Championship 2002 v Kanadě a 2003 na Madeiře. V roce 2005 státní trenér české representace (Finn a Laser). Současný trenér Lenky Šmídové a Elizabeth Kratzig. Dříve trenér Lenky na Evropě v závodech světového poháru, na MS 2004 a na Letních olympijských hrách 2004 v Athénách, kde získala stříbrnou olympijskou medaili.

Daniel Vodička, CZE 468 CK Fischer

S jachtingem začínal relativně pozdě, až v 17 letech. Již od počátku se věnoval výhradně jachtingu námořnímu. Od roku 1995 pracuje jako charterový kapitán pro nejrůznější charterové společnosti, navíc se zabýval údržbou a opravami jachet. Třikrát absolvoval plavbu přes Atlantický oceán ve funkci kapitána. Plul na mnoha dalších mořích a oceánech, například po celém Středomoří, v kanálu La Manche, Karibském moři nebo Indickém oceánu. Celkově má za sebou již téměř 60 000 námořních mil, tedy dohromady více než dvojnásobek obvodu Země.

Daniel Vodička je též instruktorem námořního jachtingu jmenovaným Ministerstvem dopravy a spojů ČR, držitelem oprávnění A, tedy Yachtmaster Ocean. Od roku 2000 spolupracuje s několika časopisy. Je stálým spolupracovníkem časopisu Yachting revue, kde má na starosti monitorování světových jachtařských závodů, testování jachet, dodává odborné články o meteorologii a vybavení jachet. Navíc je externím spolupracovníkem Hospodářských novin a časopisů Playboy a Dovolená. V roce 2003 obsadil 4. místo v České námořní rallye – Mistrovství ČR v námořním jachtingu, pravidelně se účastní Velikonoční regaty, kde obsadil 4., 2. a 1. místo.

Realizační tým

Team manager

· Evžen Starý – profi-connect
Reklama a propagace projektu. Zkušenosti z mnoha projektů a kampaní. Mimo jiné též projekt přeplavby Atlantiku na ultralehkém katamaránu SECTOR.

Technický vývoj

· Ondra Uher- CompoTech
Kompletní řešení karbonových prvků, dodavatel a výrobce stěžňů, ráhen spinakerových pňů a veškerých uhlíkových doplňků.

· Ian Pinnell
Jeden ze zakladatelů firmy P&B. Velmi úspěšný designér a výrobce plachet. Jeho úkolem bude vývoj, výroba a úprava plachet pro obě lodě týmu.

Adviser

· Lenka Šmídová
stříbrná olympijská medailistka z Athén 2004

· Lukáš Neumann
kormidelník týmu RODOP, ex-representant 49er, školitel SailingLine

· Martin Trčka
úspěšný reprezentant ve třídě Laser, účastník OH v Athenách

Úkolem adviserů je poradenství spojené s realizací projektu a propagací a zároveň sledování nového dění ve světě jachtingu.

Meteo team

· Doc.RNDr. Josef Brechler, Csc
Katedra meteorologie a ochrany prostředí Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy

· Ing. Petr Ondráček CSc.
prezident České asociace námořního jachtingu

Úkolem Meteo teamu je příprava analýz meteorologických jevů na trase závodu a optimalizace plavby vzhledem k momentálnímustavu počasí.

Úprava spánkového režimu

· Doc. MUDr. Karel Šonka, DrSc.
předseda České společnosti pro výzkum spánku a spánkovou medicínu

Úkolem Doc. MUDr. Karla Šonky bude úprava spánkového režimu nutného pro samotný závod a odborná kontrola dlouhodobé přípravy na tento extrémní spánkový režim.

Medical

· MUDr. Jaroslav Větvička
Lékař a fyziolog Českého olympijského týmu

· MUDr. Martin Weis
Interna a sono – výběr léků, mořská nemoc

· MUDr. Jan Bouda
Plastický chirurg – odborná pomoc, výuka sebezáchrany

Úkolem lékařů je vybrat vhodné stravovací doplňky, vitamíny a minerály a optimalizovat stravu a fyzickou přípravu závodníků. Dále zajistit prevenci proti mořské nemoci, připravit lékařský a chirurgický materiál a naučit závodníky přežít.

Tým Atlantik minitransat

www.minitransat.cz

Starší články z kategorie

01. - 03. září 2006, Lipno - Jestřábí

Veterán Cup FINN 13. ročník memoriálu Mirka Vejvody CZ 111

Čerstvé zpravodajství z dějiště nejextrémnějšího sólového závodu sezóny přináší přímo z Azorských...

Do cíle první etapy v Hortě na ostrově Faial doplul David Křížek na lodi Atlantik FT na vynikajíc...

Čerstvé zpravodajství z dějiště nejextrémnějšího sólového závodu sezóny přináší přímo z Azorských...

Zobrazit všechny články


nahoru