Mistrovství světa veteránů – Finn World Masters – se letos konalo v malém řeckém letovisku Nea Iraklitsa poblíž Kavaly od 29. května do 2. června. Jednoho z nejvýznamnějších závodů bývalé olympijské třídy Finn se zúčastnilo 145 lodí z 29 zemí z celého světa včetně několika exotických jako Guatemala či Bahamy.
Se složitými podmínkami si z českého početného týmu nejlépe poradil Láďa Hyrš (JK Ostrava Poruba), který jezdil konzistentně dobře ve všech rozjížďkách a skončil celkově na vynikajícím 8. místě. Martin Plecitý byl osmnáctý a Jiří Outrata devatenáctý (Jachtklub Toušeň).
Jiří Outrata zároveň získal zlato v kategorii Legend (nad 70 let) před zkušeným holandským matadorem Peterem Vollebregtem a Finem Derekem Breitensteinem. Byla to jeho dvanáctá medaile (4 zlaté, 5 stříbrných a 3 bronzové) z tohoto závodu, na kterém poprvé startoval jako čtyřicetiletý již v roce 1987. Tehdy skončil čtvrtý. V průběhu let vybojoval ještě tři zlaté medaile – jednu celkovou v roce 1994 na Ammersee v Německu a dvě v kategorii Grand Master (nad 50 let) z Maubisonu v roce 1999 a z Cannes v roce 2004.
Martinovi Plecitému medaile těsně unikla, skončil v kategorii Grand Grad Master (nad 60 let) čtvrtý.
Ze začátku závodu jezdil skvěle také Zdeněk Gebhart, který se držel v první desítce. Bohužel pokažená třetí a čtvrtá rozjížďka a nemožnost škrtání ho odsunula na 25. místo. Na 36. místě skončil Vladimír Skalický, na 81. Martin Kaloš, na 122. místě Pavel Mušálek a na 125. místě Petr Vinkl.
Při neúčasti loňského vítěze Holanďana Pietera-Jana Postmy nebo Michaela Maiera, který tento závod vyhrál v minulosti pětkrát, se očekávalo celkové vítezství Francouze Laurenta Haye, kterého ale překvapivě porazil „mladý“ Portugalec Filipe Silva. Na vynikajícím třetím místě skončil Slovák Peter Mosný alias Frankie, pro kterého je to nejlepší výsledek v historii na závodech této kategorie. V soutěži národů zvítězilo Maďarsko se třemi závodníky v první desítce.
„Celý týden panovalo teplé počasí s občasnými bouřkami. Vítr, v němž se dalo závodit, byl k dispozici většinou pouze brzy po obědě. Pořadatelé neumožnili zkracovaní rozjížděk, takže se dvakrát kvůli slábnoucímu větru dobře rozjetá rozjížďka nedojela a jednu bylo nutné zrušit, protože uplavala jedna z bójí dolní brány. Díky všem těmto okolnostem se nakonec odjely pouze čtyři rozjížďky. Ale tři z nich se jely v dobrých podmínkách, v jedné bylo povoleno dokonce i pumpování. Se svou hmotností jsem v nich často musel vyvažovat naplno, co mi síly stačily. V revíru panoval relativně silný proud, který bylo nutné při křižovaní zohlednit. Všech 145 lodí startovalo najednou, což byl opravdu masakr. Po pokaženém startu už velká šance probojovat se dopředu nebyla. Myslím si ale, že závody byly navzdory malému počtu odjetých rozjížděk kvalitní a rostoucí počet účastníků je pro budoucnost naší lodní třídy dobrý signál,“ komentoval Jiří Outrata.
V roce 2024 se Finn World Masters pojede znovu „na pláži“, tentokrát v italském letovisku Punta Ala. Česká účast bude nepochzbně opět vysoká. Většina z nich se ještě na podzim chystá na Gardu do Campione na mistrovství Evropy veteránů.
Celkové výsledky: https://www.manage2sail.com/en-US/event/FWM2023#!/results?classId=FWM23
Fotogalerie závodu: https://www.flickr.com/photos/finnclassphotos/albums/72177720308764150