Austrálie, Nový Zéland, Guatemala, nebo Spojené státy nejsou zrovna země, které bychom na mistrovství Evropy očekávali. To proběhlo minulý týden v La Rochelle.
Téměř čtvrtina celého závodního pole Laser Senior European Championships and Trophy 2018 byla ze zemí mimo Evropu a tento závod absolvovala jako trénink na jiný vrchol letošní sezony – srpnové mistrovství světa v Aarhusu.
Na startovní čáře tak bylo možné potkat téměř všechna velká jména aktuálního laseristického žebříčku. Spolu s podmínkami, které si pro nás francouzské La Rochelle připravilo, to znamenalo cenné zkušenosti a výborný trénink. Ale i trpké zklamání pro většinu závodníků, kteří doufali, že si z evropského šampionátu odnesou domůlepší výsledek.
Organizace probíhala za pomoci zkušeného místního klubu Societes de Regates Rochelaises, který odvedl dobrou práci, co se týče samotného závodu i jeho mediálního pokrytí. Nicméně ne všechny pokyny byly nejšťastnější – kupříkladu ten, že manipulační vozíky si po zpuštění lodí na vodu musí samotní závodníci nosit a uskladnit několik desítek metrůod slipwaye. Chaos speciálně po návratu z vody byl pak značný, nakonec měl ale i své hrdiny. Kupříkladu nádherná situace po příjezdu z dvou rozjížděk, kdy vítr osciloval kolem 13 m/s a všichni navrátivší se závodníci stáli po pás ve vodě, v silných poryvech sotva držíc své lodě čekali, jestli jim někdo pomůže přinést jejich vozík. Této úlohy se chopil Pavlos Kontides, úřadující mistr světa a nakonec i vítěz tohoto evropského šampionátu, který nedbajíc o třepetání své plachty pomohl asi dvacítce závodníků dostat svoje lodě do bezpečí. Krásna ukázka toho, že jachting je především o vzájemné pomoci a kamarádství a nezáleží na tom, kolik úspěchů máte na kontě.
Povětrnostní podmínky v této části světa a na oceánu bývají většinou příznivé, a když už vítr nepřinese žádný tlakový systém, minimálně se vytvoří brízová cirkulace. To byl i případ prvního dne, kdy se v příjemných 7 m/s odjezdily plánované dvě rozjížďky výborné na rozježdění. Co přišlo celkem vhod, jelikož pak totiž následovali čtyři dny brutálního jachtingu, kdy vítr málokdy klesl pod 10 m/s a vyjma posledního dne se vyvažovalo prakticky pořád.
Foukalo ale vždy od oceánu, psychicky tak pomáhal přežít utrpení ze stoupačky fakt, že bylo vždy odměněno výborným surfem na zadní vítr na dlouhých vlnách. Z hlediska rozpisu závodu takto nebyl problém naplnit rozvrh dvou rozjížděk denně, i když se už i tak pozdní start, plánovaný každý den na 14:30, běžně posunul i o hodinu. Důvodem byly jednak změny větru, ale i časté opakované starty, běžně se startovalo i na druhou nebo třetí černou vlajku a na výsledkové listině si tak mnoho nedočkavých závodníku našlo místo dobrého umístnění písmenka.
Všichni naši závodníci měli své lepší i slabší chvilky, v konkurenci, která se ale v La Rochelle sešla, jsme stěží mohli očekávat něco jiného. Ve třídě Laser Standard nebyl Štěpán Novotný příliš spokojen se svým zařazením do bronzové skupiny, v ní ale pak zase dokázal zajet několik výborných výsledku (dvě třetí místa). V konečném zúčtování ale skončil jedenáct bodůza dobře rozježděným Jakubem Halouzkou, o něco hůř pak dopadl druhý z bratří HalouzkůJirka.
Nejlépe si s konkurencí poradil olympionik Viktor Teplý, který v žebříčku evropských závodníkůobsadil 28. místo (celkově 42. místo ze 160 závodníků) i když mu tyto podmínky podle vlastních slov příliš neseděly. V lodní třídě Laser Radial dále reprezentovali Benjamin Přikryl a Martina Bezděková.
Michal Andel
Kompletní výsledky ZDE.