Vladimír Toman se 12. 11. zúčastnil za APL jednání na SPS Praha na téma omezení rychlostí plavby v úseku Praha Štvanice – Modřany. Na jednání byly pozvány v hojném počtu zájmové organizace – kanoisti, veslaři, jachtaři a další, dále policie, SPS, povodí a další. Jednání bylo vyvoláno stížnostmi zaslanými olympijským výborem sportovců na MD na vlnění a sání v těchto lokalitách jejich tréninků. SPS prý stížnosti musí řešit, a tak je řeší.
"SPS prezentovala vlastní návrh – ve výše uvedené lokalitě zavést režim plavby ve výtlaku pro všechna plavidla a po celý rok a toto vyznačit novými znaky které předvedla.
Toto řešení není optimální pro lehká plavidla (vodní skútry, nafukovací čluny a pod.), která nedělají vlnu ve skluzu, a naopak to neřeší plavbu větších těžších plavidel, která v určitých rychlostech dělají velkou vlnu i ve výtlaku. Dále SPS stále tvrdí, že není schopná měřit rychlost plavidel na otevřené vodní ploše – řece – a současně i fotit a identifikovat označení plavidla a kapitána. Tedy nemůže přistoupit na rychlostní omezení a musí omezení rychlosti řešit hranicí výtlak/skluz.
Pokud by došlo k realizaci tohoto návrhu, byla by celoročně poškozována ta plavidla, která nedělají vlny nebo jen malé, a to i v úseku, kde není zvýšený provoz, jako je nad mostem Inteligence po jez Modřany. Dále by nešlo zákazníkovi předvést žádné plavidlo ve skluzu v Praze při testech a při výstavě LODĚ NA VODĚ by se při doprovodném programu i při testech nových lodí musel dodržovat výtlačný režim plavby. Pravděpodobně by museli tento režim dodržovat i trenéři všech vodních sportů a jejich svěřenci by jim většinou ujeli… Nebo by všichni trenéři měli výjimku?
Domnívám se, že lokalita centra Prahy je opravdu vhodná pouze k pomalé plavbě.
• Štvanice – Vyšehrad: pomalá rychlost
• Vyšehrad – most Inteligence: mohlo by být časové omezení rychlostí, například rychle do 14 hodin pomalu 14–18 a dále zas rychle.
• most Inteligence – Modřany: bez omezení.
Dále by bylo vhodné zvýšit v této lokalitě plavební dozor SPS a Policie na dodržování rychlostí a předpisů. To by mělo platit ale i pro sportovce, například na přestupky plavby veslic a dalších v plavební dráze, plavby potmě neosvětlenými loděmi atd. Měly by být udělovány vysoké pokuty za porušení, a to především za opakované porušení.
Pokud by SPS přistoupila na měření rychlosti, bylo by podstatně vhodnější i spravedlivější omezit rychlost plavidel než řešit, zda plavidla plují ve skluzu či ne.
Prosíme o vaše názory."